Mercedes-Benz lancerer en kaskade af nye modeller for at komme i front på elbil-udviklingen. Men Mercedes ridder på to heste, for langt fra alle de 40 nyheder, der kommer de næste to år, er fuldelektriske. Startskuddet lover godt. Den nye GLC får 800 volt og over 700 km rækkevidde.
Af
Torben Arent
Nyt om biler
Armbevægelserne var store som i gamle dage, da Mercedes-Benz tog hul på et markant nyt kapitel med en overvældende kaskade af nye modeller. 40 nye modeller, opdateringer og varianter vil komme inden for blot to år.
Startskuddet lød ved åbningen af den store tyske biludstilling, IAA Mobility, hvor koncernchef Ola Källenius og andre topchefer præsenterede den nye GLC og andre nyheder i en gigantisk pavillon bygget til lejligheden.
Det skete et par dage efter, at BMW i samme by havde afsløret iX3, som på forbløffende mange punkter svarer til GLC.
GLC, som er Mercedes-Benz’ bedst sælgende bil globalt, bliver den første nye model i den kavalkade, når den kommer på markedet i foråret eller sommeren 2026.
Bøvlet og indforstået navn
Navnet er desværre ikke så enkelt, som det kunne være efter at Mercedes ellers har smidt EQ-navnene væk. Som faktisk ikke er sket helt. På udstillingsbilerne stod der GLC electric, men i skriftlig kommunikation insisterer Mercedes på, at bilens officielle navn er ’GLC with EQ Technology’. Også på dansk.
Hvis man ved, hvad det påklistrede ’with EQ Technology’ betyder, kan man så regne ud, at der er tale om en ren elbil-udgave. Det er langt fra alle af de 40 nye modeller, der er rene elbiler. Lige som hos BMW – og hos Mercedes hidtil – kommer alle modeller med valg mellem ren el, plugin-hybrid og ren forbrændingsmotor.
Mercedes-Benz kan ikke undvære salget af benzin- og dieselmodeller lang tid frem. Der kommer sågar mindst en model med V8-motor, kundgjorde Ola Källenius, der også mener, at det ikke længere er realistisk at forbyde brændstofmodeller i EU fra 2035, sådan som det er besluttet.
Helt ny, men lidt klassisk og meget stor: Fronten på GLC kommer til at danne skolefor kommende Mercedes-modeller.
’Velkommen hjem’
Et pudsigt budskab prydede det sted, hvor Mercedes-Benz holdt verdenspremiere på GLC. ’Welcome home’ stod der. Det krævede en forklaring, som topchefen gav: ’Hjem er ikke blot en prik på et kort, det er en følelse.’ Det uddybes: Vort løfte er, at hvor end du måtte være i verden, vil en Mercedes-Benz straks føles familiær – umiskendelig og intuitiv.
Klassisk design med moderne front
GLC markerer et stort, teknisk skridt frem, men også designet gør det helt tydeligt, at her er tale om en helt ny model – faktisk en ny æra.
På den ene side forlader Mercedes det glatte elbil-look fra bl.a. EQE og EQS, som har mødt kritik i nogle kredse, og giver den nye GLC et karrosseri med meget klassiske former.
På den anden sige får front og bagparti en aldeles iøjnefaldende opdatering. Bilens grill, hvis man kan kalde den det, udstyres med et enormt, oplyst panel, der består af 942 lysdioder. Mercedes-stjernen er heller ikke til at overse i midten af lyshavet.
Bagtil har GLC markante lygter i nyt design med trekvart-runde lygter. CLA har det til også, men her på SUV’en er det tværgående lygtebånd dæmpet en hel del.
I kabinen mødes man af det overvældende syn af den 39 tommer dør til dør-skærm i topudgaverne. I modsætning til EQE og EQS er der tale om én stor skærm.
GLC lanceres i første omgang i denne 400 4Matic-udgave med over 700 km rækkevidde. Bagpartiet er i klassisk Mercedes-form, men med en helt ny type baglygter. Mercedes er ikke hoppet på bølgen med smalle lygtebånd i hele bagpartiets bredde.
800 volt - 320 kW-ladning
GLC er første model på en ny platform kaldet MB.EA-M, der benytter 800 volt-teknik. Batteriet i GLC 400 4Martic er på 94 kWh og giver en officiel rækkevidde på op til 713 km.
Begge dele er lidt mindre end BMW iX3, men begge har særdeles lave forbrugstal. Ned til 149 Wh/km hos GLC, nok hjulpet på vej af den totrins gearkasse, og ned til 151 Wh i iX3. Imponerende tal for så store biler.
Ladehastigheden hos Mercedes er med 320 kW lidt lavere end hos BMW, der peaker ved 400 kW. Det svarer til, at man under ideelle forhold kan få energi til lidt over 300 km kørsel på blot ti minutter.
I modsætning til hos CLA har Mercedes ofret en DC-DC-omformer i GLC, så den kan lade med de ældre 400 volt-ladere som Teslas.
I 400 4Matic yder de to motorer tilsammen 490 hk.
Hyperscreen kalder Mercedes-Benz den enorme skærm, som er på over 39 tommer.
Rummelig og meget stor trækvægt
Til gengæld er GLC mere rummelig. 570 liter kan der være i bagagerummet plus 100 ekstra i den rummelige frunk. Målt i liter vand kan der være 128 liter. Fikst: Frunken kan åbnes udefra ved at trykke på Mercedes-logoet oven på frontklappen. Også trækvægten er i den helt tunge afdeling: op til 2.400 kg.
Mange helt nye modeller vil følge allerede senere i 2026, kunne Ola Källenius afsløre og viste kortvarigt en kamufleret C-klasse.
En ny C-klasse kommer senere i 2026 med samme teknik som GLC. Grill'en er næsten den samme, men der er en 'etage' mere.
Tæt på er ifølge direktøren også en ny A-klasse og en ny GLA og lidt efter en ny E-klasse.
GLC var Mercedes-Benz første rigtige elbil, da den kom i 2019 under navnet EQC. Modellen udgik allerede i efteråret 2023.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi