Kør ikke i din Citroën C4, DS4 eller DS5, før den har fået udskiftet bilens potentielt farlige airbags. Så kontant er nu meldingen fra den danske Citroën-importør efter nye instrukser fra Citroëns hovedkvarter.
Dermed kommer der endnu en gang skiftende meldinger fra det franske bilmærke, der for få uger siden offentliggjorde, at C4 og de beslægtede DS-varianter var omfattet af samme airbagproblem som C3, men at C4 – i modsætning til C3 – ikke var omfattet af ’stop-kørsel’-instruksen.
Men det er nogle C4, DS4 og DS5 nu.
780 biler berørt – men kun de ældste
I praksis gælder det dog kun en mindre andel af de oprindelig berørte biler: 406 af C4, 233 af DS4 og 141 af DS5 – 780 dansk indregistrerede biler i alt.
Oprindelig var 5.500 biler berørt, men en stor del har allerede fået skiftet airbags, og tidsperioden er blevet indskrænket, så kun de ældste af bilerne er berørt.
Omfattet nu er C4 og DS4 produceret mellem 2010 og slutningen af 2011 (tidligere oplyst til helt 2018) og DS5 produceret fra 2010 til 2013 (tidligere oplyst helt til 2018).

Nye analyser årsag til ændret anbefaling
Den danske Citroën-importør, Wismo Group, forklarer årsagen til den skærpede alvorlighed for nogle af bilerne således:
’Efter en grundig revurdering af de nuværende omstændigheder har Stellantis proaktivt besluttet at udvide ’stop drive’-aktionen til at omfatte yderligere Citroën C4-, DS4- og DS5-køretøjer. Denne beslutning afspejler en mere omfattende tilgang til håndtering af potentielle risici forbundet med aldrende Takata-airbags. Omfanget af de nyligt berørte køretøjer er baseret på specifikke kriterier, herunder produktionsår, airbagsystemets forventede levetid og det geografiske område.’
FDM: vigtigt at reagere på indkaldelser
Hos FDM siger områdechef for teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto:
– Som vi tidligere har understreget, er det vigtigt, at man som bilejer altid reagerer på de tilbagekaldelser, man modtager og efterlever dem.
– Den seneste udvidede ’stop kørsel’-kampagne er rettidig omhu fra producenten Stellantis' side. Det er dog samtidig vigtigt at understrege, at vi Skandinavien eller i Tyskland ikke har set tilfælde, hvor airbags er sprængt med for stor kraft. Der er heller ikke set tilfælde, hvor airbaggen er gået af af sig selv, siger Lone Otto.
Bilejere, der er berørt, får en ny, direkte indkaldelse fra Motorstyrelsen begyndende primo august.
Tjek om din bil er berørt
Problemet med bilernes airbag er, at kemikalier i airbaggens oppustningsmekanisme kan nedbrydes over tid, særligt når de udsættes for varme og fugtige klimaforhold.
I tilfælde af en ulykke, hvor airbaggen udløses, er der risiko for, at den lille sprængladning kan udløses med større kraft end beregnet og forårsage alvorlige og livstruende skader.
Problemet kan føres mere end ti år tilbage til den formentlig største tilbagekaldelse i bilhistorien. 100 mio. biler fra et meget stort antal mærker har været omfattet af den forkert designede airbag-udløser, fremstillet af den daværende japanske leverandør, Takata.
Senest har også Mercedes-Benz måttet tilbagekalde Vito og Viano produceret mellem december 2002 og februar 2006.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi