Det er ikke kun Tesla Model Y, der på kort tid er faldet voldsomt i popularitet. Faktisk er en del modeller dykket endnu mere i salgstal fra sidste år til i år – helt op til 99 pct.
Tallene er også voldsomme for en del af modellerne i rene styktal. F.eks. er Peugeot 208 faldet fra 1.900 til blot 45, Opel Corsa er dykket fra næsten 1.200 styks til nu 66, og Citroën C3 dumper fra ca. 1.750 til 250. Alle er biler fra Europas andenstørste bilkoncern, Stellantis, der importeres af Wismo Group.
Men også Renault Megane bløder med et dyk fra næsten 1.500 til under 300, Ford Mustang Mach-E skrumper fra 740 sidste år til nu 70, mens Volvo EX30 går fra næsten 1.000 sidste år til nu godt 200. Og Tesla Model 3 gør det endnu dårligere end Model Y med et drop fra 1.400 til 450. Det er minus 68 pct., hvor Model Y nøjes med en halvering (53 pct.).
Flere forklaringer på store fald
Årsagerne til de store fald er flere. Nogle biler har blot mistet popularitet som Tesla Model 3, Ford Kuga, Skoda Fabia og Xpeng G9. Andre havde et ekstraordinært godt salg i begyndelsen af 2024 på grund af tilbud, f.eks. Renault Megane. Andre har oplevet prisstigninger. For nogle biler er det en kombination.
Der er også modeller, som delvist er udgået, f.eks. den benzindrevne udgave af Citroën C3.
Desuden spiller virksomhedsforhold ind. Importøren af bl.a. Peugeot, Citroën og Opel, K.W. Bruun, blev sidst i 2024 overtaget af en udenlandsk virksomhed og hedder nu Wismo Group. Det skifte betød ændringer i lagerbeholdninger og modelstrategi. På samme måde gik Ford ved årsskiftet fra at være fabriksejet til at høre under Nic. Christiansen Group.
For nogle biler har importen af (let) brugte biler kompenseret delvist for det reducerede nybilsalg. F.eks. blev der importeret over 900 Fiat 500, næsten 800 Opel Mokka og 350 Opel Corsa i årets første fire måneder.
Model | Antal 2024 | Antal 2025 | Fald i procent | |
1 | Fiat 500 | 493 | 6 | 99 % |
2 | Peugeot 208 | 1.914 | 45 | 98 % |
3 | Maxus Euniq 6 | 120 | 4 | 97 % |
4 | Hongqi E-HS9 | 108 | 5 | 95 % |
5 | Opel Corsa | 1.179 | 66 | 94 % |
6 | Ford Mustang Mach-E | 740 | 71 | 90 % |
7 | Citroën C3 | 1.759 | 254 | 86 % |
8 | Seat Leon | 271 | 43 | 84 % |
9 | Peugeot 2008 | 1.301 | 219 | 83 % |
10 | Renault Megane | 1.472 | 278 | 81 % |
11 | Opel Mokka | 261 | 57 | 78 % |
12 | Volvo EX30 | 980 | 218 | 78 % |
13 | Skoda Fabia | 202 | 48 | 76 % |
14 | Mazda MX-30 | 234 | 57 | 76 % |
15 | Skoda Octavia | 434 | 108 | 75 % |
16 | Mazda 2 | 349 | 100 | 71 % |
17 | Mercedes-Benz C-klasse | 796 | 234 | 71 % |
18 | Xpeng G9 | 517 | 152 | 71 % |
19 | Ford Kuga | 580 | 175 | 70 % |
20 | Tesla Model 3 | 1.395 | 452 | 68 % |
Kilde: bilstatistik.dk
Listen viser indregistreringer i de første fire måneder af 2025 sammenlignet med samme periode 2024. Bilerne er sorteret efter det største procentvise fald. Medtaget er kun biler med mindst 100 leveringer januar-april 2024. Fravalgt er modeller der er helt udgået, f.eks. Peugeot 308.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi