Sikkerhedstriumf: 85 pct. mindre fare for at dø i ulykke

Biler beskytter nu så godt, at risikoen for at dø i en ny bil er 85 pct. lavere end en bil fra 1980, viser svensk forskning. Den peger også på otte særligt sikre biler i virkelige ulykker, og her dominerer Volvo stadig.

Bil kørt i grøften, redningsmandskab omkring.
Nyt om biler

Biler bliver mere og mere sikre. Men fremskridtet er faktisk helt enormt ifølge ny svensk forskning.

Der er mere end ti gange så høj risiko for at dø i de dårligste biler end i de bedste, når ulykken er ude, viser den seneste undersøgelse fra forskningsafdelingen i det svenske forsikringsselskab Folksam.

Da sikkerheden er forbedret voldsomt over tid, er risikoen for at dø i en færdselsulykke i gennemsnit 85 pct. lavere i dag, end den var i 1980, da undersøgelsen begyndte.

En ny, lille bil kan være lige så sikker eller mere sikker end en stor, gammel bil, men forskellen mellem modeller og mærker er enorm, påpeger folkene bag ’Hur säker är bilen?’, der er udkommet siden 1984.

Store biler er mere sikre end små, men...

- Generelt set er store biler mere sikre end små, selv om forskellene er blevet mindre over tid, siger den ansvarlige for analysen, forskningschef Anders Kullgren.

- I kollisionstest som Euro NCAP’s er forskellen mellem bilstørrelserne små, da man ikke direkte kan sammenligne stjernekarakteren mellem forskellige bilstørrelser. I Folksams undersøgelse fik f.eks. seks biler, som har fået fem stjerner hos Euro NCAP, kun karaktern 2 (næstlavest, red.) i vores undersøgelse ud fra trafikulykker, siger Kullgren og tilføjer:

- Hvis man skal købe en lille bil, er det særlig vigtigt at se på resultatet fra virkelige ulykker, hvis et sådant resultat findes. Hvis ikke, bør man ikke vælge nogen bil, som har fået færre end fem stjerner hos Euro NCAP, lyder altså anbefalingen fra Folksam.

Mand inspicerer bilvrag.
Volvo klarer sig rigtig godt i den svenske undersøgelse, og bilmærket har da også haft sin egen ulykkes-analyse-gruppe, der hvert år rykker ud til 30-50 ulykker i nærheden af Gøteborg, når en Volvo er involveret. Nogle af de forulykkede biler bringes ind til fabrikken til nærmere analyse.

120 biler ud af 1.100 er meget sikre

De allerbedste valg af sikker bil ifølge Folksam:

•    Mercedes E 2016-2023
•    Volvo S60/V60 2010-
•    Volvo S90/V90 2016-
•    Volvo V40 2012-2019
•    Volvo XC60 2008-2017
•    VW Passat 2015-2024
•    VW Tiguan 2016-2024
(Alfabetisk rækkefølge)

Desuden Ford Tourneo Connect/Transit Connect (årgang 2018-2023).

I årets rapport fik 120 modeller den højeste karakter i kollisionssikkerhed – nogle af dem meget gamle modeller.

Blandt de 120 har Folksam kåret otte som ’Godt valg’, fordi de ikke blot ligger i den højeste klasse, men samtidig har effektiv beskyttelse mod piskesmæld, antiskrid-system og nødbremse som standard og mulighed for nødbremse for fodgængere og cyklister.

Ud af otte modeller er de fire fra Volvo; en af dem stammer helt tilbage fra 2008.

Desuden fremhæver Folksam 212 modeller som ligeledes et godt valg ud fra høj score hos Euro NCAP.

Baseres på 200.000 trafikulykker

Folksams analyser bygger på 200.000 svenske trafikulykker, som er sket siden 1984. Desuden har selskabet gennem årene undersøgt skaderne hos 69.000 personer, som har været involveret i disse ulykker og vurderet risikoen for, at de skader vil føre til varige mén. Resultater fra kollisionstest indgår også.

Fordelen ved den svenske undersøgelse er, at man direkte kan sammenligne biler af forskellig størrelse, og at de reelle ulykker giver et mere komplet billede af risikoen for skader end laboratorietest.

Ulempen er, at det tager mindst fem år, før der er data nok for en almindelig model på svenske veje, og for en mere sjælden bil kan det tage betydeligt længere. Eller aldrig indtræffe. Selv en populær model som Volvo XC40, der blev lanceret i 2018, har endnu ikke været involveret i tilstrækkeligt mange ulykker til at kunne bedømmes.

Se bedømmelsen af alle 1.100 biler 

Fordelen ved kollisionstest er, at den straks kan give en god indikation på en bilmodels beskyttelse.

Listen med samtlige 1.100 bilmodeller i undersøgelsen kan ses her.

Bilerne får en bedømmelse mellem 1 og 5, hvor 1 er meget dårligt, og 5 er en rigtig sikker bil.

Da det svenske bilmarked er noget anderledes end det danske, vil der være populære biler i Danmark, som ikke er med på den svenske liste.

Bedømmelsen bygger på, hvor godt man er beskyttet i tilfælde af en ulykke. Den siger derimod ikke noget om, hvor godt det aktive sikkerhedsudstyr kan forebygge en ulykke. Dog indgår noget af dette udstyr i Folksams ’Godt valg’.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her