Xpeng har nu været så længe i Danmark, at det snart er tid til at gå fra første til anden generation af en af mærkets modeller. Det gælder den store sedan P7, som stammer fra 2020 og i 2022 blev Xpengs første model i Danmark.
Nu er anden generation ved at være klar. Xpeng viser de første billeder af den nye model, der kommer på hjemmemarkedet til efteråret. Billederne afslører et design, der nok bedst kan beskrives med klichéen ’vildt’.
P7 har en meget udtryksfuld stil med lange linjer. Det er et iøjnefaldende kunstværk, skabt af den franske bildesigner, Rafik Ferrag. Den nye P7 kunne næsten være fra DS Automobile.

Firedørs sportslimousine
Xpeng kalder den en sportslimousine, og bilen er rent faktisk en sedan trods det skrånende bagparti, og man kunne vælge at kalde den en firedørs coupe eller fastback.
Dermed adskiller den sig fra den P7+, som Xpeng viste i Frankrig i 2024. +-modellen er endnu større end den nye P7 og har et femdørs karrosseri og plads til 625 liters bagage. Xpeng har stadig ikke bekræftet, om denne 5,05 meter lange hatchback skal sælges i Europa. Men det skal P7.
Det er ikke meget, vi får at vide om P7. Nærmest ingenting. Men det står dog fast, at den får 800 volt-teknik, lige som G6 og G9, men muligvis i en endnu hurtigere ladende udgave.

Ny platform - også til plugin-hybrider?
Kinesiske medier mener, at P7 vil blive baseret på Xpengs nye platform kaldet Kunpeng. Den er som noget helt nyt hos Xpeng udviklet til at kunne bruges til plugin-hybrider (elbil med range-extender). Som plugin-hybrid kan biler på denne platform køre op til 325 km (WLTP) på strøm, før benzinmotoren må træde til.
Og selv om der er tale om (bl.a.) en plugin-hybrid, kan opladningen foregå i ekspresfart. Op til én km i sekundet, siger Xpeng, hvilket vil sige omkring 250 km rækkevidde på fem minutter.
Xpeng er et af de hurtigst voksende kinesiske bilmærker i Danmark. Væksten i år er på 65 pct. Sammenlignet med de første fire måneder af 2024. Tesla, som Xpeng formentlig har hentet nogle kunder hos, er omvendt gået tilbage med 58 pct.

Er Danmarks 17. største bilmærke
I år indtager Xpeng indtil videre med knap 1.000 solgte biler plads 17 som det største kinesiske mærke. Xpeng ligger lige efter Peugeot og ikke bare foran MG og BYD, men også over Polestar og Mazda.
Spørgsmålet er så, om P7 vil bidrage særlig meget til Xpengs danske salg. Store sedan’er, især fra kinesiske mærker, er ikke det helt hotte. Det er VW, som gør det bedst for tiden med godt 900 solgte ID.7 på fire måneder.
Mere afgørende for Xpeng i Danmark ville være at få en SUV mindre end G6. Xpeng havde oprindelig (i Norge) en lille SUV kaldet G3.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi