VW styrer tilbage til rødderne: ID. Polo og ID. Cross

Den konventionelle og den elektriske verden smelter nu sammen hos VW. Alle kommende elbiler får et rigtigt navn fra VW’s historiske arkiv, men stadig tilsat et ID.-præfiks. Der vil således også dukke en ID. Golf op.

Bagklap på kamufleret bil med navnet ID. Polo og lysende rødt logo.
Nyt om biler

Det har længe ligget i kortene: VW’s kommende, små elbiler skulle ikke hedde ID.2 og ID.2 X. VW’s topchef, Thomas Schäfer, sagde det sågar direkte til FDM i begyndelsen af året, og det blev antydet, at de klassiske navne ville komme tilbage på elbilerne.

Nu er det officielt: Forud for den store IAA-messe i München oplyser VW, at den bil, vi har kendt længe som ID.2, kommer til at hedde ID. Polo. Bilen vises i kamufleret udgave på IAA-udstillingen, har egentlig premiere til maj og kommer på markedet i efteråret 2026.

VW bekræfter også, at GTI-mærket får genkomst i den elektriske æra. Logik: Den lille elektriske bil skal hedde ID. Polo GTI og kommer næsten samtidig med den almindelige model.

Forreste nummerplade på ID. Polo.
Det er nu officielt: 'ID.2' skal i virkeligheden hedde ID.Polo. 

SUV-udgaven: ID. Cross

En tredje, ny elbil får også sat navneskilt på. SUV-udgaven af ID. Polo kommer til at hedde ID. Cross. Det ville alligevel blive for meget at kalde den ID. T-Cross. Denne mini-SUV vises også på IAA-messen, dog i en påstået konceptudgave. Produktionsudgaven kommer allerede i slutningen af 2026.

Salgs- og marketingdirektør hos VW, Martin Sander, forklarer:

- Vores biler følger ofte folk i mange år – de kan skabe minder og trin i livet. En model som Polo viser, hvor stærkt et navn kan være. Det står for pålidelighed, personlighed og historie.

Kamufleret ID. Polo forfra.
VW viser ID. Polo på IAA-udstillingen i september, men synes der skal kamuflage på. VW har ellers vist en yderst virkelighedstro konceptudgave i 2024 uden kamuflage, men der skal åbenbart være plads til endnu en verdenspremiere på bilen næste år. Forrest er det GTI-udgaven, der får 226 hk.  

Klassisk design

Anvendelsen af de kendte navne kommer til at gå hånd i hånd med tilbagevenden til mere klassisk design. Både ID. Polo, ID. Cross og en formodet ID. Tiguan har et klassisk, kantet og lettere konservativt design, hvor klaphåndtagene er forsvundet. Dermed vil VW slå på sin styrke som et gammelt og kendt mærke og distancere sig fra især de glatte og historieløse kinesiske biler.

VW er ikke konkret om navnene længere ud i fremtiden end de tre små biler, men der efterlades ikke tvivl om de næste modeller. Når ID. 4 kommer i en ny eller delvis ny generation omkring 2027, vil det være oplagt, at den skifter navn til ID. Tiguan. ID.5 er på vej til at udgå. Også i 2027 lanceres ID.1, som mest oplagt skal hedde ID. Up. Fox-navnet er ikke værd at genoplive.

ID.7 får et stort facelift omkring 2027. Tid til at kalde den ID. Passat?

ID.2 med mand ved siden af.
ID.2All kaldte VW konceptudgaven af den bil, der nu er døbt ID. Polo. Den færdige bil er helt magen til - bortset fra at lygtebåndet er gjort mindre 'kinesisk' og lidt mere klassisk VW.

Elektrisk Golf bliver til ID. Golf

Når en fuldelektrisk Golf på den nye SSP-platform er klar i 2028 eller 2029, får den etiketten ID. Golf. Det er bekræftet.

Der er en nød at knække for VW. Ca. samtidig med Golf kommer en elektrisk T-Roc. Kan den virkelig hedde ID. T-Roc? Og værre med ID.3 når den får et facelift i 2026. Hvis den omdøbes til ID. Golf, skal den skynde sig at udgå, inden den ’rigtige’ el-Golf kommer i 2028-2029.

Det hele løser sig om ni år. Fra og med 2035, når alle biler er elektriske, kan ID.-præfikset kastes bort og vil blot være et minde om navnekvalerne i overgangen fra brændstof til el.

Guldfarvet ID.1 konceptbil.
ID. Every1 hedder konceptudgaven af den kommende mikrobil. Det rigtige navn: ID. Up?

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2025 og 2026