Den nye Hyundai Ioniq 9 bliver største model fra det koreanske bilmærke. Med syv siddepladser, et enormt batteri på 110 kWh og en rækkevidde på mindst 600 km er startopstillingen imponerende.
Den position underbygges af de fysiske mål: Ioniq 9 måler således over fem meter i længden, næsten to meter i bredden, og så er den næsten 1,80 meter høj.
Den 2,6 ton tunge elbil må trække op til 2,5 ton, og med firehjulstræk yder den 303 hk og hele 422 hk i en performance-udgave.

Fra 535.000 kr.
Der er tre udstyrsniveauer i programmet, men da alle har samme batteristørrelse, svinger rækkevidden kun mellem 600 og 620 km. Billigste udgave har syv siddepladser, baghjulstræk og en elmotor med moderate 218 hk.
Den koster 535.000 kr., men byder på et ret pænt udstyrsniveau med både adaptiv fartpilot, varme i for- og bagsæder, 12,3 tommer skærm, indvendigt 230-volt stik og en selv-nivellerende bagaksel foruden en lang række andre brugbare detaljer.
Næste trin hedder Ultimate til 590.000 kr., og den har desuden et Bose-lydanlæg, digital nøgle og ventilerede for- og bagsæder. Topudgaven Caligraphy byder på alt i udstyr til en samlet pris på 630.000 kr. for performance-versionen med firehjulstræk og 422 hk.

Seks eller syv sæder til samme pris
Søsterbilen Kia EV9 koster noget mindre i grundudgaven, nemlig 450.000 kr. Her er rækkevidden dog kun 443 km. Med stort batteri og 563 km er prisen fra 575.000 kr.
Ultimate og Caligraphy fås med valg mellem seks eller syv sæder til samme pris. Vælger man udgaven med seks sæder, er dem på række to enkeltstående kaptajnstole med masser af justeringsmuligheder.
Ioniq 9 er baseret på koncernens E-GMP-platform, og det indbefatter batteriteknologi med 800-volt. Det betyder, at ladetiden er kort. Ifølge producenten er den maksimale ladeeffekt på 233 kW, og det medfører en ladetid fra 10 til 80 procent på bare 24 minutter.

Strømmen kan trækkes ud
Hyundai Ioniq 9
Seks-syv-personers MPV
Batteri: 110 kWh
Ladeeffekt: op til 233 kW
Advanced: 218 hk RWD
Ultimate: 303 hk RWD
Caligraphy: 422 hk AWD
Mål: LxBxH: 506x198x179 cm
Akselafstand: 313 cm
Bagagerum (5/7 pers.) 903/338 liter
Platform: E-GMP
Trækvægt: Op til 2.500 kg
Fra batteriet kan man trække 230-volt til udstyr inde i bilen, og man kan tilkøbe en adaptor, der gør det muligt at trække 3,6 kW ud af ladestikket til f.eks. en el-grill eller andet campingudstyr. Bilens airconditionanlæg kan køre separat hen over natten, og hvis man vælger at lægge alle sæderne fladt ned, kan man sove i bilen.
Ioniq 9 får udstyrsdetaljer, der er værd at fremhæve. Fra basisniveauet, Advanced, får man f.eks. 12,3 tommer digital instrumentering og trykskærm med navigation, Bluelink, trådløs Apple Carplay & Android Auto, trezonet klimaanlæg samt varme i både for- og bagsæder og i læderrattet.
Derudover er der elbetjent bagklap, bakkamera, adaptiv fartpilot, aktiv vognbaneassistent samt automatisk nødbremse for både cyklist- og fodgænger samt dreje- og krydsfunktion. Varmepumpe og batterivarmer for optimering af DC-ladning er også standard i alle udgaver.

Topmodel med virkelig meget luksus
Ultimate har derudover bl.a. 360 graders kamera, fjernbetjent parkering, p-sensorer foran, bagpå og på siderne. Derudover har den lædersæder med ventilation både for og bag, elektrisk justerbart komfort-førersæde med udvidet lårstøtte og hukommelsesfunktion samt blindvinkel-overvågning.
Derudover får man matrix-fjernlysassistent, elektrisk nedfældning af tredje sæderække samt BOSE-lydanlæg.
I topmodellen Calligraphy medfølger 21 tommer alufælge, nappalæder på sæderne, loft i ruskind samt et rat, der er betrukket med tofarvet læder. Og som noget særligt er midterkonsollen udstyret med en funktion, som gør det muligt at desinficere mindre genstande som mobiltelefoner, punge eller handsker.
Hyundai Ioniq 9 er i Danmark til september.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi