Vild Corolla stjæler showet

Japans bilproducenter er netop nu samlet for at vise omverden, at de kan tage kampen op mod både Kina, USA og Europa, når det handler om teknik, design og mobilitet i mere bred forstand. Men det var alligevel en dansk designet Toyota Corolla, der løb med opmærksomheden.

Sceneshow på biludstilling.
Nyt om biler

Selvkørende biler, droner, brintbiler og robotter bliver det, der skal være med til at definere fremtidens mobilitet, hvis det står til de store japanske bilproducenter.

Det viser de frem på Japan Mobility Show i Tokyo, der er en nyfortolkning af fortidens mere traditionelle biludstillinger. De store bilmærker er øjensynlig meget bevidste om, at fremtiden ikke bliver som fortiden, hvor privatejede personbiler har stået for størstedelen af persontrafikken i årtier.

Nye miljøkrav og mindre fokus på værdien ved at eje sin egen bil ventes at sende nye typer af forbrugere på markedet, og så skal man som bilfabrikant naturligvis tilpasse sig.

Den store udstilling kan derfor fremvise masser af bud på køretøjer, der skiller sig ud fra det, vi kender i dag.

Selvkørende mini-Lexus

Selvkørende lexus-kabine
Lexus LS Micro Concept er en selvkørende luksuskabine, der kan transportere en enkelt passager rundt i lokalområdet på en måde, der minder om en lækker lounge. De små dimensioner gør det muligt at komme frem til adresser, hvor der ikke er plads til normale biler.

Det er f.eks. en lille selvkørende kabinebil fra Lexus, hvor der hverken er rat eller pedaler, men til gengæld en lækker hvilestol, der kunne byde på en kærkommen pause for den travle byboer, mens han eller hun fragtes fra A til B i noget, der bedst kan betegnes som en rullende stue.

Droner med lækre kabiner ser også ud til at blive noget, vi skal vænne os til i fremtiden, hvis bilproducenterne lykkes med den satsning. Og de kan meget vel blive førerløse og flyve på brint.

Og for både børn, gamle, handicappede og sportsfolk er der også tænkt på løsninger, der kan holde mobiliteten oppe. Det var f.eks. en kørestol, hvor hjul er erstattet af fire ben, der kan transportere en person rundt i byen og op og ned ad trapper.

Eller en selvkørende barnevogn, eller en offroad-kørestol til de handicappede, der vil på trekking. Men det er alligevel en ret ordinær konstruktion, der ifølge FDMs udsendte er den største overraskelse.

Lys blå Toyota Corolla skråt forfra.
En prototype af en kommende Toyota Corolla var ifølge FDMs udsendte den største overraskelse på Japan Mobility Show, som netop nu løber af stablen i Tokyo.

Ny Corolla skal afspejle en verden i flere tempi

Toyota viser således et bud på en ny generation af den bil, der er bygget i flest eksemplarer: Corolla.

Og mens nogen (med rette) nok kan kalde de mange forgængere for grænsende til kedelige at se på, er der i denne nye udgave tilført et design, der nok vil få mange til at tabe kæben.

Det er den danske designer Stephan Rasmussen, der har stået for formgivningen, og han har formået at skabe en bil, der designmæssigt skiller sig ud.

To personer i forgrunden og bil bag.
Prototypen af Toyota Corolla er designet af danske Stephan Rasmussen. FDMs Søren W. Rasmussen mødte ham på udstillingen, og her forklarede han, at det har taget tusindvis af timer at designe bilen.

Alle slags energikilder

Men også under skallen er der sket nytænkning, idet den kommende Corolla både skal kunne bygges som elbil med batterier, hybridbil med både batteri og benzinmotor og måske på længere sigt også en brintmotor eller andre teknologier.

FDMs udsendte fik en snak med den danske designer:

- Jeg er utrolig glad for, at bilen ser så fed ud her på scenen og for have leveret noget, der både kan løfte arven fra de tidligere generationer af Corolla, og som samtidig kan tilføre modellen nogle nye værdier, forklarer Stephan Rasmussen.

Og netop fordi bilen ikke på forhånd var tiltænkt en bestemt teknisk platform, var der ret frie rammer for den danske designer:

Mand ved bagende af bil på udstilling.
Den danske bildesigner hos Toyota, Stephan Rasmussen, er særlig stolt over bagenden på Corolla-konceptbilen.

- Det var fedt, at bilen på forhånd ikke var defineret af drivlinjen, og at den ikke var en eller anden stereotyp af en bil med forbrændingsmotor eller kun skulle være en elektrisk bil. Det har givet mig noget mere frihed, fortæller Stephan Rasmussen.

Helt ny designlinje varsler gode tider

Endnu har Toyota ikke besluttet, om bilen skal sættes i produktion, men det var tydeligt, at FDM ikke er ene om at være begejstret: Bare det at komme tæt på bilen og studere designet hele vejen rundt var svært, idet alverdens biljournalister og influencere konstant ville filme, mens de talte og blev fotograferet fra alle vinkler.

Den udstillede bil er en femdørs hatchback med en meget lav opbygning og en kæmpe forrude, der begynder helt ude ved forakslen, og som fortsætter hen bag forsæderne.

Rød luksusbil på scene.
Toyotas luksusmærke Century skal overgå Lexus, og skal tiltrække nye kunder fra de dyreste konkurrenter. Denne Coupé prototype er håndbygget og malet med hele 60 lag lak.

Sideruderne i fordørene er vinklet nedad fortil, så de giver et godt udsyn og en lys kabine, og bagtil fortsætter taget vandret hen over bagsædet, så loftshøjden bliver god. Og på en overraskende måde splittes bilens linjer op i en over- og underdel ved bagklappen, så det øverst ligner en coupe, mens det forneden bliver en bred bil med store proportioner.

Både for og bag er der indbygget enorme lygter, der i sig selv ligner en skulptur. Vi havde ikke troet, at vi ligefrem skulle stå og sige, at en Corolla ser både fed, dynamisk og futuristisk ud. Men det kom vi til. Det er godt gået af den danske designer.

Kæmpe-Lexus med seks hjul.
Lexus LS Concept er en kæmpe luksusbil med skydedøre og tre aksler.

Nyt mærke skal kæmpe med Rolls-Royce

Verdens største bilproducent er netop Toyota, og i spidsen for koncernen står i dag Akio Toyoda, der er barnebarn til grundlæggeren.

Han holdt en meget følelsesladet tale, hvor han erklærede, at det tidligere japanske luksusmærke Century nu skal være et verdensomspændende bilmærke. Det skal videreføre den fineste japanske håndværkstradition i en række biler, der skal være så fine, at de kan tage kampen op med selveste Rolls-Royce og derigennem ære hans farfar.

Som eksempel bliver der fremvist en Century Concept Coupe. En flot bil, der er lakeret med hele 60 lag lak, og som indvendigt rummer de fineste materialer, der er håndteret af 40 specialuddannede håndværkere på en bilfabrik, der nok bedst kan betegnes som et specialværksted.

Om bilen kommer til Danmark, er nok tvivlsomt, men ideen er, at er der kunder, så skal de nok få en bil, uanset hvor i verden de bor.

Rød Honda Prelude skråt forfra.
Honda Prelude dukker op i en ny generation, der nu får Hondas eget hybridsystem e:HEV. Dermed hopper den legendariske sportscoupé så småt med på elektrificeringen. Der er dog ikke tale om en egentlig elbil.

Biler er andet end elbiler

I Danmark taler man i øjeblikket ikke om andet end elbiler, men ser man rundt på udstillingen i Tokyo, må man bare konstatere, at elbiler fylder en overraskende lille del af billedet.

Således viser mange af de store japanske bilproducenter konceptbiler med nye generationer af benzinmotorer, der er stærkt forbedret, plugin-hybrider med store batterier, og endelig er der en hel del bud på brintbiler, der enten benytter brændselsceller til at omdanne brinten til el, eller motorer, hvor brinten afbrændes på samme måde, som i en benzinmotor.

Lille Honda skråt forfra.
Honda viser denne prototype på en lille elbil ’Super-One’. Der er tale om en elbil med en længde på 3,60 meter, der skal konkurrere med bl.a. Hyundai Inster. Med bare 53 hk og et batteri, der tillader omkring 160 km, er der tale om en billig elbil. Om den når Danmark er endnu uvist.

Mazda vil være CO2-negativ

Og netop brintteknologien er bestemt ikke død i Japan. Her er der foruden personbiler også en lang række motorcykler, busser, lastbiler og sågar bådmotorer, der benytter brint som drivmiddel.

Jo, jo klimadebatten er naturligvis til stede i Japan, og Mazda kunne f.eks. fremvise konceptbilen Vision X-Coupe, der kombinerer evnen til at køre på CO2-neutralt brændstof udvundet af mikroalger med en nyudviklet teknologi til at kunne opsamle CO2, mens bilen kører.

Dermed vil bilen kunne bidrage til at reducere udledningen af CO2, mens den kører, hævder den japanske bilproducent. Bliver det en alment fungerende teknik, er der godt nok håb for, at vi også i fremtiden vil kunne lade os transportere i firehjulede køretøjer på den ene eller den anden måde.

Stor Mazda i profil.
Mazda Vision X-Coupe tager Mazdas designsprog, 'Kodo – Soul of Motion' - til et nyt niveau. Den er en plugin-hybrid med en tokamret wankelmotor med turbo i kombination med en elmotor og et batteri. Med en ny teknologi, Mazda Mobile Carbon Capture, kan bilen bidrage til at reducere udledningen af CO2, mens den kører.

Nysgerrig efter nyheder om biler?

Motor følger løbende udviklingen inden for biler og ny teknologi

Se flere nyheder her