Polestars kommende modelnavne er nemme at forudse. Det betyder dog ikke, at der er logik i navnene, som ganske enkelt er fortløbende numre (det fortløbende bliver formentlig brudt, læs forklaringen længere nede).
Derfor er det ingen overraskelse, at den næste-næste Polestar skal hedde 7. Men det svensk-kinesiske mærke bekræfter nu, at der kommer en Polestar 7, at det bliver en kompakt SUV, og at den lanceres i 2028.
Mærket oplyser også, at Volvo er valgt som udviklings- og produktionspartner. Hvad det betyder for den tekniske lighed med en kommende Volvo-model, er uvist, men det indebærer, at Volvo skal bygge bilen på sin kommende fabrik i Košice, Slovakiet.
Det bliver første gang, at en Polestar skal fremstilles i Europa.
Betegnelsen en ’kompakt premium SUV’ dækker sandsynligvis over en søsterbil til dagens Volvo EX40, og som kan ses som en SUV-udgave af Polestar 2.

Polestar 7: tiltrængt volumenbil
Dermed får Polestar en højst tiltrængt lille SUV som konkurrent til populære modeller som VW ID.4, Skoda Enyaq og Tesla Model Y. Men altså først om ca. tre år.
Salget af Polestar 2 er i år faldet 40 pct. til 650 styks på syv måneder. Polestar 4 er derimod kommet godt fra start med godt 500 styks i år, mens den noget dyrere 3'er er leveret i 61 eksemplarer. Samlet er mærket gået 12 pct. frem i år.
Modellen vil blive baseret på teknologi fra Volvo Cars og drage fordel af fælles komponenter i koncernen, oplyser Polestar.
Meget tyder på, at Polestar 7 får en nært beslægtet model hos Volvo. Fra Volvo siges det nemlig i samme omgang, at Polestar 7 bliver den anden model, der skal bygges på den nye Volvo-fabrik. Den første bliver en endnu hemmelig Volvo.
Ny Volvo EX40 kommer lige inden
Et hurtigt kik på Volvos modelprogram giver høj sandsynlighed for, at denne næste-generations elbil bliver en ny EX40, som vil være på samme størrelse som Polestar 7.

Den nuværende EX40/XC40 stammer fra slutningen af 2017 og er altså ved at være otte år gammel. Men afløseren er ikke lige om hjørnet.
Volvo Cars har for nylig meddelt, at serieproduktion på den tjekkiske fabrik er udskudt fra 2026 til 2027 for at ’optimere firmaets lancerings-tidspunkter for kommende produkter.’
Med andre ord: Volvo har ombestemt sig i forhold til, hvilken bil der først skal bygges på den nye fabrik (til nu antageligt EX40), eller også er udviklingen af modellen blevet forsinket.
EX40/XC40 når dermed at blive over ni år gammel. Trods bilens nuværende høje alder er det Volvos næstbedst sælgende model globalt i 2025.

Polestar 7 og Volvo EX40 får avanceret teknik fra EX60
Volvo afslører, at Polestar 7 vil dele teknologi/platform med to kommende Volvo-modeller, inklusive EX60. Den kommer på markedet i første halvdel af 2026 og skal bygges på Volvos hovedfabrik i Gøteborg.
EX60 bliver bygget på den nye SPA3-platform, ligesom også Polestar 7 og den formodede næste EX40. Det indebærer megacasting-fremstilling, cell-to-body-integration af batteriet og mere energitætte batterier samt næste generation af Volvos egne elmotorer.
Formentlig bliver der også tale om 800 volt elsystem, men det er ikke bekræftet.

Polestar 6 er udskudt
Og tilbage til Polestars nummerrækkefølge: Da firmaet fik ny direktør i efteråret 2024, var han ret hurtig til at sætte Polestar 6 på pause (og formentlig fremskynde Polestar 7).
Hans erkendelse var, at det økonomisk pressede bilfirma havde meget mere brug for en volumenbil end endnu et kostbart prestigeprojekt. Polestar 6 er en exceptionel og formentlig særdeles dyr 2+2 roadster.
Polestar 6 skulle være kommet i 2026, men med udskydelsen er det meget muligt, at 6 kommer efter 7.
I forvejen er Polestar meget tæt på at lancere Polestar 5, som er en firepersoners GT-type, der ligner en direkte Porsche Taycan-konkurrent.
Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?
Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.