Endnu et Kina-mærke vil trumfe med lav pris

Som det 18. kinesiske ankommer det fremadstormende Leapmotor til Danmark til november. Det bliver i første omgang med en mellemstørrelse SUV, der skal være markant billigere end f.eks. VW ID.4 og Skoda Elroq.

Blå Leapmotor B10.
Nyt om biler

Det har længe vært oplagt, at Leapmotor skulle komme til Danmark. Mærket, som har et tæt samarbejde med Stellantis-koncernen, er i flere europæiske lande, hvor det placerer sig i den absolut billige ende.

Nu bliver det da også bekræftet, at Leapmotor introduceres hos os. Og logisk nok bliver det den danske Stellantis-importør, Wismo Group, som skal stå for import og salg.

Det bekræfter Wismo Group på den internationale biludstilling i München, IAA, hvor mærkets mellemstore SUV, B10, har europapremiere. Samtidig er der verdenspremiere på hatchback-udgaven B05.

Wismo står også bag kinesiske mærker som Navor, Exlantix og Hongqi samt yderligere et mærke, som aldrig er blevet lanceret.

Blå Leapmotor B10 lige forfra.
Leapmotor B10 har et moderne og strømlinet design - der ikke adskiller sig meget fra mange andre kinesiske mærkers.

På størrelse med Skoda Elroq

B10, der ventes introduceret til november, er på samme størrelse som Skoda Elroq og MG S5 og kun en anelse mindre end VW ID.4.

Længden er 4,52 m og akselafstanden er 2,74m.

B10 har alt forventeligt i sikkerhedsudstyr, og søsterbilen C10 fik i 2024 de maksimal fem stjerner i sikkerhedstest hos Euro NCAP. På andre områder virker bilen mindre avanceret.

Leapmotor Lafa 5 kørende med kamuflage.
B05 ser ud til at blive det europæiske navn for denne femdørs hatchback, som ellers blev præsenteret på IAA-udstillingen som Lafa 5.

361-434 km rækkevidde

To batteristørrelser tilbydes, begge med LFT-teknologi. De er på 56 og 67 kWh, som resulterer i officielle rækkevidder på hhv. 361 og 434 km. Lynladning ser ud til at blive fin med op til 178 kW.

Motoren trækker på baghjulene og yder 218 hk.

Prisen kendes ikke endnu, men bedømt ud fra andre lande i Europa, vil Leapmotor placere sig i den helt lave ende – under de fleste andre kinesiske mærker.

Førerpladsen i Leapmotor B10
Førerpladsen kunne være fra næsten hvilken som helst, kinesisk bil. Midterskærmen er på 14,6 tommer. Dertil er der et mindre førerdisplay. Bilen har stort panoramatag.

Mulig pris: 225.000 kr.

En fra-pris omkring 225.000 kr. virker sandsynlig.

B05, en slags VW ID. 3-konkurrent, kunne havne omkring 200.000 kr.

Garantien er i den lave ende for kinesiske mærker og under FDM’s anbefaling, nemlig fire år.

Har tråde til Stellantis

Leapmotor er et nystartet, selvstændigt mærke med kraftige væksttal og en klar ambition om at sælge godt uden for Kina. Stellantis ejer 51 pct. af Leapmotor International, har rettighederne til eksport, salg og produktion uden for Kina. Stellantis har også en mindre ejerandel i selve Leapmotor.

Leapmotor begyndte sidste år at samle biler på en Stellantis-fabrik i Polen, men det er uklart, om det foregår for tiden.

Modelprogrammet i Kina er allerede omfattende med syv styks, men det er uvist, hvilke andre modeller, der kommer til Danmark. Den helt lille T03 er der pt ikke planer om at introducere i Danmark.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her