Gammel Volvo får nyt liv - men dør i Danmark

XC60, der er Volvos bedst sælgende model, var på vej på pension, men får nu en opdatering, så den kan holde sig frisk flere år endnu. I Danmark får vi ikke glæde af fornyelsen, da nye afgiftsregler hæver prisen på plugin-hybriden med 200.000 kr.

Grill'en på volvo XC60.
Nyt om biler

Lanceret i 2017 nærmer Volvo XC60 sig otte år og skulle egentlig snart på pension, da den elektriske EX60 er tæt på.

Men verden har ændret sig, siden Volvo planlagde sit hurtige skift til kun elbiler. Mange steder i verden går overgangen til el ikke så hurtigt som ventet.

Derfor giver Volvo flere af sine brændstofmodeller en levetidsforlængelse, og måske kommer der ligefrem nye af slagsen.

I sommeren 2024 meddelte Volvo, at den store XC90 ville få et facelift og leve videre side om side med den fuldelektriske EX90. Nu sker det samme med XC60, der globalt er mærkets bedst sælgende model og trods alderen fik sit bedste år nogensinde i 2024.

Volvo XC60 skråt forfra.
Volvo XC60 nærmer sig otte år, men får nu et mindre facelift. Det ses bl.a. på den nye grill, der er i samme stil som på den fornyede XC90.

Facelift til sommer

XC60 får nu en større opdatering, der omfatter opgraderet kabine, et nyt infotainment-system og en ny front i stil med XC90. Motorerne sker der ikke meget med. Bilen fås på europæisk plan fortsat som benzinbil med 48 volt-hybrid-system og som plugin-hybrid.

Men danske bilkøbere får ikke glæde af fornyelsen. Som følge af Volvo Danmarks strategi sælges i Danmark kun rene elbiler samt plugin-hybrider. Og omtrent samtidig med at XC60 får sit facelift, skærper EU kravene til plugin-hybrider, så deres officielle forbrug og dermed CO2-udslip øges markant.

Dermed ryger mange af plugin-hybriderne over 50 gram CO2 pr. km. Det er EU’s grænse for lav-emissionsbiler, og i Danmark er der kontant afregning. Over 50 gram betragtes en plugin-hybrid som en almindelig bil, der har fuld beskatning – dvs. op til 150 pct.

Førerpladsen i Volvo XC60.
Det er primært i kabinen, at XC60 nu bliver fornyet. Men danske købere får ikke glæde af fornyelsen, da modellen inden udgår i Danmark på grund af nye afgiftsregler. 

Stiger godt 200.000 kr.

Det rammer bl.a. Volvo XC60. Selv om bilen i dag kun udleder officielt 22-27 gram CO2 pr. km, vil tallene i fremtiden være over 50 gram. Dermed vil prisen stige omkring et par hundrede tusinde kroner.

Selv om det først træder i kraft for eksisterende bilmodeller lidt senere, har Volvo Cars valgt frivilligt at gå over til den nye norm allerede fra september i år. Da den faceliftede udgave først vil være klar til sommer, ville det ikke give mening for den danske importør at have den faceliftede udgave i kun et par måneder.

De nye regler rammer også den større XC90. Den vil på grund af de højere afgifter stige mindst 300.000 kr. fra september, men Volvo Danmark beholder trods det den store SUV i programmet.

Bagparti af EX60 som lermodel.
Volvo lancerer i 2026 den fuldelektriske EX60. Mærket har bogstaveligt talt løftet en flig af nyhedens design.

Elektrisk afløser næste år

For trofaste XC60-kunder er der dog en spændende mulighed forude, hvis afløseren gerne må være fuldelektrisk.

En elektrisk tvillingebil til XC60 er nemlig på vej. Vi får formentlig en forsmag senere i år, inden EX60 kommer på markedet en gang i 2026.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her