Overraskende ny CX-5: Mazda tror på benzinbiler

Selv om Mazda er på vej med en fuldelektrisk SUV, lancerer mærket nu også tredje generation af den benzindrevne CX-5. Den er usædvanlig på flere punkter, når det gælder motor og gearkasse og er blevet helt skærmbetjent. Prisen virker yderst moderat i betragtning af, at det er en benzinbil med høj afgift. Det efterlader CX-60 et mærkeligt sted.

Rød Mazda CX-5 skråt forfra.
Nyt om biler

En helt ny benzinbil er ved at være en sjældenhed. Men Mazda ser stadig et behov for benzindrevne modeller og lancerer nu en helt ny af slagsen: tredje generation af CX-5.

CX-5 har længe været Mazdas mest solgte bil i verden – samlet 4,5 mio. til dato - så modellen er uhyre vigtig for det japanske mærke, selv om markedet i Nordvesteuropa for den type biler skrumper.

Den nye CX-5 har også sin berettigelse i Danmark, vurderer den danske importør, som forventer at lancere den mellemstore SUV omkring årsskiftet.

Fås kun med én motor - med 141 hk

Kun én motor bliver tilbudt i Vesteuropa, nemlig en 2,5 liters benzinmotor, der erstatter den hidtidige 2,0. Den nye ’e-Skyactiv G’-motor er kombineret med en lille, 24 volt elmotor, men den samlede ydelse er alligevel kun 141 hk - et typisk Mazda-træk at lægge sig så lavt i ydelse.

Rød Mazda CX-5 skråt bagfra.
Den nye CX-5 har fået en ny type baglygter, men ligner generelt sig selv, selv om den er helt ny og større end før.

Yderligere en motor tilføjes i slutningen af 2027 – en benzin-hybrid kaldet Skyactiv-Z.

Og i modsætning til den nye CX-80 tilbydes CX-5 hverken med dieselmotor eller som plugin-hybrid.

Automatgearet er også usædvanligt ved kun at have seks trin. Otte er det almindelige nu om dage.

Fuldstændig skærmbetjent

Mens drivlinen på papiret kan virke altmodisch, er Mazda helt med på beatet, når det gælder førerpladsen. Der er (stort set) ingen knapper!

Det er i skarp modsætning til CX-80, der kom for et år siden, og er særdeles veludstyret med fysiske knapper.

I stedet har CX-5 fået en rekordstor trykskærm på 15,6 tommer (standard er 12,9), hvorfra bilen skal styres – ved hjælp af et Google-system.

Dermed lægger CX-5 sig på linje med den nye el-sedan, 6e, og den kommende el-SUV, der måske skal hedde CX-6e, som er fuldstændig menu-betjent. Så kommende Mazda-ejere må acceptere, at det er slut med fysiske knapper.

Rød Mazda CX-5 i profil.
Tredje generation CX-5 er vokset 14 cm i totallængde og 11 cm i akselafstand.

Større og mere rummelig

Tredje generation af SUV'en er vokset 14 cm i længden og 11 cm i akselafstand. Det sidste burde have forbedret den nuværende models relativt dårlig bagsædeplads.

Påhængsvægten er den samme som på den nuværende generation, 2.000 kg. Bagagerumspladsen angives ikke.

Mazda har allerede den danske pris klar. Billigste variant vil koste 350.000 kr. med den nuværende registreringsafgift.

Markant billigere end CX-60

Det er i en helt, helt anden liga end den blot tre år gamle CX-60, som koster fra 565.000 kr. som plugin-hybrid og 683.000 kr. med dieselmotor.

Dermed bliver det vanskeligt at se CX-60’s berettigelse – det er også en SUV og blot fem cm længere end den nye CX-5. Den vinder også kun seks cm i akselafstand.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her