Toyota sætter strøm til fornyet Aygo X

Den lille crossover fra Toyota er på vej i en faceliftet udgave, som bemærkelsesværdigt får den kraftige hybrid-teknik fra Yaris. Det øger motorkraften voldsom, indebærer automatgear og sænker brændstofforbruget. Hvad det betyder for prisen er uvist.

Gul Toyota Aygo X bagfra på scene.
Nyt om biler

Toyota har nu øvet sig så længe på hybrid-teknikken – i over 25 år – at det er blevet fysisk og økonomisk realistisk at proppe teknikken ned i en mikrobil. Når Aygo X kort efter nytår kommer i en kraftigt opdateret udgave, bliver det med samme fuld-hybrid-teknik, som findes i Yaris.

Meget mærkbart bliver den forøgede motorkraft, som stiger fra i dag 72 til i fremtiden 116 hk. Det reducerer 0-100-tiden fra knap 15 til knap 10 sekunder. Som konsekvens af hybridteknikken har den fornyede Aygo tilmed fået automatgear.

Samtidig falder brændstofforbruget markant. Målt i CO2-udledning kommer bilen ned på 86 gram – hvis nogen ellers kan huske den skala. Dagens Aygo X udleder 108 gram, så det er en reduktion på 20 pct.

Toyota Aygo X forfra.
Aygo X har fået en markant ny frontinklusive nye lygter og motorhjelm. Og så er snuden forlænget otte cm for at få plads til den større motor. Foldetag tilbydes stadig.

Krumspring for at få teknikken ind

Toyota har måtte foretage nogle krumspring for at få plads til hybridteknikken uden at mindske pladsen i kabinen og bagagerummet. Højvolt-batteriet er blevet spaltet i to halvdele, som nu ligger i forlængelse af hinanden på tværs af bilens bund.

Fortil er snuden forlænget otte cm, da den kommende 1.5-motor fylder mere end dagens 1.0’er.

Men faceliftet omfatter en del mere. Fortil er det ret synligt, at frontdesignet er helt nyt, mens der ikke er sket ret meget bagtil.

Sort-gul Aygo X skråt forfra.
Nyt er også muligheden for en GR Sport-version. Den har denne sort-gule lakering.

Aygo X også som GR Sport

Toyota siger desuden, at støjniveauet i kabinen er sænket ved hjælp af lydisolerende materialer og et nyt udstødningssystem. Sikkerhedsudstyret bliver opdateret med mere avancerede funktioner, og som noget nyt vil sikkerhedsudstyret kunne opdateres hen ad vejen ved hjælp af bilens online-forbindelse.

Den kraftigt øgede motoreffekt benytter Toyota til at lancere en GR Sport-udgave. Og det indebærer ikke blot nogle andre syninger på sæderne og udvendig pynt. Støddæmpere, fjedre og styretøj er tunet til en mere sportslig køreoplevelse.

Aygo X GR Sport har desuden sin egen grill og leveres i en særlig sennepsgul lakering med sort tag og sort bagparti.

HEV-skilt bag på Aygo X.
Aygo X fås fra næste år kun som fuld-hybrid, hybrid electric vehicle.

Ukendt prisstigning

Den nye hybridmotor bliver eneste motorvariant i den opdaterede Aygo X, og det får givetvis konsekvenser for prisen. Men hvor meget Aygo X vil blive dyrere, er indtil videre uvist. Formentlig også for Toyota selv.

Billigste Aygo X koster i dag 158.000 kr., mens Yaris Hybrid fås fra 234.000 kr.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her