Optimisme stråler nu ud fra Nissan. I hvert fald i Europa. Hele tre nye elbiler i de små og kompakte klasser er på vej i en omfattende modeloffensiv.
Den kommer på et tidspunkt, hvor Nissan Motor Corporation er i finansiel krise, har svært ved at finde nye partnere eller storinvestorer og netop har smidt topchef Makoto Uchida på porten.
Mens den alvorlige sag ulmer, kan billederne af tre nye elbiler muligvis dulme de mere triste nyheder fra Japan, og i hvert fald for en stund skabe begejstring hos europæiske kunder og forhandlere.
Holder fast i elbil-plan
Det har dog længe været planen, ifølge FDM’s oplysninger, at en ny Leaf og en ny Micra skulle præsenteres nu. En ny Juke har fået lov at være med i baggrunden for at gøre nyheden lidt større.
Med præsentationen af de tre elbiler understreger Nissan, at mærket står fast på skiftet til kun elbiler – modsat mange andre producenter, der for tiden tøver med at gå linen ud.
Nissan har for længst lanceret sin sidste nye brændstofbil i Europa. Dog vil den brændstofdrevne Juke formentlig blive produceret samtidig med den kommende el-udgave. Der er også ubekræftede oplysninger om, at Qashqai – der fik et facelift i 2024 – holdes i live lidt længere end planlagt, og at eludgaven tilsvarende er udskudt lidt.

Første billeder - rigtig præsentation senere i 2025
Det er første gang, at Nissan viser nyhederne i færdig udgave. Det sker dog med få motiver i skæve vinkler og næsten uden tekniske oplysninger. Micra præsenteres formentlig senere på foråret og Leaf til juni.
Den nye, fuldelektriske Micra følger designmæssigt i fodsporene fra sine forgængere, særlig tydeligt med de glade forlygter, og er designet af Nissan i London. Teknisk er den nært beslægtet med Renault 5, og begge er baseret på Renaults AmpR Small-platform. Det er også Renault, der skal producere Micra i Frankrig.
Den seneste Micra udgik af produktion i 2023.
Micra med 300 og 400 km rækkevidde
Micra bliver tilbudt med to batteristørrelser på henholdsvis 40 og 52 kWh, hvoraf det store giver en rækkevidde på lidt over 400 km. Med det lille bliver rækkevidden antageligt godt 300 km.
Salget begynder sidst på året, og der kommer formentlig biler til Danmark omkring nytår.
Den nye Leaf kommer kort efter – sandsynligvis sent på foråret 2026. Det sker med en betydelig forsinkelse – af ukendte årsager. Den gamle Leaf udgik af produktion i Storbritannien i marts 2024.

Leaf skifter fra hatchback til crossover
Som det har været indikeret længe, bliver den nye Leaf en crossover, helt i tidens ånd. De to tidligere Leaf-modeller var tættere på at være en hatchback og særligt den første med en noget speciel indpakning. Første generation stammer fra 2010 og var den første anvendelige elbil – lanceret før Renault Zoe og Tesla Model S.
Den nye Leaf er baseret på Renault-Nissans CMF-EV-platform, der også benyttes til den større Ariya samt til Renault Megane og Scenic.
Den europæiske udgave af den nye Leaf skal produceres på Nissans engelske Sunderland-fabrik, der er bygget kraftigt om til lejligheden. Nissan har investeret over otte mia. kr. – inklusive britisk statsstøtte og penge fra partnere - i opgradering af bil- og batterifabrikken.
Senere skal også den nye, elektriske Juke og den elektriske Qashqai bygges her.

Ny Juke om to år
Juke lanceres i Nissans finansår 2026, der strækker sig til og med marts 2027, så forvent ikke at se den hos forhandlerne før sommeren 2027.
Den elektrisk Juke skal konkurrere mod bl.a. Renault 4, men de to får formentlig ikke (modsat Nissan Micra/Renault 5) teknisk familieskab. Det er mere oplagt, at Juke skal bygges på CMF-EV-platformen som de to andre modeller på Sunderland-fabrikken.
Den platform er designet til mellemstore biler, ikke minibiler, så det er muligt, at Juke vokser lidt. Der skal dog være afstand op til Leaf, som igen ikke må komme alt for tæt på den næste Qashqai, som også forventes at vokse – så den sidst i årtiet helt kan afløse den japanske Ariya.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi