Fancy familiebus får lav pris og kort rækkevidde

Kia er om tre måneder klar med en særdeles rummelig familiebil, der kan blive et alternativ til VW’s populære ID. Buzz. Kia PV5 koster blot 280.000 kr. i grundudgaven, men lider så af en rækkevidde på kun 295 km. En dyrere version med strøm til 412 km fås også.

Blå Kia PV5 i profil.
Nyt om biler

Masser af plads til børn, husdyr, venner, bagage og fritidsudstyr er for mange bilejere en væsentlig kvalitet ved deres bil. Men udvalget af elbiler af den type er behersket, og i mange tilfælde er det SUV-modeller, der begynder ved over 500.000 kr.

Citroën Berlingo & Co er ikke slået an som elbil, men VW har fundet et hul i markedet med ID. Buzz, der sælger som friskbagt rugbrød. Her begynder prisen ved 400.000 kr.

Buzz’en får til november en interessant konkurrent i form af Kia PV5, som blot koster 280.000 kr. i billigste udgave.

Kia PV5 forfra.
Kias PV-familie har et meget futuristisk udseende, både som personbil og som varebil. Ladeklappen sidder i fronten.

Udviklet som personbil og varevogn

PV5 Passenger indgår i Kias store investering i elektriske varebiler kaldet PVB. De kommer i flere størrelser og er bygget på en nyudviklet platform, E-GMP.S, udelukkende til elbiler. Som en del af familien er der udviklet personbilsudgaver i mindst to størrelser.

Udviklingen af PVB-familien er sket sammen med søstermærket Hyundai, der ventes at få sine egne udgaver.

Den første varevognsudgave kommer midt på efteråret, mens personbiler følger efter til november.

Kia PV5 bagfra.
PV5 har en meget kantet facon til gavn for rummeligheden. Designet kan kaldes futuristisk.

PV5 Passenger er designet til ultimativ rummelighed og anvendelighed, og bl.a. er to skydedøre standard og læssehøjden er meget lav.

I den første udgaver er der kun fem sæder, men til gengæld er bagagerummet enormt med 1.320 liter. Senere kommer udgaver med seks eller syv sæder. Den syvsæders er indrettet med to pladser i anden række og tre i tredje række. Anden række er asymmetrisk, så der ikke er en stol i højre side. På den måde er det let at komme om til tredje række.

Kommer i mange udgaver

Den elektriske MPV er skabt ti mange formål, bl.a. vil den kunne fås som handicapbil, som taxa og som camper. I handicap-udgaven skal en kørestol køres ind gennem sidedøren.

PV5 i mange udgaver.
Kia PVB-familien kommer i et utal af varianter, bl.a. nogle til persontransport. En større modelfamilie er også på vej.

Camperen er en ’light’-version med madras m.v. og fem sæder, men ikke f.eks. hævetag eller køkken. En VIP-agtig model kaldet Prime har blot fire sæder.

Med en længde på 4,70 m og en stor akselafstand på 3,00 meter er den på samme størrelse som ID. Buzz i den korte version.

En styrke ved PV5 er også den moderate pris på 280.000 kr. for billigste udgave.

Bagsæde med brunt betræk.
Bagsædet er bredt og har god plads til tre personer. Der er iso-fix-beslag på yderpladserne.

Køberne kommer til at lide afsavn på rækkevidden. Kun 295 km er den officielle rækkevidde med standardbatteriet. Motorydelsen er også yderst behersket med 121 hk.

Begge dele kan der rådes bod på ved at bruge 30.000 kr. ekstra på udgaven med stort batteri. Mens prisen vokser til 310.000 kr., øges rækkevidden til mere anvendelige 412 km, og motorydelsen skrues op til 163 hk.

Topmodellen koster 340.000 kr.

Begge udgaver kan lynlades med op til 150 kW. Platformen bruger 400 volt lige som EV3 og EV4, men i modsætning til de dyrere EV6 og EV9, der har 800 volt.

Bagagerum i Kia PV5.
Bagagerummet i Kia PV5 er ganske enkelt enormt i den femsæders udgave. Det er samtidig yderst reelt i formen og har lav læssehøjde.

Udstyrsniveauet er pænt i grundudgaven, men for 15.000 kr. ekstra får man bl.a. alufælge, kunstlædersæder, aktiv blindvinkel assistent, elektrisk bagklap og digital nøgle.

For yderligere 15.000 kr. fås el-skydedøre, aktiv parkeringskollisionsassistent, blindvinkel-kamera, 360-graders kamera og el-justerbare forsæder med ventilation. Dyreste udgave kommer dermed op på 340.000 kr. Begge batteristørrelser fås med alle tre udstyrsniveauer.

Førerpladsen i Kia PV5.
Førerpladsen i PV5 er funktionel med god fralægsplads. Interiøret er lidt skrabet og bærer præg af, at bilen også findes som varevogn. Sidespejlene er af de høje varevognsspejle - men som giver godt udsyn. Her er det topudgaven med kunststof i læder-look.

Konkurrenten ID Buzz sælger forrygende

Selv om PV5 kan forekomme som en speciel bil til et nichemarked, er det ikke noget helt ubetydeligt marked i Danmark.

I hvert fald har VW ID. Buzz formået at genåbne markedet for MPV-modeller, som var stort for 10-15 år siden. ID. Buzz er i 2025 (januar-juli) den tredje mest solgte bil i Danmark, når gulpladeversioner tælles med.

3.700 eksemplarer har fået nummerplader på i år – flere end ID.3 og Tesla Model Y.

Strømstik.
I nogle udgaver kan man trække strøm ud - op til 250 volt med 16 ampere, dvs. i praksis op til ca. 3,5 kW.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her