Kinakæmpe sender bølge af nye mærker til Danmark

Den store kinesiske bilproducent Chery er ved at være klar til at lancere flere mærker i Danmark. Det bliver de billige mærker Omoda og Jaecoo, og de to første kommerallerede til august. I 2026 udvides med en lang række nyheder, bl.a. en spændende lille crossover.

Blå crossover på scene med orange baggrundslys.
Nyt om biler

Udvalget af nye bilmodeller bliver ved med at svulme. En af Kinas største bilproducenter bidrager i høj grad til den vækst ved at lancere tre af sine mærker i Danmark i løbet af 2025. Den nytilkomne er Chery Automobile, der for tiden regnes som Kinas fjerdestørste bilproducent og i 21 år har været landets største bileksportør.

Chery har sågar ambitioner om at blive den største kinesiske bilproducent i Europa og vil tilmed bygge biler i Europa. Chery har sammen med en partner længe været i gang med at ombygge en tidligere Nissan-fabrik i Spanien, men projektet er løbet ind i problemer, og nu begynder produktionen tidligst sidst i 2025. Der er også forlydender om, at Chery vil overtage en af de fabrikker, Volkswagen er ved at lukke i Europa.  

Cherys premiummærke, Exlantix (i Kina Exeed), er på vej til Danmark med to store modeller, som motor.dk kunne fortælle i april. Exlantix skal importeres af Wismo Group, der har flere andre kinesiske mærker i programmet.

Omoda og Jaecoo klar til august

Men nu er der også stigende klarhed over planerne for to af de andre Chery-mærker, Omoda og Jaecoo. Her er det en anden jysk bilimportør, Nic Christiansen Gruppen, som har fået agenturet og nu er i gang med at opbygge et forhandlernet. Lanceringen finder sted allerede i august ifølge de nyeste planer.

Hvidlig crossover skråt forfra.
Omoda E5 (E for elektrisk) bliver Cherys første model i Danmark. Det er en kompakt crossover, som formentlig kan købes fra august.

Omoda og Jaecoo skulle være kommet i efteråret 2024 og ville opnå en markedsandel i Danmark i 2025 på én pct., lød det, da FDM besøgte Chery i hjembyen Wuhu i foråret 2024. EU's kraftigt forhøjede toldsatser satte dog planerne på pause, men nu melder kineserne klar på ny.

Begyndelsen i Danmark bliver forsigtig med to modeller, én fra hvert mærke.

Omoda 5 er en kompakt crossover

Omoda E5

LxHxB: 4,42x1,83x1,59 m
Akselafstand: 2,63 m
Forhjulstræk, 204 hk
Batteri: 61 kWh
Rækkevidde: 430 km
Ladning 10-80 pct.: 34 minutter
Prisgæt: 210.000 kr.

Omoda lægger ud med den kompakte crossover Omoda E5, der kan blive interessant prismæssigt. Bedømt ud fra spanske priser vil Omoda E5 koste ca. 200.000-220.000 kr. Springet op til Toyota Urban Cruiser er dog ikke enormt, da Toyota’en koster 250.000 kr. med det store batteri.

FDM har prøvet bilen på en kort tur i Kina, og det er en ganske rummelig og komfortabel oplevelse. Kvalitetsoplevelsen er glimrende, og Omoda lugter ikke af billig kinabil, men det er også svært at se noget særligt eller avanceret ved bilen.

Den har en fin, stor midterskærm, men det har ikke været muligt at prøve infotainmentsystemet på engelsk endsige assistentsystemerne. Trækvægt er ukendt.

Omoda 7 på scene.
Omoda 7 er en crossover i den store mellemklasse, men findes ikke som ren elbil og kommer derfor ikke til Danmark. 

Fem stjerner hos Euro NCAP

Omoda 5 er allerede testet af Euro NCAP og har opnået de maksimale fem stjerner (2024) og har mange sikkerhedsfunktioner som standard.

I topudgaven har Omoda E5 temmelig meget komfortudstyr, blandt andet soltag, forsæder med kunstlæder, varme og ventilation, varme i bagsæderne, adaptiv fartpilot, afkølet rum i midterkonsollen, trådløs telefonoplader, Sony-lydanlæg, tozoners klimaanlæg, batterivarme, varmepumpe og el-bagklap.

Næste model fra Omoda bliver C7, der er en coupé-SUV på samme platform som C5, men er noget større med en længde på 4,62 m. Der er blot ét problem med bilen set fra Danmark: Den fås ikke som elbil – kun med benzinmotorer og som plugin-hybrid. Dermed giver den ikke mening i Danmark.

Blå Omoda 3 profil.
Med Omoda 3 skifter Chery markant stil for Omoda-mærket. Bilen, som stadig kaldes et koncept, er meget kantet, lidt i stil med Toyota bZ4X.

Spændende 2026-nyhed: Omoda 3

Næst i rækken er til gengæld meget interessant. Udviklingen går hurtigt i Kina, og Omoda har sidst i april lanceret crossoveren, Omoda 3. Og mens Omoda 5 er ret neutral i sit design, har Omoda 3 langt mere kant – bogstavelig talt – og ser ret flot ud. Til gengæld er det svært at se, at de to modeller er fra samme mærke.

Der er endnu ingen tekniske detaljer om Omoda 3, der først er i Danmark i 2026, men den er faktisk marginalt større end Omoda 5 og ser ud til at blive en direkte konkurrent til bl.a. Kia EV3. Den næste Omoda 5 ventes at blive større, så der atter kommer logik i numrene.

Det andet mærke er Jaecoo, som skal sælges fra de samme forhandlere og er et lidt dyrere mærke mere rettet mod ’livsstil’-biler og et lidt ældre publikum end Omoda.

Blålig Jaeecoo forfra på udstilling.
Jaecoo J5 ser ud til at dele platform med Omoda 5, men stilen er helt anderledes. Trods offroad-attituden fås bilen ikke med firehjulstræk. 

Jaecoo er en mikro-Defender

Cherys mange mærker

Chery Automobile har globalt en halv snes mærker: Chery, Exeed/Exlantix, Jetour, Lepas, Omoda, Jaecoo, iCar, Kaiyi, Luxeed og Tiggo.

Også hos Jaecoo er der adskillige modeller, der ikke fås som rene elbiler, men det gør den kompakte J5, som bliver den anden august-nyhed i Danmark.

Jaecoo J5 er en SUV med et kantet og offroad-inspireret design, der giver den en robust fremtoning- lidt i stil med ældre Land Rover Defender eller nogle Jeep-modeller.

J5 er med en længde på 4,37 m (akselafstand 2,62 m) præcis lige så stor som Omoda 5. Jaecoo J5 fås i versioner med benzinmotor, som plugin-hybrid og i en ren elektrisk version. Det er den elektriske model, der kommer til Danmark. Også her får man forhjulstræk, 204 hk og et 61 kWh-batteri. Trækvægten er 750 kg.

Kabinen domineres af en 13,2-tommer lodret trykskærm, mens førerinstrumentet udgøres af en 8,9-tommer skærm.

Hvid konceptbil på udstilling.
Chery teaser en ny, stor og elektrisk QQ-model med denne konceptbil. Den har i hvert fald et frisk og fornyende design - dog med lidt lån fra flere europæiske og japanske modeller.

Chery QQ genopstår

Flere andre modeller er på vej, og én, som kunne blive lokkende ud fra et designsynspunkt, er den genoplivede QQ. Den oprindelige QQ er en benzindrevet mikrobil, som Chery har solgt i mange år, men den er for tiden er udgået.

Men på årets Shanghai-udstilling viste Chery en spændende konceptudgave af en noget større og elektrisk udgave kaldet QQ. Den går i produktion i 2026 og ventes til Europa på et tidspunkt, oplyser kilder hos Chery til FDM. Det er ikke afgjort, under hvilket mærke den skal sælges hos os.

Chery har i Kina mange flere mærker end de tre, der i første bølge kommer til Europa.

Syv års garanti

Endnu et helt nyt eksportmærke er netop lanceret, kaldet Lepas. Det vil fokusere på helt billige modeller og ser ud til at være et eksportnavn for firmaets billigste lokale mærke, Tiggo.

Lepas vil gøre sin entré i Europa i begyndelsen af 2026,men om Lepas også kommer til Danmark, kan den danske Omoda-Jaecoo-importører ikke svare på.

Alle Cherys biler har en flot garanti. Den er på syv år (150.000 km) samt otte år (160.000 km) på højvoltbatteriet.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her