Udviklingen har trukket ud, men nu melder Lexus klar med fuldt elektronisk styretøj i RZ-elbilen. Det sker i forbindelse med et stort facelift, som kommer på gaden i begyndelsen af 2026.
Som den første gængse bilmodel er styretøjet i RZ af steer-by-wire-typen uden fysisk forbindelse mellem rat og hjul. Computersignaler fra førerens styrebevægelser sendes til en elmotor, der bevæger hjulene.
Ifølge Lexus giver det føreren en mere præcis kontrol over bilen, og det fjerner vibrationer i rattet fra ujævnheder i vejen eller ved nedbremsning. Men selvom der ikke er fysisk forbindelse mellem rat og hjul, får føreren fortsat feedback ved hjælp af elektriske signaler i rattet.

To år forsinket
Netop den del har åbenbart krævet uventet meget udviklingsarbejde (eller også blev projektet nedprioriteret), for da FDM prøvede systemet i en prototype i efteråret 2022, skulle steer-by-wire have været klart sidst i 2023. Der kom altså til at gå yderligere to år.
Hoved-ideen med det elektroniske styretøj er, at man kan variere udvekslingen afhængig af hastigheden. Det betyder, at man ved lav hastighed kan få forhjulene til at give fuldt styrudslag, blot man drejer rattet mindre end en halv omdrejning.
Ved motorvejshastigheder vil rattets bevægelser omvendt kun udløse meget små styreudslag, som man kender det i en almindelig bil. Da man kun skal dreje rattet lidt til hver side, er der ikke behov for at gøre rattet cirkelrundt. I stedet er det udformet med et greb i hver side på som i de rat, der kan købes til computerspil.

Backup-system
Lexus peger på andre fordele: Føreren får mere plads omkring benene, så ind- og udstigning bliver lettere samt et mere åbent udsyn over instrumenthuset og til vejen. Det særlige design er også udnyttet til at placere førerdisplayets højere og længere væk end ellers.
Af sikkerhedsgrunde er bilen udstyret med backup-systemer, så man stadig kan kontrollere bilen, hvis elektronikken og/eller strømforsyningen skulle svigte.
Det elektroniske styretøj bliver standard i en ny topmodel kaldet F-Sport og tilvalg på mellemmodellen. Der er ingen indikationer på, hvad merprisen for F-Sport og/eller steer-by-wire bliver.

Toyota-prototype var klar i 2022
Da FDM prøvede en prototype i 2022, var det i søsterbilen til Lexus RZ, Toyota bZ4X. Dengang var planen, at begge modeller skulle få steer-by-wire med Lexus først. Toyota har ikke sagt noget om, hvorvidt det stadig er planen at tilbyde det i bZ4X.
Den fornyede RZ bliver også unik på et andet område: Det bliver muligt at få elbilen med ’manuelt’ gear, som styres via skiftepaler ved rattet. Systemet er programmeret til at fungere som et ottetrins virtuelt gear og skal minde om oplevelsen i en benzinbil.
Ved gearskift får man feedback fra speederen samt lyd og visuelle effekter, som ifølge Lexus skal skabe en tættere forbindelse mellem menneske og maskine.
FDM har endnu ikke haft mulighed for at prøve det manuelle gearskifte.

Standard i ny topudgave 550e F-Sport
Det elektroniske styretøj og det manuelle gear følger med den nye topudgave 550e F SPORT, som får væsentlig flere kræfter end hidtil muligt i RZ. De to elmotorer mønstrer samlet 408 hk.
De øvrige udgaver af RZ får også øget ydelse. Den forhjulstrukne 350e vil have 224 hk, mens den firehjulstrukne 500e råder over 380 hk.
Lige som søsterbilen Toyota bZ4X øges batteriet en smule til brutto 77 kWh med en forventet øget rækkevidde på ca. 100 km. Batteriforvarmer er standard, og der bliver mulighed for 22 kW indbygget lader.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi