Stort overblik: 20 Kina-mærker i Danmark fra A til Z

Kinesiske bilmærker har oversvømmet Danmark de seneste få år, og nogle er begyndt at sælge godt. Med en hel snes mærker fra Kina og måske snart endnu flere kan det være svært at bevare overblikket. Her er en guide til de 20 nuværende og annoncerede mærker.

Biler på biludstilling
Nyt om biler

Kineserne kommer, er et råb, der i årevis har været hørt i bilverdenen. Og nu er de faktisk kommet – sågar i enormt omfang når det gælder antal mærker.

Alene inden for det seneste år har en halv snes nye mærker fra Kina indfundet sig i Danmark eller er lige på trapperne. Hele 20 rent kinesiske mærker er med i denne oversigt. Flere er i vente, bl.a. Changan, Avatr og Xiaomi. Desuden er det muligt, at Aion, Aito, Skyworth, Smart, Tiggo, Geely, iCar og Lynk & Co kommer på et tidspunkt.

Efter en træg begyndelse er kinesiske mærker langsomt, men sikkert ved at få momentum i Danmark. I de første otte måneder af 2024 stod de rent kinesiske mærker for 4,0 pct. af personbilsalget, mens det i 2025 er oppe på 5,5 pct. MG, Xpeng og BYD er fortiden hhv. 17., 18. og 19. største personbilsmærke i Danmark og sælger hver især flere biler end Mazda, Citroën og Opel.

Den relativt store vækst er sket, selv om EU i sommeren 2024 indførte en betydelig importtold på kinesisk byggede elbiler.

En broget skare af bilmærker

De kinesiske mærker er en blandet flok. Nogle er unge (under ti år) tech-agtige virksomheder med hurtig udvikling, teknologi i fokus og ofte en begrænset pengetank. Nogle er joint-ventures med Kinas store tech-virksomheder som Huawei, Alibaba og Baidu.

Andre kommer fra 40-60 år gamle statsvirksomheder, der i nogle årtier også har bygget personbiler. Andre igen er nye mærker udsprunget fra de store gamle virksomheder, og så er der de to gigantiske private koncerner, BYD og Geely, som har et hav af mærker.

Alle kinesiske modeller i Danmark er rene elbiler på nær Navor E5 og MG HS, der begge er plugin-hybrider.

Få det store overblik over de 20 kinesiske mærker, som er etableret i Danmark, er ved at blive det, eller som siger, de kommer lige straks.

Aiways

Aiways U5 Aiways var første kinesiske mærke i Danmark, da det kom i 2020. Firmaet løb hurtigt ind i finansielle problemer og har ikke bygget biler siden sommeren 2023. Den danske importør har dog stadig lettere brugte eksemplarer og tilbyder også leasing af brugte biler.

Bilkoncern: Aiways Automobiles Company

Modeller: U5

Importør: Andersen Motors

Salgskanal: Online (Desuden 11 ‘partnere’)

Garanti: 5 år/8 år batteri (150.000 km)

BYD
BYD Dolphin Surf

BYD er verdens største elbilproducent og sælger endda lige så mange plugin-hybrider. Væksten er enorm, antallet af mærker i Kina er omfattende, og inden for de seneste fire år har BYD Auto lanceret over 100 nye eller opdaterede modeller. Som verdens andenstørste batteriproducent har firmaet avancerede batterier. Væksten i Danmark har dog ikke været helt så imponerende siden introduktionen for tre år siden, men BYD er nu landets 19. største bilmærke og tredjestørste kinesiske.

Bilkoncern: BYD Auto

Modeller: Dolphin Surf, Atto 2, Dolphin, Atto 3, Seal, Seal U, Sealion 7, Tang

Importør: Nic. Christiansen Gruppen

Salgskanal: Syv forhandlere

Garanti: 6 år/8 år batteri (150.000/200.000 km) 

Deepal
Aito 5 i lyseblå.

Kinas fjerdestørste bilkoncern, Changan, grundlage i 2023 mellemklassemærket Deepal, som skal lanceres i Danmark. I foråret hed det juli, så blev det september, og nu har der i månedsvis været total tavshed. Noget tyder på, at mærket ikke kommer i 2025, og der er ingen oplysninger om, hvem der skal importere og sælge bilerne. Nogle af Deepals biler er søsterbiler til Mazda-modeller, og den første model er en nydelig, mellemstor SUV, S07, der dog ikke virker særlig unik. Changan vil også sælge mainstream-/offroad-mærket Changan og ultraluksusmærket Avatr i Europa.

Bilkoncern: Changan Auto

Modeller: Deepal S05, S07

Importør: Uvist

Salgskanal: Uvist

Garanti: 7 år/8 år batteri (maks. 160.000/180.000 km)

Denza

Denza Z9GT Ultraluksus-mærket, som BYD grundlagde sammen med Mercedes-Benz i 2010, er berammet til at komme til Danmark sidst i 2025 eller i 2026. I Kina har Denza en del dyre og nogle ekstremt dyre modeller, og i første omgang lanceres i Europa Porsche Panamera-konkurrenten Z9 GT med tre motorer og firehjulsstyring. Kæmpe-MPV’en D9 er næppe relevant i Danmark. Nogle hjemmemarked-modeller fra Yangwang og Fangchengbao skal formentlig sælges under Denza-navnet i Europa. En stor del af modellerne fra BYD’s luksusmærker er plugin-hybrider.

Bilkoncern: BYD Auto

Modeller: Denza Z9 GT

Importør: Nic. Christiansen Gruppen

Salgskanal: Uvist

Garanti: 6 år/8 år batteri (150.000/200.000 km) 

Dongfeng

Dongfeng Box

Som hos mange andre kinesiske bilmærker har det hos Dongfeng trukket gevaldigt ud med at få bilerne klar til Danmark. Dongfeng er en mastodont med flere undermærker i Kina, men det ser ud til, at selve firmanavnet skal bruges i Europa. ’Nammi’ er droppet hos os, så den billige minibil blot skal hedde Dongfeng Box. En lidt større model skal tilsyneladende hedde Vigo. Forventet ankomst er midt i 2026, men en lancering er ikke bekræftet.

Bilkoncern: Dongfeng Motor Group

Modeller: Box, Vigo

Importør: Wismo Group

Salgskanal: Uvist

Garanti: Uvist

Exlantix
Exlantix ET

Luksusmærket fra Chery Group vil dukke op hos os til efteråret, hvis tingene går som planlagt. Exlantix, der blev grundlagt i 2023, er meget luksuriøse biler med mulighed for ekstrem hurtig opladning. Nu lanceres den næsten fem meter lange SUV, ET, mens sedanen ES er ikke med i første omgang. Den suppleres formentlig med en stationcar lidt senere.

Bilkoncern: Chery Group

Modeller: ET

Importør: Wismo Group

Salgskanal: Et antal Wismo-forhandlere

Garanti: Uvist

Farizon
Farizon SV

Til november ser vi det rene varebilmærke, Farizon, der er helt ejet af Geely-koncernen. I første omgang gælder det den mellemstore SV, som tilbydes i to længder og tre højder. Alle modeller bliver helt elektriske.

Bilkoncern: Geely Holding

Modeller: SV

Importør: Andersen Motors

Salgskanal: Et antal forhandlere

Garanti: 5 år/8 år batteri (200.000/200.000 km)

Firefly
Firefly.

Firefly er et spritnyt bilmærke. Det er Nios billigere og mere ungdommelige mærke, som fra efteråret kan købes i København. Første model hedder blot Firefly og er en fire meter kort minibil i frisk design med SUV-agtige proportioner og virkelig meget bagageplads. Fireflys modeller er udviklet til batteriskifte, men det bliver ikke relevant i Europa foreløbig.

Bilkoncern: Nio Inc.

Modeller: Firefly

Importør: Nic. Christiansen Gruppen

Salgskanal: Forhandlere i København, Aarhus og Odense (fra 2026)

Garanti: 5 år/8 år batteri (150.000/160.000 km)

Hongqi
Hongqi EHS5

Luksusmærket, der på kinesisk betyder røde fane, fik en iøjnefaldende debut i Danmark med kæmpebilen i Rolls-Royce-design, E-HS9. Men Hongqi vil være mere folkelig og har lanceret de store luksusbiler EH7/EHS7, og til efteråret går mærket et nummer endnu længere ned med EH5/EHS5. Ud over luksus gør bilerne sig bemærket ved særdeles hurtig ladning på flere af de nyeste modeller.

Bilkoncern: FAW Group

Modeller: EH5, EHS5, EH7, EHS7, E-HS9

Importør: Wismo Group

Salgskanal: 24 forhandlere

Garanti: 5 år/8 år batteri (150.000/160.000 km)

JAC
JAC E30X

JAC har været i Danmark i et par år gennem den norske distributør RSA, uden at få gang i salget. Ti biler er leveret i år, men med den nye crossover E30X kan der være potentiale til mere. JAC-koncernen stammer fra 1964, men har primært bygget lastbiler, og først i 00’erne er firmaet begyndt med MPV- og SUV-modeller. Kun en mindre del af JAC’s produktion er elbiler.

Bilkoncern: JAC Motors

Modeller: E30X, e-JS4

Importør: RSA

Salgskanal: Ni forhandlere

Garanti: 6 år/8 år batteri (150.000/150.000 km)

Jaecoo
Jaecoo J5 EV

Kinas største bileksportør, Chery, har hjemme en halv snes mærker og har for nylig etableret tre nye mærker særlig beregnet til eksport. Jaecoo er et af dem, og det skal fokusere på opnåelige, ’livsstilorienterede’ modeller som særligt SUV-modeller med råt offroad-look. Mærket sælger både benzinbiler, plugin-hybrider og elbiler, men fokuserer i Danmark på ren el. Første model i Danmark bliver her til efteråret den kompakte J5 i eludgave. Jaecoo skal sælges sammen med søstermærket Omoda.

Bilkoncern: Chery Group

Modeller: J5 EV

Importør: Nic. Christiansen Gruppen

Salgskanal: Forhandlere i København, Odense, Aarhus og formentlig flere byer

Garanti: 7 år/8 år batteri (150.000/160.000 km)

Leapmotor
Leapmotor B10

Som et nystartet bilfirma har Leapmotor kun ti år på bagen, og den første model blev lanceret i 2019. Mærket har specialiseret i billige biler og har i Kina en imponerende vækstkurve. Stellantis-koncernen ejer nu 20 pct. af Leapmotor og 51 pct. af Leapmotor International, som har rettighederne til eksport, salg og produktion uden for Kina. Et forsøg på at samle bilerne i Polen gik i vasken, men der er nu planer om en egentlig produktion i Spanien.

Bilkoncern: Zhejiang Leapmotor Technology Co./Stellantis

Modeller: B05, B10

Importør: Wismo Group

Salgskanal: Et antal Wismo-forhandlere

Garanti: 4 år/8 år batteri (100.000/160.000 km)

Maxus

Maxus Euniq 6 Kinas største bilproducent, SAIC, har blandt mange egne mærker Maxus, som fokuserer på eksport og på MPV-modeller, SUV’er, pickups og især varevogne. Mærket har mange forhandlere i Danmark, men har i 2025 kun leveret 17 personbiler. Lige som JAC importeres Maxus af norske RSA.

Bilkoncern: SAIC Motor

Modeller: Euniq 5, Euniq 6, T90 EV Pickup, eTerron 9 + varevogne

Importør: RSA

Salgskanal: 18 forhandlere

Garanti: 5 år/8 år batteri (100.000/160.000 km)

MG
MG S5

Navnet smager af britisk motorhistorie, men MG har siden 2007 været ejet af SAIC Motor, der er Kinas største bilproducent. MG – Morris Garages - sælger biler med alle typer drivmidler, men i Danmark er det overvejende ren el. Modellerne har indtil nu placeret sig i den billige til midterste del af prisskalaen, men MG vil snart sælge premium-søstermærket IM under MG-navnet i Europa. IM5 og IM6 bliver de første og ventes i 2026. MG, som for tiden er Danmarks bedst sælgende kinesiske bilmærke, vil lancere flere nye, egentlige MG-modeller i 2025 og 2026.

Bilkoncern: SAIC Motor

Modeller: 4, S5, S6, HS, Cyberster, IM5 og IM6.

Importør: Nellemann

Salgskanal: 12 forhandlere

Garanti: 7 år/7 år batteri (150.000/150.000 km)

Navor
Kina-Navor-e5

Som et helt nyt og ’kunstigt’ bilmærke kom Navor pludselig ind fra højre i begyndelsen af året. Navor har kun én model, den store, men uhyre billigere plugin-hybrid E5 med syv sæder. Bilen er blevet et hit med omkring 800 leveringer. Mærkets fremtid er uvis – der er ikke annonceret yderligere modeller, og plugin-hybriden får i sin nuværende udgave et stort afgiftshop fra årsskiftet.

Bilkoncern: DFSK - Dongfeng Motor/Seres Group

Modeller: E5 (plugin-hybrid)

Importør: Wismo Group

Salgskanal: 21 forhandlere

Garanti: 6 år (150.000 km)

Nio
Nio ET5

Armbevægelserne var store, da Nio ankom i efteråret 2022. Lækre og luksuriøse biler, en smart digital assistent, mulighed for batteriskifte/batterileje, kun online-salg og planer om et ‘community’ og et kæmpe hus i København. Men priserne var høje, salget svigtede fuldstændigt og mærket gik i dvale. Nu gøres et nyt forsøg via en privat importør og almindelige forhandlere, hvor det ekstravante er skåret væk, og priserne kommer ned. Nio er som Xpeng et ungt teknologi-mærke skabt af en enkelt, visionær kineser.

Bilkoncern: Nio Inc.

Modeller: ET5, ET5 Touring og EL6

Importør: Nic. Christiansen Gruppen

Salgskanal: Forhandlere i København, Aarhus og Odense (fra 2026)

Garanti: 5 år/8 år batteri (150.000/160.000 km)

Omoda
Omoda E5.

Kinas største bileksportør, Chery, har hjemme en halv snes mærker og har for nylig etableret tre nye mærker særlig beregnet til eksport. Omoda er et af dem og skal fokusere på biler i den billige ende. Mærket sælger både benzinbiler, plugin-hybrider og elbiler, men satser i Danmark på ren el. Første model i Danmark bliver her til efteråret den kompakte SUV, E5. Omoda skal sælges sammen med søstermærket Jaecoo.

Bilkoncern: Chery Group

Modeller: 5 EV

Importør: Nic. Christiansen Gruppen

Salgskanal: Forhandlere i København, Odense, Aarhus og formentlig snart flere byer

Garanti: 7 år/8 år batteri (150.000/160.000 km)

Voyah

Voyah blev skabt i 2020 som luksusmærket i den store Dongfeng-koncern og gjorde en præsentabel entré i Danmark i efteråret 2023 med den store SUV, Free. Et pænt prisfald kort efter introduktionen fik lokket kunder til, men siden har der været bomstille hos Voyah. Flere nye, lovede modeller er udeblevet, og pt har mærket slet ingen modeller i Danmark. Forklaringen menes at være, at Voyah ikke har villet give stor rabat til importørerne i Europa for at kompensere for den høje told, og dermed ville priserne blive alt for høje.

Bilkoncern: Dongfeng Motor

Modeller: Pt ingen

Importør: Wismo Group

Salgskanal: Ni forhandlere

Garanti: 5 år/8 år batteri (100.000/160.000 km)

Xpeng
Xpeng G6

Modelprogrammet er lille med indtil videre kun tre modeller, men Xpeng har formået at sælge G6 og G9 i imponerende styktal siden den egentlige lancering i 2023 og har i år solgt 40 pct. af det antal biler, forbilledet Tesla har præsteret i Danmark. Fra begyndelsen har Xpeng satset på den hurtige 800 volt-ladeteknik. Xpeng er et af Kinas unge mærker (grundlagt 2014), men har med sit teknologiske fokus vist en solid fremgang, og fået det blå stempel med Volkswagen som investor, og Xpengs udviklingsarbejde på veje af den tyske gigant.

Bilkoncern: Xiaopeng Motors

Modeller: G6, P7, G9

Importør: Xpeng Danmark

Salgskanal: Online (udstilling + prøvekørsel hos otte forhandlere)

Garanti: 7 år/8 år batteri (160.000/160.000 km)

Zeekr
Zeekr 7X

Zeekr har base i Gøteborg, men må betragtes som et overvejende kinesisk mærke gennem sit 100 pct. Geely-ejerskab. Zeekr, som netop er kommet til Danmark, deler platforme og teknologi med andre Geely-selskaber, særligt Polestar, men har alligevel formået at gøre sine biler unikke. De nyeste modeller, bl.a. 7X, lader ekstremt hurtigt med 800 volt-teknik, som vil brede sig til de øvrige modeller. Zeekr har lagt beskedent ud i Danmark med indtil videre kun to forhandlere.

Bilkoncern: Geely Holding

Modeller: X, 001, 7X

Importør: Zeekr Danmark

Salgskanal: Forhandlere i Hørsholm og Aarhus

Garanti: 5 år/8 år batteri (100.000/200.000 km)

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve