Eksplosiv rekord: BMW klarer 400 kW og 800 km

Når næste generation af BMW iX3 kommer efter nytår, bliver det med op til 800 km rækkevidde med det største batteri. Også lynladningen er i den ekstreme kategori: op til 400 kW.

Kamufleret BMW iX3 forfra.
Nyt om biler

Rygterne om modellen talte sandt. Og præstationerne er mere imponerende end forventet.

BMW bekræfter nu en række oplysninger om sin længe ventede ’Neue Klasse’, mærkets største satsning nogensinde.

* Den første variant bliver en stor SUV-udgave.

* Navnet er det ’gode gamle’ iX3.

* Produktionen begynder sidst på året. Dermed ligner det dansk lancering i første kvartal 2026.

Kamufleret BMW iX3 bagfra på testbane.
BMW iX3 får en enorm rækkevidde. Op til 800 km i bedste udgave.

Rækkevidde på 800 km

BMW viser indtil videre kun kamuflerede prototyper, men frigiver en række centrale oplysninger om iX3. De elektriske egenskaber er ekstremt potente.

* Rækkevidden bliver op til 800 km.

* Ladeeffekten er op til 400 kW.

* På blot 10 minutter er det muligt at tilføje over 350 km rækkevidde under ideelle forhold.

Neue Klasse-bilerne benytter 800 volt, men da de har en DC-DC-omformer, kan bilerne benytte de gamle 400 volt-ladere.

Kamufleret BMW iX3 forfra på testbane.
BMW oplyser ikke noget om bilens ydelser. Men firmaet har tidligere sagt, at platformen kan blive udstyret med alt mellem én og fire motorer. Standard er én motor ved bagakslen.

Hurtigere ladning end Audi og Mercedes-Benz

Med disse værdier trumfer BMW – lige akkurat – rækkevidden i Mercedes-Benz’ nye CLA, og går noget højere op ladehastighed. 320 kW hedder effekten hos CLA. Mercedes' direkte konkurrent til iX3 er GLC, som først præsenteres senere i år.

Audi Q6 kan lade med 270 kW og køre 640 km på en opladning.

Hvor store batterier, iX3 bliver udstyret med og dermed også energiforbruget, siger BMW endnu ikke noget om.

Kamufleret BMW iX3 i profil.
iX3 er en stor SUV med stor akselafstand. Designet afsløres først i forbindelse med biludstillingen i München midt i september.

Kan trække strøm ud af bilen

iX3 har tovejsladning, så det er muligt at trække strømmen ud af bilen. Det gælder både vehicle-to-load (V2L), hvor bilen fungerer som en kraftfuld powerbank med op til 3,7 kW., og vehicle-to-home (V2H), hvor bilen kan forsynes hjemmet med energi, f.eks. når strømmen er dyr.

Den sidste funktion kan formentlig udvides til vehicle-to-grid, (V2G), hvor strømmen i små mængder sendes tilbage til nettet mod betaling. Det kræver dog, at regler og standarder er på plads, hvilket ikke ser ud til at være tilfældet lige foreløbig.   

Bilerne fra Neue Klasse er en ny og ekstrem kraftig computer, som BMW kalder Heart of Joy. Den er afgørende for kontrol af drivlinje, regenerering, bremser og køredynamik. Computeren er ti gange hurtigere end tidligere systemer, siger BMW.

Førerpladsen i iX3.
Førerpladsen i iX3 bliver helt unik med det eneorme headup-display, der går fra dør til dør.

i3 sedan kommer også i 2026

Derudover er infotainment-systemet af en helt ny kaliber. Også det har fået et smart navn, BMW Panoramic iDrive. Her projiceres informationer op på hele forrudens bredde, mens et 3D-headup-display viser information om navigation og automatiseret kørsel højere oppe i førerens side.

Næste model fra Neue Klasse følger efter meget kort tid senere, formentlig allerede i foråret eller sommeren 2026. Det bliver en sedan, som formentlig kommer til at hedde i3.

Den produktionsklare iX3 får verdenspremiere på IAA Mobility-udstillingen i München til september, og serieproduktionen begynder sidst på året. Dermed kan leveringerne formentlig begynde i første kvartal 2026.

Mens første generation blev bygget i Kina, skal iX3 og i3 fremstilles i Ungarn og senere i Tyskland og Mexico.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her