Én elbil har der hidtil været i Subarus modelprogram. Snart er der tre.
Den kraftige udvidelse kommer indenfor et halvt år, og lige som med lanceringen af Solterra sker ekspansionen med hjælp fra Toyota – eller i samarbejde med Toyota, ville Subaru nok kalde det.
Alle tre findes nemlig i forvejen i en Toyota-udgave.

Stort facelift til Solterra
Første nyhed er et omfattende facelift af Solterra, der efter tre år får en større teknisk opgradering.
Forbedringerne er de samme som hos bZ4X og indebærer bl.a. et større batteri og længere rækkevidde. Batteriet vokser lidt til 73 kW og giver den store SUV en officiel rækkevidde på ’over 500 km’.
Et mindre batteri tilbydes nu i bZ4X, men bliver tilsyneladende ikke en mulighed i Solterra.
Ydelsen vokser betydeligt til 340 hk, idet Subaru ifølge pressemeddelelsen kun vil tilbyde en firehjulstrukket udgave. 0 til 100 km/t klares nu på 5,1 sekunder.
Opladningen bliver i praksis hurtigere, selv om peak-effekten ikke øges (stadig 150 kW). Batteriforvarmer giver særligt ved lave temperatur hurtigere opladning. 10 til 80 pct. angives til 30 minutter ved -10 °C. Bilen har desuden fået 22 kW AC-oplader, og trækvægten fordobles til 1.500 kg.

Lang udgave: E-Outback
Anden nyhed er en forlænget udgave af Solterra, som også er på vej hos Toyota i form af bZ4X Touring. Hos Subaru har varianten fået en selvstændig modelbetegnelse, nemlig E-Outback med henvisning til Subarus klassiske, hævede Outback-stationcar.
Forlængelsen betyder, at bagagerummet (ifølge Toyota) vokser til hele 600 liter.
Også her er teknikken magen til Toyotaens. Batteriet er på 75 kWh, de to motorer yder 380 hk, og 0 til 100 km/t klares på ca. 4,4 sekunder. Påhængsvægten er ligeledes her 1.500 kg.
E-Outback ventes klar til foråret.

Nyt terræn: Uncharted
Den tredje nyhed bærer et helt nyt navn, nemlig Uncharted. Det engelske ord kan betyde ’ikke kortlagt’, ’ukendt’ eller ’uudforsket’.
Helt ukendt er modellen dog ikke. Billederne afslører, at der slet og ret er tale om samme bil som Toyotas kommende C-HR+. Det er en crossover et nummer mindre end Solterra/bZ4X og omtrent på størrelse med Toyota C-HR. Frihøjden er stor med op til 21 cm.
Her bliver der valg mellem tre udgaver, inklusive to uden firehjulstræk: Den firehjulstrukne har et batteri på 77 kWh (brutto), en samlet motorydelse på 340 HK og en rækkevidde på 470 km. Trækvægten er 1.500 kg.
Fås med forhjulstræk og 585 km rækkevidde
Samme batteri fås til den forhjulstrukne udgave, der får en (forventet) markant længere rækkevidde på 585 km.
Grundmodellen med forhjulstræk har et batteri på 58 kWh og en forventet rækkevidde på 445 km.
Alle udgaver har 22 kW AC-lader.
Også her forventes bilen at være på markedet til foråret.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi