Elbilsalg boomer, Tesla bløder

Bilsalget fik skub på i februar med en øgning på 17 pct. Og elbilerne udbygger deres dominans med en andel på 65 pct. VW blev den store vinder i februar, mens Tesla fortsætter flere måneders dyk.

ID.3 og ID.4 side om side
Nyt om biler

Danskerne fik i februar øget appetit på nye biler. 17 pct. steg bilsalget i februar, så der i alt blev indregistreret 11.600 nye personbiler. Og endnu en gang tegnede elbiler sig for langt den største andel med 65 pct.

Det viser den nyeste opgørelse fra datatjenesten Bilstatistik.dk

Dermed steg elbilsalget med hele 72 pct. i forhold til februar sidste år. I januar var stigningen helt oppe på 123 pct., altså mere end en fordobling.

Kun elbiler på top-10

Dengang tog brancheforeningen Mobility Denmark et forbehold, da nogle bilkøbere formentlig udskød deres levering fra januar til februar pga. en afgifts-finte. Men trods det og trods at der er en dag mindre i februar i år end i 2024, præsterer bilsalget altså en solid fremgang i år.

Bemærkelsesværdigt er, at der udelukkende er elbiler på top-10, og først på plads 12 finder vi en benzinbil, VW T-Roc.

Det voldsomme elbilsalg kommer i særdeleshed VW til gavn. Mærkets ID.4/ID.5 og ID.3 indtager plads et og to, mens ID.7 og ID.Buzz også kom ind på top-ti. Sidste måneds nr. ét, Toyota bZ4X, formår at blive  i den pæne ende med en fjerdeplads.

Voldsom nedgang for Tesla

Top 10 mærker januar-februar

1 VW 4.335
2 Toyota 2.133
3 Cupra 1.521
4 Mercedes-Benz 1.372
5 Audi 1.305
6 Skoda 1.236
7 Hyundai 1.161
8 Kia 1.114
9 BMW 1.097
10 Tesla 956

Derimod ligger 2024’s topsælgert, Tesla Model Y, kun på plads fem, lige foran Mercedes-Benz GLA/EQA. Tesla Model 3 er slet ikke at finde på top-25.

En faceliftet udgave af Model Y er på vej, men tilbagegangen for Model Y har stået på længe. I november-december, før der var noget konkret om et facelift, men mens den amerikanske valgkamp bølgede, gik både Model Y og 3 ca. 40 pct. tilbage.

Nedgangen er fortsat i år, hvor de to billige Tesla-modeller endnu en gang ligger 40 pct. lavere. Samme tendens gælder i Norge (minus 48 pct.) og Sverige (minus 40 pct.)

Fra 23 til 9 pct. af elbilsalg

Og mens Tesla i begyndelsen af 2024 havde en markedsandel blandt elbiler i Danmark på 23 pct., er den i år nede på ni pct.

- Tesla sælger markant færre biler. Tilbagegangen er på 46 pct. i år og hele 49 pct. i forhold til sidste februar. Noget af nedgangen kan forklares med, at nogle venter på den faceliftede Model Y, siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

- Men dertil kommer den hårde konkurrence bl.a. fra tyske og franske mærker virkelig til udtryk nu, tilføjer han.

Elefanten i rummet

- Og så er der elefanten i rummet, nemlig Musk-effekten. Vi ved ikke, hvor stor den er, men vi har oplevet flere henvendelser i vores rådgivning fra folk, som er interesseret i en elbil, og som tydeligt nævner, at det ikke skal være en Tesla eller et kinesisk mærke, siger Ilyas Dogru.

Han vurderer desuden, at  Toyota bZ4X, Cupra Tavascan og Audi Q4 er i toppen til dels på grund af prisnedsættelser.

FDM forventer, at elbilerne fortsat vil fylde meget i statistikkerne, og rekorden kan blive slået igen i marts.

 

 

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her