Alpine er ikke noget kendt bilnavn i Danmark. Men det kan det måske blive.
Renault er i fuld gang med at genoplive og revitalisere Alpine, som Renault overtog i 1976 og siden lagde død. Alpine, som ikke skal forveksles med det BMW-relaterede sportsvognsmærke Alpina, blev født som en eksklusiv sportsvogn, og det er stadig det sportslige, der kendetegner den helt nye generation.
Det gælder i høj grad mærkets nyeste model, Alpine A390, som ganske vist er en crossover, men klart til den sportslige side – lidt i stil med Porsche Macan.

A390 er selvstændig model
Modsat den lille A290, som i al væsentlighed er en Renault 5 og deler The Car Of The Year-titlen med denne, er A390 en helt selvstændig model.
Crossoveren er dog baseret på samme platform som Renault Megane og Scenic, Ampr Medium. Alpine A390 er 15 cm længere end Scenic og har en akselafstand mellem Megane og Scenic.
Den helt store tekniske forskel er, at A390 grundlæggende er en baghjulstrukket bil – med to motorer bagtil samt én foran.
Der kommer i første omgang to udgaver. GT-versionen yder 400 hk og har en 0-100-tid på 4,8 sekunder, mens GTS har 470 hk og klarer 0-100 på 3,9 sekunder. Gennem avanceret styring af de to bagmotorer skabes ‘Alpine Active Torque Vectoring’, som skulle bidrage markant til bilens køredynamik.

'Sjæl er vigtigere end software'
- Alpine A390 minder verden om, at sjæl betyder mere end software, sagde Renaults topchef, Luca de Meo ved præsentationen.
- For en bilelsker som mig, er det svært at forestille sig noget mere spændende end at genoplive et legendarisk mærke og projicere det ind på nye territorier og at vise, at den originale opskrift er mere relevant end nogensinde.
Batteriet er udviklet specielt til Alpine A390 af et fransk firma. Batteriet er på 89 kWh og giver en officiel rækkevidde på 555 km. Der har været fokus på battericellerne og kølingen af hele batteripakken, så batteriet kan afgive den høje ydelse på 470 hk (345 kW) og gentage det adskillige gange inden for kort tid.

Overvejes seriøst til Danmark
Det betyder også, at lynladningen kan gå meget hurtig. Maks.-effekten er 190 kW, men der kan opretholdes en høj effekt i lang tid, så batteriet kan lades fra 15 til 80 pct. på under 25 minutter.
Alpine har aldrig været markedsført i Danmark, men den nuværende danske Renault- og Dacia-importør overvejer seriøst, om Alpine skal indgå i det danske program. Ingen beslutning er truffet, men bliver det et ja, vil de to første Alpine-modeller kunne komme i løbet af 2026.
A390 er den anden model i Alpines nye elektriske liv, men der kommer mange flere. I 2030 skal der være syv modeller i Alpines såkaldte Dream Garage.

Skal bygges på særlig fabrik
Den nye sportscrossover skal bygges på Alpines udvidede og opgraderede fabrik i hjembyen Dieppe i Nordvestfrankrig.
Alpine blev grundlagt i 1955 og blev en del af Renault i 1976. I midten af 1990’erne stoppede Renault med at bruge navnet, men relancerede det i 2017 med den selvstændige benzinsportsvogn A110. Samtidig har Renault brugt Alpine som navnet på sine egne topmodeller.
Sidste år lancerede Alpine den lille A290, der er en oppeppet udgave af Renault 5. Efter A390 ventes næste model at blive en ny A110, som atter vil være en topersoners sportscoupé, men denne gang som elbil.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi