Leaf får bredere appel og lang rækkevidde

Tredje generation af Nissan Leaf er klar i begyndelsen af 2026, og vi har allerede kørt i en af de første produktionsbiler. Den nye elbil bygges i Storbritannien og skal kæmpe mod bl.a. VW ID.3.

Blå Nissan Leaf forfra på vej.
Nyt om biler

Tiden, hvor elbiler skulle se lidt mærkelige ud for at skabe opmærksomhed, er nu endegyldigt forbi hos Nissan. Denne helt nye generation af Leaf får et moderne og flot design med et lavt og vindglat karrosseri, der placerer bilen som en mellemting mellem en SUV og en traditionel hatchback.

I forhold til den gamle udgave er tredje generation Leaf blevet en smule kortere og en smule lavere, men på også lidt bredere. Pladsen i kabinen virker efter vores første møde med den nye Leaf tilstrækkelig for fire voksne eller en mindre børnefamilie.

Et smart glastag giver ekstra loftshøjde, og glasset kan skifte mellem at være gennemsigtigt eller hvidligt via tryk på en knap.

Nissan Leaf bagfra kørende.
Nissan Leaf har et coupeformet bagparti med karakteristiske lygter. De er designet med to vandrette streger og tre lodrette. To hedder ’ni’ på japansk og tre hedder ’san’. Ni-San-symbolikken går igen flere steder i bilens design. Baglygterne er altid tændt under kørslen.

To batteristørrelser - op til 600 km

Leaf kommer med valg mellem to batteristørrelser på enten 52 eller 75 kWh, og det giver officielle rækkevidder på hhv. 436 km og 604 km.

Vi kender endnu ikke priserne, men gætter på en startpris omkring 250.000 kr.  med det lille batteri og lidt under 300.000 kr. med det store batteri, der som udgangspunkt også har mere udstyr. Begge versioner kan lades med op til 150 kW.

Det første køreindtryk peger i retning af en letkørt og komfortabel elbil med en fint opbygget førerplads, hvor et Google-baseret instrumentpanel giver en enkel betjening af bilens mange funktioner.

Nissan Leaf kørende skråt forfra.
Denne nye generation af Nissan Leaf har fået en vindglat form, der giver bilen en moderne udstråling.

Bedre køreassistenter, men ikke uden hænder

Nissan Leaf

Fempersoners elbil med forhjulstræk
LxBxH: 435x181x155 cm
Akselafstand: 269 cm
Bagagerum: 437 liter
Batteri: 52 og 75 kWh
Elmotor: 120 og 150 hk
Topfart: 160 km/t
Rækkevidde: 436 og 604 km
Vægt: fra 1.789 kg
Trækvægt: op til 975 kg
Platform: CMF-EV
Pris: fra 250.000 kr. (FDM's gæt)

En ny generation af Nissans 'Propilot' leverer en række køreassistenter, der hjælper med at holde bilen i vognbanen, men stadig med førerens hænder på rattet.

Bagakslen er baseret på en avanceret multilink- konstruktion, der hjælper med at holde bilen i sporet, selv når man presser den til det yderste. Støddæmpernes hårdhed kan ikke ændres, men man kan vælge blandt fire niveauer af motorbremsning, og de kan let indstilles via skiftegreb bag rattet.

Sammen med en trykknapbetjent gearvælger er det med til at gøre bilen let at køre.

Den nye Nissan Leaf, der lige som de to forrige skal bygges i Storbritannien, kan bestilles fra efteråret, og de første biler leveres herhjemme i første kvartal 2026.

Mand bag rattet af Nissan Leaf.
Førerpladsen er opbygget med to store skærme i forlængelse af hinanden og under dem bl.a. trykknapper til at vælge, om bilen skal køre forlæns eller baglæns.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2025 og 2026