Voldsom udvikling - elbiler er fire gange renere end benzinbiler

Klimabelastningen fra nye elbiler er kraftigt på vej nedad. Det er BMW’s nye iX3 et markant eksempel på. Men alle elbiler bliver mere grønne i takt med bedre fremstilling og grønnere strøm til opladning. En ny elbil udleder nu 73 pct. mindre CO2 end en brændstofbil, viser ny rapport.

Kamufleret BMW iX3-elbil på testbane.
Nyt om biler

Elbiler fødes med en betydelig ’klimagæld’. De store højspændingsbatterier er meget energikrævende i deres fremstilling lige fra mineraludvinding til processerne med at bage cellerne ved høje temperaturer.

Også aluminiumskasserne, kabler og elektronik er energitunge.

Derfor kommer elbilerne til verden med en ret tung CO2-byrde, som skal afdrages over nogle år eller et antal 10.000 km’s kørsel ved hjælp af den CO2-lette kørsel.

Men den gæld er aftagende i kraft af mere effektive fremstillingsmåder, og ’afbetalingstiden’ bliver kortere, fordi strømmen til kørslen bliver mere og mere grøn.

Faktisk går udviklingen hurtigt. Klimaaftrykket fra elbiler er faldet 24 pct. på blot fire år.

Elbiler er nu 73 pct. bedre

En ny rapport fra International Council on Clean Transportation, ICCT, viser, at en elbil i Europa nu udleder 73 procent mindre CO2 end en brændstofbil. Det er med alt medregnet for begge typer, en såkaldt livscyklusanalyse, LCA.

BMW iX3 på testbane set bagfra.
BMW har ifølge eget udsagn arbejdet hårdt og detaljeret på at nedbringe klimabelastningen fra sin nye Neu Klasse-modelfamilie, hvor iX3 bliver den første.  

Eller i faktiske tal: en mellemklasse-benzinbil ligger på ca. 235 gram CO2 pr. km i hele sin livstid. En elbil, der kører på europæisk strøm, er helt nede på 63 gram. Det er med et gennemsnit af strømproduktionen fra nu og helt frem til 2044, så fremtidige forbedringer i bilens levetid er indregnet. For tiden udleder europæisk strøm ca. 200 gram CO2 pr. kWh.

- FDM oplever fortsat, at en del af vores medlemmer er tilbageholdende med at hoppe over til elbilen grundet bekymringerne om elbilernes CO2-udledning. Derfor er det glædeligt, at udviklingen går den rigtige vej, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru.

Hvis elbilen kører på helt grøn strøm nu og i fremtiden, er dens klimabelastning nede på 52 gram. Så klimabelastningen for dagens elbiler er altså langt fra nul, og længere ned kan elbilerne ikke komme, før batteri- og bilproduktionen bliver mindre klimabelastende. Men det bliver den også.

Stor forskel på batteri-forurening

ICCT-rapporten bruger gennemsnitstal for bil- og batteriproduktion, og der er store forskelle mellem batterier og bilmærker. Tal fra det amerikanske MIT-universitet viser, at CO2-belastningen fra et batteri på 80 kWh svinger mellem 2,4 og 16 ton CO2.

Skema med biltypers klimabelastning.
Den samlede klimabelastning for en række motor- og brændstoftyper ifølge analyse fra ICCT. Elbiler er klart bedre end brændstofdrevne biler. 

- Undersøgelserne viser, at hvis man som bilkøber vil gøre noget godt for klimaet, bør man ikke vælge en elbil med størst batteri, men gå efter energieffektive elbiler, hvor man får ret mange km pr. kWh, siger forbrugerøkonomen.

Der er meget lidt gennemsigtighed for batterifremstilling, særligt i Kina, og der findes heller ingen standarder for at opgøre livscyklus-belastningen.

Batteri-deklaration på vej

Det bliver dog snart ændret, da EU har vedtaget en ny batteriforordning, der skal sikre mere gennemsigtighed, bedre genbrug og højere etiske standarder for alle større batterier – fra elbiler til elcykler.

Kernen er batteripasset, en digital deklaration, som giver oplysninger om råstoffernes oprindelse, CO₂-aftryk fra produktionen, arbejdsforhold og menneskerettigheder i forsyningskæden samt instruktioner til reparation og genanvendelse.

Allerede i år skal større virksomheder dokumentere deres etiske forsyningskæde og kunne rapportere CO₂-aftryk på elbilbatterier. Fra 2027 bliver batteripasset obligatorisk for alle batterier over to kWh, så bæredygtighed bliver mere gennemsigtigt for forbrugerne.

Ny BMW grønnere efter blot 21.500 km

Selve klimabelastningen for en ny model kommer BMW nu med. Og den er opsigtsvækkende. Ifølge BMW’s egne tal er den samlede CO2-udledning fra fremstillingen af den nye iX3 så lav, at det kun vil tage 21.500 km’s kørsel, før elbilen har udledt samme mængde CO2 som en tilsvarende brændstofbil. Derfra er der et pænt ’overskud’ på klimaregnskabet for hver km.

Det meget lave balancepunkt gælder en iX3 50 xDrive, som må antages at være versionen med det mindste batteri. Tallet er baseret på dagens gennemsnitlige EU-strøm.

Bilens flotte klimaregnskab skyldes en bred indsats i hele forsyningskæden og på alle fabrikker. F.eks. har udstrakt brug af genbrugsmaterialer reduceret CO2-belastningen med 35 pct. Selve bilproduktionen er kun skyld i 100 kg CO2.

Også batteriet kræver meget mindre energi og CO2-udledning. Vigtige materialer som kobolt, litium og nikkel udgøres af 50 pct. genbrugsmaterialer. Samlet set er CO2-udledningen pr. kWh-batteri reduceret med 42 pct. fra den hidtidige batterigeneration til den ny, sjette generation.

Materialer på et bord
Vejen til lavere klimabelastning for BMW's 'Neue Klasse' er genbrug og materialer med lav klimabelastning. Det har været et krav til underleverandører. 

Svært at sammenligne mellem bilmodeller og bilmærker

Generelt er det umuligt for forbrugerne at sammenligne nye bilers CO2-belastning, og standarder og miljø-deklarationer findes ikke. Der arbejdes dog på uafhængige livscyklusanalyser, og FDM er gennem det internationale bilklubsamarbejde, FIA, med i udviklingen af en sådan model i regi af Green NCAP.

BMW opgiver ikke faktiske ton CO2 fra bilens tilblivelse. Det gør Polestar og Volvo, mens kinesiske mærker slet ingen oplysninger giver, og selv ikke i Teslas årlige miljørapport kan man se noget om CO2-belastning, hverken i ton fra tilblivelsen, CO2 pr. kørt km eller forbedring over tid.

Volvo har netop udgivet en livscyklus-analyse af den nye ES90 – beregnet på en anden måde end ICCT og (formentlig) BMW. Her er gevinsten ca. en halvering af klimabelastningen i forhold til benzinbilen S90. Den er skyld i lige godt 60 ton alt inklusive, mens elbilen ES90 udleder ca. 31 ton CO2. Det er beregnet over 200.000 km’s kørsel og med EU-strøm til opladning og gælder versionen med det ’lille’ batteri på 92 kWh.

Elbilbatteri.
BMW har reduceret CO2-udledningen pr. fremstillet kWh med 42 pct. fra den hidtidige batterigeneration til den ny, sjette generation, som bruges i 'Neue Klasse'.

Brint er i teorien bedst

Polestar angiver i en rapport fra 2024, at Polestar 4 ligger nogenlunde på niveau med ES90, nemlig 29 ton med stort batteri og EU-strøm. Polestar har ingen benzinbil at sammenligne med, men i 2021 blev den daværende udgave af Polestar 2 med stort batteri sammenlignet med Volvo XC40. Her var tallene 39 og 58 ton CO2, så på det tidspunkt – for fire år siden var elbilen kun 33 pct. bedre.

Rapporten fra ICCT når også frem til, at en hybridbil er ca. 20 pct. bedre end en ren benzinbil, mens en plugin-hybrid giver en reduktion på 30 pct.

En brintbil kan være det allerbedste for klimaet, hvis vel at mærke brændselscellerne drives af brint fremstillet udelukkende ved hjælp af vedvarende energi, såkaldt power-to-x.

Det er dog ikke et brændstof, der er tilgængeligt nu eller lige foreløbig. I så fald vinder brintbilen med to gram pr. km i forhold til en elbil, der også drives af helt grøn strøm.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her