Bilsalg 2025: Tysk triumf, Tesla taber, Kina vinder

Salget af nye personbiler i Danmark har taget en spektakulær drejning i første halvår af 2025. Volkswagen står nu for fire ud af ti nye biler, mens Teslas nedtur fortsætter med endnu en halvering trods ankomsten af faceliftet Model Y. Kinesiske mærker vinder terræn, mens det er sure tider for fransk gigant.

Kollage med bilmærkers logo.
Nyt om biler

Bilkøbernes favoritter er skiftet i usædvanlig stor skala, når det danske bilsalg i første halvår sammenlignes med samme periode i 2024. Nogle af ændringerne er dramatiske.

Det gælder særligt for Volkswagen-koncernen, der går voldsomt frem i første halvår. Med en samlet markedsandel på lidt over 40 pct. står den tyske bilgigant dermed for fire ud af ti nye personbiler.

VW-mærket alene er suverænt størst og tegner sig for 16,6 pct. af nybilsalget. Det er en fremgang på 78 pct. på et år. Salgssuccesen baserer sig på en bred vifte af velsælgende modeller med ID.4/ID.5 på stort set samme niveau som den p.t. førende model, Skoda Elroq.

Skoda og Cupra buldrer frem

Skoda og Cupra går endnu mere frem – Skoda med 133 pct. og Cupra med over 200 pct., så de to mærker nu er hhv. andet og syvende største mærke. Cupra sælger dermed ti gange så mange biler som sit ophav, Seat, og næsten dobbelt så mange biler som Tesla.

Audi på plads fire holder status quo, mens Porsche kan notere en øgning på 74 pct. til 359 biler på et halvt år.

Solid fremgang er der også (og for en gangs skyld) for de koreanske mærker. Hyundai øger med 25 pct. og Kia – som nu kun sælger elbiler – med 74 pct. Hos Kia står den nye EV3 for halvdelen af salget.

Bemærkelsesværdigt er fortsat, at premiummærkerne Mercedes-Benz og BMW indtager femte- og sjettepladsen – BMW med en vækst på 40 pct.

Kinesiske mærker går klart frem

Toyota holder trods en mindre tilbagegang fast i en tredjeplads og har udsigt til betydelig fremgang, når fire nye eller fornyede elbiler lanceres det næste halve år.

Kinesiske mærker fortsætter deres langsomme, men solide vækst. Den forøgede toldsats har ikke bremset deres fremgang.

De rent kinesiske mærker går frem fra 3,6 pct. markedsandel i 2024 (første halvår) til nu 5,6 pct. I faktiske tal er det en stigning fra 3.100 til 5.000 biler på et halvt år.

MG fordobler sit salg og er nu største Kina-mærke – stærkt fulgt af Xpeng og BYD. De tre mærker ligger nu nr. 17, 18 og 19. Det nye mærke Navor stryger direkte ind på en 21.-plads,

Teksten fortsætter under skemaet

Teslas nedtur fortsætter

Blandt de tabende mærker er Teslas fortsatte nedtur markant. Tesla er blevet fuldstændig detroniseret på bare et år – fra største mærke i første halvdel af 2024 til nu at være nr. ni med mere end en halvering af salget. Salget af elbiler er i samme periode vokset 47 pct., og dermed er Teslas andel blandt elbiler på blot et år faldet fra knap 22 pct. til 6,6 pct.

Dykket er massivt, uanset hvordan man ser på tallene, som er de dårligste siden 2022. Faceliftet af Model Y ser stort set ikke ud til at have hjulpet, for også i andet kvartal, hvor den fornyede model var på markedet, faldt Teslas salg med 55 pct.

I juni alene blev Tesla ganske vist tredjestørste mærke, men det dækker alligevel over en nedgang på 61 pct. fra juni 2024.

Model Y gik 37 pct. tilbage i første halvår, men dog kun 26 pct. i andet kvartal. Salget af Model 3 ligner en katastrofe: minus 82 pct. i første halvår til 645 styks. Det rækker kun til en 43.-plads.

De større Model S og X er helt usynlige med samlet seks styks solgt, og begge modeller kan nu ikke længere bestilles i Danmark og tilsyneladende heller ikke i resten af Europa.

Volvo og Stellantis-mærker dykker kraftigt 

Teslas nedtur går igen over stort set hele Europa med Norge som et markant lyspunkt for mærket. I Vest- og Centraleuropa går Tesla 33 pct. tilbage.

I Danmark lider Volvo med næsten lige så stor tilbagegang som Tesla: minus 49 pct. Det skyldes næsten udelukkende, at salget af EX30 er kollapset med 76 pct.

Stellantis-mærkerne Peugeot, Citroën og Opel slår dog alle andre større mærker i procentvis nedgang – hhv. 70, 75 og 80 pct. er salget af de tre mærker kollapset. Opgjort i markedsandel er alle Stellantis-mærker faldet fra 12,6 pct. i første halvdel af 2024 til nu næsten usynlige 3,4 pct. Selv 2024-tallet var langt fra tidligere tiders styrke.

Sløjt står det også til hos Nissan og Mazda, som går hhv. 26 og 61 pct. tilbage.

Det samlede bilsalg steg fire pct. i årets første halvdel med en el-andel på 64 pct.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her