Danmark er blevet EU’s ubetingede duks, når det gælder om at få elbiler ud på vejene.
Andelen af solgte elbiler i Danmark nåede i august en ny top med 69 pct. af de nye personbiler. Det er den højeste andel nogensinde, efter at den hidtidige rekord lød på 67,2 pct. i juli og den forrige rekord på 66,5 pct. i februar.
Rekorden blev sat i en måned, hvor det samlede bilsalg gik beskedne 1,5 pct. frem til 13.000 biler. Elbiler blev der leveret 9.000 af, og dermed er de fuldelektriske biler gået 26 pct. frem i forhold til august 2024.
Danmark nr. ét i EU
Den kraftige vækst har for længst bragt Danmark helt bemærkelsesværdigt til top i Europa. Danmark har den markant højeste elbil-andel i EU. Med 64 pct. i årets første syv måneder udgør elbiler dobbelt så stor en andel i Danmark i forhold til de næste, som er Sverige, Finland, Holland og Belgien. Disse lande ligger omkring en tredjedel elbiler.
Norge, som ikke er medlem af EU, ligger stadig klart højest med 94 pct.
Elbilsalget i Europa er i procent steget næsten lige så meget som i Danmark, nemlig med 24 pct., men fra et meget lavt niveau, og udviklingen er ujævn. Spanien og Island topper vækstlisten med hhv. 89 og 134 pct., drevet af massiv statsstøtte. Omvendt er elbil gået tilbage i Frankrig, efter at landet har fjernet statsstøtten.
Ekstremt få elbiler i mange lande
Helt, helt anderledes ser det ud i det meste af Syd- og Centraleuropa. Italien, Polen og Grækenland ligger f.eks. på fem pct. og Spanien på otte pct. Europas helt store billande, Tyskland, Frankrig og Storbritannien, har en elbil-andel på omkring 20 pct.
I Europa som helhed er fuldhybrider den bedst sælgende biltype med benzinbiler på andenpladsen. Elbiler kommer noget efter på tredjepladsen, mens plugin-hybrider og dieselbiler står lige.
I FDM har forbrugerøkonom Ilyas Dogru denne forklaring på Danmarks unikke position:
Dansk succes: afgifter, billig el og gode lademuligheder
- Gunstige afgiftsvilkår, markante prisnedsættelser på elbiler og en veludviklet ladeinfrastruktur har gjort elbiler ekstremt attraktive i Danmark. Med udsigt til stigende brændstofpriser og bedre totaløkonomi vælger mange danskere elbil – både når de køber ny og brugt, siger han og fortsætter:
- Høje afgifter på konventionelle biler gør elbiler konkurrencedygtige, i modsætning til i mange andre europæiske lande, der kæmper med at gøre elbiler attraktive. Strøm er tilmed relativt billig i Danmark – både hjemme og på farten – hvilket gør elbilernes driftsomkostninger lavere end dieselbiler i mange tilfælde.
Mens danske bilkøbere strømmer til elbiler, lurer usikkerhed om afgifter.
- FDM anbefaler, at man slår til, når behovet for en ny elbil til under ca. 365.000 kr. er der, da afgifterne næppe bliver lavere. En afgiftsstigning vil dog gøre visse elbiler dyrere, mens evt. afgiftsomlægning kan gøre ejerskabet dyrere fra næste år, siger Ilyas Dogru.
Uklarhed om afgifter giver usikkerhed
Også i brancheforeningen Mobility Denmark holder man øje med usikkerheden om bilafgifterne.
- Hvis den gunstige udvikling skal fortsætte, er der behov for en klar politisk tilkendegivelse af, hvad der sker med afgifter på biler efter nytår, siger administrerende direktør i Mobility Denmark, Mads Rørvig.
Han henviser til, at skatteministeren i måneder har varslet forhandlinger om bilafgifter – men uden at levere klarhed. Usikkerheden betyder, at ingen kan fastsætte den reelle pris på en række biler med levering efter nytår – og antallet af disse biler vokser dag for dag.
Blandt bilmærker har BYD nu har overhalet Tesla i Europa. Det amerikanske mærke er dykket med 43 pct. i år, mens BYD er vokset med 251 pct. og solgte flere biler end Tesla i juli 2025. En stor del af BYD’s modeller er dog ikke rene elbiler.
Teksten fortsætter under tabellen.
VW og Skoda har fart på i Danmark
I Danmark er VW og Skoda stadig i august dominerende med mere end hhv. 10 og 13 pct. Cupra klarer otte pct. Volkswagen-koncernen under ét står for næsten 40 pct. af bilsalget. Tesla fortsætter en barsk nedtur og er nu nede på 3,6 pct. markedsandel. For et år siden var det 6,3 pct. og forrige år 10,3 pct.
På top-25 i august ligger VW ID.4/ID.5 øverst, skarpt forfulgt af den ’normale’ nr. et, Skoda Elroq. Lige efter finder man Skoda Enyaq, mens BMW X1 inklusive den elektriske udgave, iX1, er nr. fire i august.
Dernæst kommer to modeller fra det unge Cupra-mærke, hvoraf den ene er en benzinbil. Tesla Model Y er nede på plads otte, hvilket dog er et avancement fra plads 13 i juli.
Nysgerrig efter nyheder om biler?
Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi