Benzin-hit bliver VW’s første hybrid

VW T-Roc er på vej i en helt ny generation, som formentlig bliver den sidste nye VW med brændstofmotor. Det sker til gengæld med teknisk manér, da den nye T-Roc bliver mærkets første fuldhybrid.

VW T-Roc i gul og rød.
Nyt om biler

T-Roc har været en gedigen succes for VW som en crossover-udgave af Golf. Bilen er stadig en af de bedst sælgende biler i Europa, mens den selv i elbil-landet Danmark ofte er at se på top-20, primært i kraft af privatleasing.

Godt otte år efter at den første generation blev lanceret, præsenterer VW nu anden generation. Det bliver muligvis den sidste nye brændstofdrevne model fra mærket. Det var i hvert fald planen for nylig, men der sker konstant ændringer.

T-Roc-navnet overlever formentlig i den rene elbil-æra, da en elektrisk T-Roc er planlagt til at komme omkring 2028-2029.

Gul T-Roc forfra
Den nye T-Roc er vokset 12 cm i længden og tre cm i akselafstand. Logoet for (og bag) er nu belyst kombineret med en smal LED-lysstribe.

Første (og sidste?) VW som fuldhybrid

Den nye T-Roc gør sig bemærket ved at være den første VW nogensinde med fuldhybrid-teknik. Det koncept excellerer særligt Toyota i siden den første Prius. VW giver ingen detaljer om den nye motortype, som VW selv har udviklet. To udgaver vil blive tilbudt, begge kun med forhjulstræk.

Det virker ikke sandsynligt, at hybriden kommer ind i det danske program.

I stedet får vi med sikkerhed en almindelig benzin-udgave med 48 volt mildhybrid-teknik. Der er som i dag tale om en 1,5-liters med 116 og 150 hk. Senere kommer en 2,0-liters, som har mulighed for firehjulstræk. Alle har syvtrins dobbeltkoblingsgear.

Senere suppleres med en motorstærk R-udgave. Der er også forlydender om en cabriolet-udgave.

Gul T-Roc bagfra.
T-Roc har genkendelige proportioner med den skrå bagrude. Nyt er det belyste logo. T-Roc beholder klassiske dyder som traditionelle dørgreb og bagrudevisker.

Ny platform med bedre plads

Den nye T-Roc er baseret på VW’s MQB evo-platform, som også benyttes til Tiguan og Tayron.

Bilen er forlænget med 12 cm, og kabinepladsen er forbedret takket være, at akselafstanden er øget tre cm.

Disse tre cm betyder, at der nu – ifølge VW – fint kan sidde personer på over 1,85 m komfortabelt på forsæde og bagsæde samtidig.

Førerpladsen i T-Roc.
Kabine og førerplads har angiveligt fået bedre materialer. Mange funktioner betjenes fra midterskærmen, men klimaanlægget har sine egne fysiske og digitale knapper for neden.

Bagagerumsvolumen øges med 30 liter til 475 liter.

Bedre udstyr, men færre valgmuligheder

Udstyrsniveauet forbedres, særligt med mere avancerede assistentsystemer, men samtidig skærer VW ned på valgmulighederne for at gøre valgprocessen mere ’kundefokuseret’. Det kan også læses som billigere for VW med et mere enkelt produktionssystem.

Der er dog stadig en del valgmuligheder. Der er nu fire udstyrsversioner, som siges at være skræddersyet til kundernes præferencer. Programmet består af indstigningsmodellen af T-Roc (budget og funktionalitet), Life (funktionalitet og komfort) samt de to topmodeller Style (design og teknologi) og R-Line (sportslighed).

Den nye T-Roc forventes til Danmark omkring årsskiftet.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her