Det er ikke alle biler på IAA Mobility-udstillingen i München, der skal sælges. Ikke lige med det samme, i hvert fald.
Vidtløftige konceptbiler med flotte, overraskende eller mærkelige udseender har fået tilbagekomst på årets store, europæiske bilshow.
Der kan være flere årsager til at skabe og udstille en konceptbil, og der findes flere typer. Ofte er det mest for at kunne fremvise den samme bilmodel flere gange – først som koncept og siden i produktionsklar udgave.
To typer konceptbiler
På IAA-udstillingen falder Hyundai Concept Three og Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo ind i den kategori. Til dels også Skoda Vision 0. Her er der typisk tale om, at den rigtige bil for længst er designet færdig og er på vej i produktion.
Designerne har så fået lov at hygge sig med at designe baglæns og gøre produktionsbilen mere mærkelig eller festlig. Det eneste, publikum kan få ud af dem, er at begynde at gisne om, hvad der skal fjernes for at fremkalde det færdige design. Som altså allerede findes.

Den anden type er mere langsigtet og ærlig. Det gælder her formentlig både Audi Concept C og Cupra Tindaya. Produktionsudgaver er måske, måske ikke besluttet, men de kommer ikke lige med det samme, og designet er næppe lagt fast endnu.
Nogle gange er det blot en fortælling om en kommende designretning, uden at bilen skal tages for pålydende. Andre gange – særligt når det gælder radikale designændringer – er det en måde at vejre stemningen på eller vænne bilkøberne til den nye stil.
Audi Concept C
’En ny æra af klarhed’ er budskabet med Concept C, som giver et ’tydeligt varsel’ for kommende modellers design og mærkets ’omstrukturering’, siger Audi.
Concept C antyder mere konkret ankomsten af en moderne TT coupé. En Audi CC, måske?

Cupra Tindaya
Der skrues endnu mere op for emotionelt design for Cupras kommende modeller, hvis man kan tro konceptbilen Tindaya. Og det kan man muligvis nok – fratrukket 25 procent.
Den frække crossover, der er en halv klasse større end dagens Tavascan, kunne komme sidst i årtiet.
Den er baseret på Volkswagens nye SSP-platform, der både giver mulighed for rene ebiler og elbiler med rækkeviddeforlænger i form af en lille benzinmotor.

Hyundai Concept Three
Det er småt med fakta, og der skal trækkes en del fra det syrede design, men Hyundai Concept Three varsler den kommende Ioniq 3, som bliver en 2026-nyhed. Grundformen kan man godt regne med.
Længden på hatchback’en er helt som VW ID.3, men Hyundai’en er noget lavere.

Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo
Der er skruet godt op for motorsportseffekter på Opels konceptbil, som har to budskaber.
Dels et varsel om en elektrisk fremtid for Opels sportslige undermærke, GSE, som her udstilles med 800 hk. Dels et budskab om, at en ny, elektrisk Corsa er på vej. Vi får den formentlig at se i 2026.

Skoda Vision 0
Konceptbilen er et konkret forvarsel om en ny, elektrisk Octavia Combi, som vokser 15 cm i længden og får et bagagerum på 650 liter – en anelse mere end i dag.
Designet undergår en voldsom udvikling i forhold til dagens Skoda-stil,
Det tekniske fundament lader til at blive det samme, som Cupra Tindaya står på, Volkswagens fremtidige platform, SSP.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi