Mens Renault 5 har fået masser af opmærksomhed med sit retrodesign, gode pris og Renaults fulde PR-maskine, er minibilens japanske søster gået nærmest under radaren. Indtil nu.
Men nu er Nissan Micra knap så hemmelig, efter at Renaults alliancepartner begynder at varme op til lanceringen af den lille elbil og ligefrem har vist den frem i København for presse og kunder.
Det sker efter, at Nissan har formået at rykke produktionsstarten frem med et halvt år, så leveringer til kunder kan begynde sidst på efteråret. Micra skal bygges af Renault på en fabrik i Frankrig, side om side med 5-modellen.

Sjette generation siden 1983
Det bliver sjette generation af minibilen, som oprindelig kom i 1983. Den seneste, femte generation udgik i 2022.
Den nye Micra er bygget på samme platform som Renault 5, kaldet Ampr Small, og de to biler er grundlæggende helt ens. Størrelse, pladsforhold, motorer, batterier, førerplads og udstyr er fuldstændig identiske.
I profil er det mere end svært at se forskel, men det er lykkedes Nissan at give Micra et typisk Nissan design for og bag. Eller skulle man sige typisk Micra-design, for de store glade og runde lygter er hentet fra tidligere Micra-generationer. Micra har desuden en særlig velkomst- og farvel-hilsen fra lygterne.
Forskellen på Nissan Micra og Renault 5 er svær at få øje på i profil.
310 eller 408 km rækkevidde
Den fælles teknik betyder, at Micra tilbydes i to udgaver. Det lille batteri er på 40 kWh og giver en officiel rækkevidde på 310 km. Motorydelsen er 120 hk, og lynladning sker med 80 kW. Med det store batteri hedder det 52 kWh/408 km og 150 hk/100 kW-ladning. Opladning fra 15 til 80 pct. tager omkring en halv time for begge varianter.
Lige som Renault 5 tilbydes Micra i tre udstyrsniveauer, til dels koblet sammen med motor/batteri-variant. De to laveste niveauer har 18 tommer stålfælge, men ’kamufleret’ som alufælge. Disse to har tre niveauer af motorbremsning/regenerering, mens topmodellen desuden har et fjerde niveau i form af ’e-pedal’, hvor det er muligt at bremse ned til stilstand kun ved at bruge speederen.
Denne version har også alufælge samt tag i sort kontrastfarve. I alt tilbydes seks farver, hvoraf hvid er uden merpris.

Alle udgaver har varmepumpe og mulighed for forvarmning af batteriet. De to dyreste har desuden tovejs-AC-lader med mulighed for at trække strømme ud (V2L). I princippet kan disse udgaver også sende strømmen tilbage til nettet (V2G), men standarder og godkendelser er ikke på plads foreløbig.
Priser sidst i juni - fem års garanti?
Priserne ventes at være klar sidst i juni. Formentlig samtidig vil det være afgjort, om Micra går fra tre til fem års garanti.

Spillerummet er dog meget lille i forhold til Renault, som har fået rigtig gunstige priser i Danmark sammenlignet med andre lande. Forvent derfor en frapris på 190.000 kr. plus/minus 5.000 kr., og en frapris med stort batteri på 210.000 kr. og 235.000 for en topmodel.
Nissan får også sin udgave af Renault 4, som skal genbruge det velkendte Juke-navn. Her sker lanceringen først omkring årsskiftet 2026-2027, da Nissan selv skal bygge Juke i Storbritannien og dermed have omstillet fabrikken.
Inden da, i begyndelsen af 2026, ser vi den nye Leaf, som også skal bygges i Storbritannien. Også Leaf benytter en Renault-Nissan-platform, men virker ellers til at være helt sin egen.

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.