RAV4 har været en af Toyotas største succeser, siden den ikoniske tredørs kom i 1994. 15 mio. styks er solgt på verdensplan, og også i Danmark har SUV’en i perioder gjort det godt, senest som plugin-hybrid for et par år siden.
Og inden længe får faste kunder og andre fans mulighed for at købe en helt ny, ottende generation af den store SUV. Og det er tydeligt, at der virkelig er sket forbedringer, da FDM møder den nye RAV4 sammen med flere andre bilnyheder ved et lukket Toyota-arrangement.
Alt er nyt inklusive designet, der inde og ude giver mindelser om den nye Land Cruiser.

100 km på strøm
Som hidtil tilbydes RAV4 som fuldhybrid og plugin-hybrid, og den sidste har fået en markant opgradering. Rækkevidden på strøm er forøget til omkring 100 km takket være et batteri på knap 23 kWh, hvilket er pænt stort for en opladningshybrid. Toyota plejer at være forsigtig, så det bliver nok lidt over 100 km.
Motorydelsen er 304 hk med firehjulstræk, og 0-100-tiden er blot 5,8 sekunder. Som noget nyt tilbydes plugin-hybriden også med forhjulstræk, og der bliver ydelsen 268 hk.
Toyota har endnu ikke et officielt brændstofforbrug og dermed CO2-tal efter den nye norm, der trådte i kraft 1. januar 2025. Den pæne rækkevidde på strøm indikerer dog, at RAV4 har gode chancer for at holde sig under de afgørende 50 gram CO2 pr. km, som i Danmark berettiger til lempeligere registreringsafgift.

RAV4 presses hårdt af bZ4X Touring
Men selv med reduceret afgift ligner det en fra-pris på mindst 550.000 kr., nok nærmere 600.000 kr., baseret på de tidligere priser for den firehjulstrukne udgave. Og dermed ser det allerede nu svært ud for den nye RAV4 i Danmark, selv om ankomsten af en forhjulstrukket udgave kan hjælpe lidt på prisen.
For lige ved siden af ved nyhedspræsentationen i Bruxelles står en farlig udfordrer i samme størrelse - godt og vel.
bZ4X Touring er en forlænget udgave af Toyotas første elbil og baseret på den faceliftede version, der kommer til efteråret. Her kan man formentlig blive godt kørende fra 450.000 kr. med en rækkevidde på omkring 560 km. Dermed skal man virkelig have brug for en benzinbil eller bare ikke kan se sig selv i en elbil.

Elbilen er mere rummelig
Man får tilmed noget bedre plads i bZ4X Touring. Bagagerummet i elbilen er både dybere og noget større med 600 liter.
RAV4 er ellers blevet pakket bedre, idet højspændingskomponenterne er flyttet fra under bagagerummet til motorrummet. Trækvægten på RAV4 kendes ikke, men den nuværende må udgave må trække op til 1.500 kg – det samme som den nye bZ4X i begge længder.
Også bagsædepladsen målt ved knæene er mærkbar bedre i bZ4X Touring – uden at RAV4 er dårlig.

Det er afgifternes skyld
Samlet virker det som om, at den nye RAV4 i dansk optik kommer et par år for sent, særligt fordi vores afgiftssystem favoriserer de rene elbiler – og dét i stigende grad.
Der er ellers flere andre klare forbedringer på RAV4. Bl.a. kan plugin-hybriden nu hurtiglades med 50 kW, og den indbyggede AC-lader er på 11 kW, dvs. tre faser. Det giver opladningstider på hhv. 30 minutter (10-80 pct.) og tre timer (0-100 pct.).
Den nye RAV4 er første Toyota med en helt ny software-arkitektur kaldet Arene.
Infotainmentsystemet er forbedret (og benytter en 12,9 tommer trykskærm), og særligt er opgraderingsmuligheder online forbedret betydeligt, så ikke blot infotainment løbende kan forberedes; det kan sikkerheds- og assistentsystemerne også.

Mange nye Toyota-modeller på kort tid
Den danske Toyota-importør ved endnu ikke, om den nye RAV4 bliver introduceret i Danmark, da meget afhænger af pris. Men skulle det ske, vil det formentlig blive omkring årsskiftet.
Toyota har endnu en stor SUV-elbil på vej indenfor det næste år. Bedømt ud fra Toyotas skitser ser den ud til at være endnu større end bZ4X Touring, muligvis en syvpersoners.
Samlet har Toyota mere end et halvt dusin nyheder på vej inden for kort tid: Corolla Cross (facelift), Urban Cruiser, bZ4X (facelift), C-HR+, RAV4 og bZ4X Touring. Også Aygo X er på vej med et facelift.

Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi