Her er VW's superbillige elbil

VW viser nu - næsten - hvordan mærkets kommende mikrobil kommer til at se ud. Som koncept kaldes den ID.Every1, men navnet bliver formentlig til ID.1. Prisen ventes at lande omkring 150.000 kr., når den lille elbil kommer på markedet, formentlig i begyndelsen af 2027. 

Gul ID-Every1 på scene.
Nyt om biler

For godt 15 år siden var VW Up den bedst sælgende bil i Danmark, og den gamle benzindrevne mikrobil er fortsat et hyppigt møde på i trafikken. Nu er VW snart klar med en elektrisk afløser, der formentlig skal hedde ID.1, men som indtil videre har fået arbejdstitlen ID. Every1.

Bilen har netop haft verdenspremiere i Düsseldorf i Tyskland, og det sted var ikke tilfældigt valgt.

VW ønsker med tydelighed at gøre det klart, at denne nye elbil skal være en europæisk elbil, der skal tage kampen op mod de mange kinesiske bilmærker, der også er ved at være klar med tilsvarende mikrobiler.

ID.every1 på scenen
VW ID.every1 havde verdenspremiere i Düsseldorf i Tyskland 5. marts. VW vil markere, at det er en europæisk bil.

Sammenlignet med VW Up bliver den nye elbil noget mere rummelig. Dels er bilen bredere, dels optager el-teknikken ikke megen plads i kabinen, hvilket giver bedre plads til de fire personer, som bilen er beregnet til. I lighed med Up bliver den nye elbil forhjulstrukken.

Rækkevidde: blot 250 km

Den officielle rækkevidde er angivet til blot 250 km, og det er ikke meget. Det kunne tyde på et batteri på omkring 40 kWh, men det har VW endnu ikke delt informationer om. Producenten har heller ikke oplyst noget om ladehastighed.

Guldfarvet VW ID.Every1 forfra.
Formerne er bløde, og der er generelt tale om et meget stilrent design. Forlygterne er samlet i et sort felt, der skal give associationer til en kølergrill.

ID. Every1 har et meget klassisk VW-design, hvor linjerne er rolige, og hvor der ikke er indbygget modeluner i designet. VW angiver selv, at det afdæmpede design skal være med til at fastholde bilen som en moderne bil i en længere årrække, hvilket angiveligt vil gavne gensalgsværdien.

På prototypen er dørhåndtagene indfældet i dørsiderne, men om det også bliver en del af den færdige udgave, er endnu for tidligt at sige.

Guldfarvet VW ID.Every1 bagfra.
Den sorte bagklap sender venlige hilsner til den nu udgåede VW Up, der i Danmark gik som varmt brød på en søndag morgen. Baglygterne er af LED-typen, og logoet er belyst.

Er femdørs

Til gengæld kan VW allerede nu afsløre, at alle udgaver vil komme med 19-tommer hjul, og at der bliver mulighed for at få bilen leveret med avancerede LED-forlygter. Særlige letmetalfælge med hvide detaljer er udviklet specielt til bilen.

Taget er også særligt, idet det har et lidt lavere felt på midten, som er med til at give bilen et karakteristisk udseende. Bag taglinjen over bagruden er der integreret et ekstra stoplys.

Indtil videre er der kun vist udgaver med fire sidedøre. Om en tredørs udgave også er på tegnebrættet vil VW hverken bekræfte eller udelukke.

Førerplads i VW ID.Every1
Alle versioner får en central skærm til styring af bil, infotainment og andre funktioner. Det er simpelthen dyrere at undlade skærmen, idet man så skal have kontakter til flere lovpligtige funktioner.

ID. Every1 - data

Motorydelse: 95 hk
Rækkevidde: 250 km (WLTP)
Tophastighed: 130 km/t
Længde: 388 cm
Bredde: 182 cm
Højde: 149 cm
Akselafstand: 254 cm
Bagagerum: 305 liter
Dæk: 225/40 R19

Usædvanlige løsninger i kabinen

Indvendigt er bilen opbygget med en lang række detaljer, der ikke er set før. Det gælder bl.a. løsningen med musikanlægget, hvor man blot har installeret en enkel central bluetooth-højttaler, der er placeret mellem forstolene.

Højttaleren kan tages ud, hvis man gerne vil have musikken med ud i naturen. Tilbage i bilen placeres den igen i holderen, hvor den dels lader, dels er koblet til bilens styresystem.

En anden smart løsning ser vi omkring midterkonsollen, der dels kan forskydes frem og tilbage, dels kan indrettes efter behov.

Foran højre forsæde kan man fastgøre en tablet, så passageren kan blive underholdt, mens man kører.

Kabinen i VW IDEvery1
VW ID. Every1 er en firepersoners bil. I denne topudgave er der en smart midterkonsol, der kan forskydes, så den kan nås fra både forsædet og bagsædet. 

Fysiske knapper på rattet

Nyt er også, at der igen er kommet fysiske knapper på rattet til styring af lyd, fartpilot og andre funktioner. Dermed er det tilsyneladende et farvel til de udskældte touch-knapper, som VW i øjeblikket anvender i flere af sine andre modeller.

I midten af instrumentbordet er der i klassisk VW-stil monteret en stor skærm, der fungerer som medie for både navigationsanlægget, mobiltelefonen og klimaanlægget. Nyt er også, at der under skærmen er kommet en fysisk drejeknap til volumen, ligesom der er monteret separate knapper til sædevarmen og temperaturstyringen.

Den lille ID. Every1 er udstyret med en elmotor på 95 hk, og topfarten er begrænset til 130 km/t.

Lanceringen ventes at ske i 2027, men vi forventer, at den første prøvekørsel vil finde sted i 2026. Priserne er af gode grunde ikke klar endnu, men FDM gætter på en startpris på omkring 150.000 kroner.

Bonusinformation

Efter verdenspremieren på VW ID. Every1 har Motor talt med den øverste chef for teknisk udvikling hos VW, Kai Grünitz. Han kunne berette mere specifikt om en række detaljer ved den nye elbil. Han kunne bl.a. fortælle at:

- Bilen kommer med to batteristørrelser. Den med det mindste batteri bliver den billigste udgave til omkring 150.000 kroner og får en rækkevidde på under 250 km. En udgave med et større batteri bliver dyrere, men vil kunne køre mindst 250 km på en opladning.

- Der kommer kun elruder på fordørene. Det betyder at der derfor kun er to knapper til elruder i førerdøren, men at de således også kun skal betjene to vinduer.

- Prototypen er vist med dørhåndtag, der vipper ind, men produktionsudgaven får rigtige dørhåndtag som vi kender det fra bl.a. VW ID.3.

- For at holde prisen nede bliver baghjulene monteret på en compund-aksel, som er simpel og billig at producere. Det kan lade sig gøre, fordi ID. Every1 (ID.1) bliver forhjulstrukken.

- Ladetiden er ikke officiel, men ID. Every1 kommer ikke til at lade lige så hurtigt som ID.2. Det betyder formentlig en ladetid på en halv times tid fra 10 til 80 procent.

- Alle udgaver får mulighed for både AC- og DC-opladning.

- Alle udgaver får en central skærm til styring af bil, infotainment og andre funktioner. Det er simpelthen dyrere at undlade skærmen, idet man så skal have kontakter til flere lovpligtige funktioner.

- VW ID. Every1 skal produceres i Europa. Landet er ikke officielt endnu, men det bliver næppe Tyskland.

- Softwaren bliver en ny type, der tillader meget hyppige opdateringer. Det kan lade sig gøre, idet den almindelige brugerflade er adskilt fra bilens sikkerhedssystemer. Derved undgår man arbejdet med at sikre/bevise, at ændringer i softwaren ikke påvirker de lovpligtige systemer.

- ID. Every1 (ID.1) kommer udelukkende som femdørs.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her