Det kinesiske luksusmærke Hongqi har haft en spøjs og ujævn start i Danmark. Det begyndte i 2023 med Rolls-Royce-klonen E-HS9, som efter kort tid fik sin pris næsten halveret og sit salg mangedoblet. Så var dét mærke da kommet på danskernes radar i mylderet af mange nye mærker fra Kina.
I år er Hongqi blevet lidt normaliseret med lanceringen af de to avancerede femmeter-biler, EH7 og EHS7, der koster fra hhv. 350.000 og 390.000 kr. trods høj ekstratold.
Men mærkets relevans har gode muligheder for at vokse, når endnu to modeller kommer til Danmark sidst på året. Med verdenspremiere på Auto Shanghai 2025 viser Hongqi de lidt mindre modeller, EH5 og EHS5, henholdsvis sedan og SUV. E’et betyder elbil.

Eksakt samme størrelse som Tesla'er
Det er to nydeligt designede biler (designchefen er brite), som i størrelse er eksakte konkurrenter til Tesla Model 3 og Y. Rækkevidderne svarer omtrent til Tesla-modellernes, mellem 425 og 615 km afhængig af variant.
Derimod kan lynladningen blive i en helt anden liga. De to første varianter har 400-volt-teknik, LFP-batterier og møder frem med rigtig flotte ladeeffekter på op til hhv. 200 og 265 kW og ladning fra 10 til 80 pct. på 20 minutter.
Får 900-volt-teknik
Men undervejs er versioner med 900-volt og en ny type af NMC-batterier, siger Hongqi. Her bliver der skruet endnu mere op for ladeevnen. Ingen konkrete tal angives endnu, men det bliver formentlig omkring de 400 kW og en forventet 10-80-tid på 12 minutter. Rækkevidden efter europæisk norm ventes at blive op til 700 km.

Der bliver et pænt udvalg af motorvarianter for SUV’en: baghjulstræk/286 hk med enten 62- eller 85 kWh-batteri samt firehjulstræk, stort batteri og 560 hk. Dertil kommer senere det helt store 900-volt-batteri. Det samme gælder sedanen, som dog ikke tilbydes med firehjulstræk.
De to 5-modeller er ikke så avancerede som 7-serien, men er dog udstyret med 15,6 tommer midterskærm, stort headup-display, varmepumpe, 40 W trådløs telefonlader, nøglefri betjening, panorama-glastag samt en meget lang række af sikkerhedsudstyr.
Stort bagsæde, mulighed for anhængertræk
Bagsædepladsen er rigtig god i begge udgave, mens bagagerummet er mere gennemsnitligt - 433 liter i sedanen og 472 liter i SUV’en. Dertil kommer et brugbart rum foran, som i SUV’en er på 48 liter.
Bilerne kan få anhængertræk, men trækvægten er endnu ikke lagt fast.

Der går lidt tid, før de mindre Hongqi-modeller når til Europa. De får europadebut på IAA Mobility i München til september med forventet dansk introduktion sidst på året.
Dermed er der heller ikke priser på plads, men man bør kunne forvente, at sedanen kommer langt under 300.000 kr. og SUV'en lidt under.
Også ny EHS9
Sammen med verdenspremieren i Shanghai på EH5 og EHS5 havde Hongqi afsløring af næste generation af topmodellen EHS9. Der er tale om en konceptudgave, og der findes derfor ikke tekniske oplysninger om flagskibet fra ’Røde Stjerne’. Men det ligger fast, at der både kommer en elbil og en plugin-hybrid.
Markant og meget synligt er det ændrede design. Fortil er den massive Rolls-Royce-grill forsvundet og transformeret til en mere elbil-agtig udgave, hvor ribberne er mere diskrete.

Den nye EHS9, der tilsyneladende dropper bindestregen, ventes til Europa en gang i 2026.
Hongqi viste for et år siden på Auto China 2024 i Beijing en konceptudgave af 7-serien som firepersoners cabriolet, men selv om den så pæn og helt produktionsklar ud, var den åbenbart blot en gimmick,
Eller også har nogen hos Hongqi ombestemt sig. Det hænder i Kina. Ofte, faktisk.

Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi