Ny stime af billige elbiler: VW ID. Polo, Skoda Epiq og Cupra Raval

Volkswagen-koncernen satser benhårdt på at skabe europæiske elbiler, der passer til europæernes smag og pengepung. Målet er, at særligt de kinesiske udfordrere ikke skal få for godt fat, når hele Europa skifter til elbiler.

Kamufleret ID.Polo
Nyt om biler

Normalt er bilproducenterne ikke meget for at tale om kommende biler, men i år har piben fået en anden lyd hos Volkswagen, der bl.a. rummer bilmærkerne VW, Cupra og Skoda.

Her fortæller man mere end gerne, at der er nye biler på vej. Det virker som om, Volkswagen gerne vil have, at de bilkøbere, der lige nu ser på f.eks. nye kinesiske bilmærker, lige tøver en kende.

Samtidig er indtrykket, at der skal sendes signaler til politikere og andre, der er begyndt at tvivle på, om den europæiske bilindustri kan stå distancen mod de fremadstormende kinesiske bilmærker.

ID. Cross forfra.
VW kalder ID.Cross for et koncept, men der er tale om den helt færdige bil.

Minibiler klar i 2026-2027

Både VW, Skoda og Cupra viser således nye bilmodeller, der først dukker op i 2026 og 2027. Det er alle elbiler, der er bygget over en ny platform, som åbner et nyt kapitel i historien om europæiske elbiler.

Allerede næste år er det slut med de lidt mystiske numre, som VW hidtil har benyttet som navngivning for elbilerne. I stedet genintroduceres gamle kendinge, og den første model med et genbrugt navn, bliver ID. Polo.

Den er bygget på samme platform som den ligeledes nye ID. Cross, der kan betegnes som SUV-udgaven af ID. Polo – eller en elektrisk T-Cross.

Skoda epiq forfra.
Skoda Epiq er den mest fornuftige og rationelle af de tre mikro-SUV'er. Den har også det største bagagerum. 

VW-nyheder 2026-2029

August 2026: ID.3 facelift
September 2026: ID. Polo
Efterår 2026: ID.Buzz opdatering

November 2026: ID. Cross
December 2026: ID. Polo GTI (evt. januar)
Januar 2027: T-Roc (hybrid)
Marts 2027: ny ID.4
Sommer 2027: ID. ’Up’
2028/29: ID.7 facelift, Golf el og T-Roc el

MEB+-platform med forhjulstræk

De er bygget på den nye MEB+ platform, hvor bilerne får forhjulstræk. De udstyres med en ny generation af LFP-batterier, der er bygget fra grunden i Tyskland.

Alle biler ventes at få en rækkevidde på op til ca. 425 km.

Inde i bilen bemærker man, at der nu (igen) er en del fysiske knapper, der gør det lettere at betjene bilen, ligesom skærmen i midten har fået et helt nyt brugerinterface. Modellerne er meget rummelige, og både bagsædeplads og bagageplads imponerer.

Også ID. Polo GTI

Bagagerummet i ID. Cross er på 458 liter plus 38 liter under bagsædet og 25 liter i en frunk. Påhængsvægt: 1.200 kg

En sportslig udgave af ID. Polo får efternavnet GTI, og bliver dermed søsterbil til den ligeledes sportslige Cupra Rafal VZ.

Skoda viser samtidig sin version af ID. Cross, Epiq. Den nye mini-SUV bliver lillebror til Elroq, og Skoda har på vanlig vis gjort meget ud af at skabe en rummelig bil med mange smarte detaljer.

Bagagerummet rummer således lidt mere end i ID. Cross, op til 475 liter.

Cupra Raval med kamuflage.
Cupra Raval er den mest sportslige af de tre med et mere dynamisk design.

Den spanske udgave: Raval

Cupra viser også sin udgave, der hedder Raval, og som kommer først på markedet af de fire minibiler.

Udvendigt er der i den grad gjort noget for, at Raval skiller sig ud fra sine to søskende. Rafal skal være den frække dreng i byen, og det betyder, at der er skruet ned for praktikken og op for køreegenskaberne.

Cupra nævner således, at styretøj og vejgreb har været i fokus. Endnu er det meget få data, der er sluppet ud om den nye mini-SUV fra Cupra. Vi ved dog allerede nu, at bilen skal bygges i Spanien, lige som dens søskende.

Kabinen i ID.Cross
Førerpladsen (her i ID. Cross) er meget ren, men med den del fysiske knapper.

Næsten alle kommer i 2026

Længden på alle modellerne bliver ca. 4,16 m med en stor akselafstand på 2,60. Påhængsvægt på op til 1.200 kg.

Raval ventes til Danmark til sommeren 2026, Epiq kommer omtrent samtidig, mens ID. Polo følger efter til september 2026. ID. Cross ventes klar i november 2026.

 

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her