En smart bil med et kluntet navn. Toyota er snart klar med sin tredje elbil - og den anden alene i år.
Den nye elbil er som ventet en kompakt crossover og minder meget om mærkets populære C-HR-hybrid. Derfor er Toyota også blevet fristet – for meget – til at give elbilen stort set samme navn: C-HR+.
Ikke alene er +/Plus et af tidens mest fortærskede tilnavne til produkter: Det siger intet om, at der er tale om en elbil, og ikke mindst er det bøvlet at udtale og skrive.
Det gik ellers lige så godt med det fine Urban Cruiser-navn til mærkets mindste el-SUV, efter at Toyota havde foretaget en bemærkelsesværdig u-vending og droppede bZ-betegnelsen.

Potentiale til bestseller
Når det gælder selve bilen, derimod, virker det til, at Toyota har ramt plet, og C-HR+ har potentiale til at blive en bestseller blandt Toyota-kunder.
Designet er mere spot-on og nemt at synes om for mange, til dels i modsætning til den aggressive front på den nuværende bZ4X. C-HR+ har venlige og blødere linjer med en lav front.
Med en længde på 4,52 meter og en akselafstand på 2,75 meter er elbilen 16 cm længere og har 11 cm større akselafstand. Det virker da også til, at der er mærkbar bedre bagsædeplads i elbilen.

Op til 600 km
C-HR+ tilbydes med to batteristørrelser og tre motorydelser, heraf en med firehjulstræk.
Grundmodellen får et batteri på 58 kWh kombineret med frontmotor på 167 hk. En rækkevidde for denne variant angives ikke, men den bliver formentlig i omegnen af 450 km.
Med det store batteri på 77 kWh øges ydelsen til 224 hk, og Toyota siger, at man kan forvente en rækkevidde omkring de 600 km.

Varmepumpe og 150 kW
Med firehjulstræk (kun stort batteri), vokser ydelsen markant til 343 hk, hvilket faktisk gør modellen til den kraftigste af alle Toyota’er.
Alle modeller har varmepumpe, og det bliver muligt at forvarme batteriet enten automatisk eller manuelt. Dermed burde den reelle ladehastighed blive god, siger Toyota, selv om maks.-ydelsen er moderate 150 kW. Som noget nyt hos Toyota, kan man tilvælge 22 kW indbygget lader (AC).
C-HR+ kommer på markedet sidst på året, og priserne er derfor også langt væk. Hvis man skal gætte, vil det dog være farligt at tage udgangspunkt i den større bZ4X, der for tiden fås helt ned til 300.000 kr. Det slagtilbud forsvinder givetvis med den nuværende udgave, som til efteråret erstattes af en betydelig faceliftet udgave.

Omkring 300.000 kr.
Derfor er det forventeligt, at C-HR+ lander omkring de 300.000 kr., måske lidt lavere med det mindste batteri.
Toyota har lovet yderligere tre elbiler i Europa inden for de næste 12 måneder. Men hvis den utydelige skitse, Toyota viste kortvarigt ved CH-R+-præsentationen, skal tages bogstaveligt, bliver de næste tre modeller knap så interessante.
De ser ud som meget store biler af SUV-typen, heraf en pickup, formentlig en elektrisk Hilux.

Små elbiler varer et stykke tid
Små elbiler vil også komme, men Toyotas europæiske direktør, Matthew Harrison, siger til FDM, at de ikke står allerførst for. Selv om koreanske og europæiske mærker er ved at lancere helt små elbiler, er det notorisk svært at gøre små elbiler økonomisk interessante for både bilkøbere og bilproducenter.
Matthew Harrison indikerer, at det vil ske i de sidste par år af dette årti. Det bliver nødvendigt, for i 2030 forventer Toyota at sælge 50 pct. elbiler, og så skal de små modeller også med.
Samtidig vil Toyota begynde at producere elbiler i Europa. Indtil videre kommer de primært fra Japan.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.