MG opsluger ambitiøst luksusmærke fra Kina

Det kinesiske IM-mærke med avancerede premiumbiler skal i Europa sælges under MG-navnet. Første modeller bliver IM5 og IM6, der stiller op med meget lang rækkevidde, ekstrem hurtig ladning og en gigantisk skærm.

To IM-modeller i solnedgang.
Nyt om biler

Danmarks for tiden bedst sælgende kinesiske mærke, MG, bevæger sig markant opad i teknologi og pris, efter at det er besluttet at sælge søstermærket IM som MG-modeller i Europa.

Det bliver i første omgang med to halvstore modeller, sedanen IM5 og crossoveren IM6. De stiller op lang rækkevidde og lynhurtig opladning.

IM5 Long Range kan køre op til 655 km på en opladning med sit 100 kWh-batteri, der bygger på en ny 800 V-arkitektur. Opladning fra 10 til 80 pct. kan ske på ned til 17 minutter. Et batteri på 74 kWh tilbydes også.

MG IM5 forfra.
Sedanudgaven IM5 kommer først. Det er en næsten fem meter lang bil.

Op til 767 hk

Endnu mere avancerede batterier kan være på vej. Moderselskabet i Kina, SAIC, har annonceret en ’Lightyear’-variant til det kinesiske marked. Det batteri er på 123 kWh og af den såkaldte semi solidstate-type (delvist faststof-batteri) med 900 V teknik. Opladningen kan ske med op til 400 kW.

Bilerne har firehjulstræk og voldsomme ydelser. Med historisk reference kalder MG motorerne for Hurricane, og de yder tilsammen op til 767 hk og kan accelerere IM5 fra 0 til 100 km/t på 3,2 sekunder, mens IM6 klarer det på 3,5 sekunder.

IM5 og IM6 kan ses som endnu et angreb på Tesla, men de to modeller er omtrent en klasse større med længder på knap fem meter. IM5 svarer mere til BMW i5.

Grå MG IM6 set skråt oppefra.
Crossoverudgaven hed oprindelig IM 6LS, men får i Europa navnet MG IM6.

Gigantisk skærm: 26,3 tommer

I kabinen venter der køberne en ah-ha-oplevelse med den enorme førerskærm, der er på hele 26,3 tommer. Dertil en 10,5 tommer trykskærm.

Alle modeller har panoramatag og et lydsystem med 20 højttalere, inklusive fire monteret i loftet. Dobbeltlaminerede ruder skal være med til at give en ellers støjsvag oplevelse.

Baghjulstyring findes i nogle versioner, og det bringer vendediameteren ned på blot 10 meter.

Førerpladsen i MG IM5.
IM5 er helt skærmbetjent og har en gigantisk førerskærm på over 26 tommer. Den består tilsyneladende af én enhed i modsætning til f.eks. Hyundai og Kia, hvor det store display består af to sammensatte skærme.

IM ventes til Danmark i 2026

IM blev lanceret i Europa på Geneve-udstillingen i februar 2024 under eget navn, men på samme stand som MG. Nu er det altså besluttet at sælger IM-modellerne under MG-navnet og hos MG-forhandlere.

Ved europapremieren hed de to modeller L6 og LS6, men det er i Europa ændret til IM5 og IM6.

IM, som står for Intelligence in Motion, er skabt i samarbejde mellem MG’s moderselskab, SAIC Motor, og teknologi-giganten Alibaba.

IM-serien bliver lanceret i år i ikke-EU-landene Storbritannien, Schweiz og Norge. Resten af Europa kommer til senere – Danmark formentlig i løbet af 2026.

Nærbillede af fronten på MG IM5.
IM er i Kina et selvstændigt mærke, men skal i Europa sælges som et undermærke til MG. Men på de biler, MG for nylig har vist frem i Europa, har de stadig IM's logo. Om det bliver ændret, er uvist, men kinesere har en noget afslappet og svingende holdning til den slags.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2025 og 2026