Elektriske superkræfter til Porsches SUV

Porsche Cayenne lanceres til foråret i en helt ny generation, som udelukkende kommer som elbil. Over 1.000 hk er til rådighed. Den brændstofdrevne Cayenne fortsætter, og i det hele taget udskyder Porsche udfasningen af sine benzin- og hybridudgaver.

Grøn Porsche Cayenne forfra.
Nyt om biler

Tredje generation af Porsche Cayenne er klar. Og den bliver helt elektrisk.

Det sker i første omgang med to udgaver, begge med firehjulstræk og med valg mellem 408 hk i grundmodellen og 857 hk i Turbo-versionen. Den ydelse kan ved tryk på en knap hæves i ti sekunder til hhv. 442 og 1.156 hk. Så burde den overhaling være klaret!

Accelerationsevnen er nemlig forrygende. 0-100 kilometer i timen nås i Turbo-udgaven på blot 2,5 sekunder, og 0-200 er overstået på 7,4 sekunder. Topfarten er på 260 km/t.

I standardmodellen nås de første 100 km/t. på 4,8 sekunder, mens topfarten her er 230 km/t.

Porsche Cayenne Electric i profil.
Den elektriske Cayenne er fem meter lang og har en akselafstand, der er 13 cm større end benzinmodellens.

Kæmpebatteri: 113 kWh

Batteriet er på 113 kWh, og på grund af bilens størrelse og ydeevne rækker det ’kun’ til 623-642 km. Ladeeffekten er under ideelle forhold op til 400 kW.

Blandt særlige tekniske detaljer er, at den bageste motor er oliekølet. Desuden er bilen i stand til at motorbremse med helt op til 600 kW (svarende til 816 hk).

Unikt er, at Cayenne kan bestilles med trådløs ladning. En særlig plade kan placeres i f.eks. garagen, så bilen kan oplades med 11 kW uden brug af kabel.

Grøn Porsche Cayenne Electric bagfra.
Cayenne Turbo Electric yder over 1.100 hk ved tryk på en knap, og på den måde nås 100 km/t. på 2,5 sekunder. Den bageste motor er oliekølet.

Begge udgaver har adaptiv luftundervogn inklusive Porsche Active Suspension Management, og Cayenne Turbo er desuden udstyret med torque vectoring med spærredifferentiale på bagakslen.

Masser af bagageplads og enorm trækevne

Bagakselstyring kan bestilles

De praktiske egenskaber fejler heller ikke noget. Bagagerummet er på imponerende 781 liter plus 90 foran. Trækvægten er på hele 3.000 kg med mulighed for 3.500 kg ved valg af en offroad-pakke.

Førerpladsen i Porsche Cayenne Electric.
Cayenne har et buet OLED-display, der flyder ind i midterkonsollen. I kontrast hertil er knapper og betjeningselementer til ofte anvendte funktioner som klimaanlæg og lydstyrke analoge.

Prisen begynder lige under 1,1 mio. kr., mens Turbo-udgaven koster fra 1,8 mio. kr. Bilen er hos de to danske forhandlere til foråret.

Benzinmodeller fortsætter længe endnu

Selv om Porsche nu lancerer Cayenne Electric, fortsætter den brændstofdrevne Cayenne på ubestemt tid – og får muligvis en afløser sideløbende med den elektriske udgave.

Dermed bekræftes Porsches markant ændrede strategi, så mærket meget længe endnu vil tilbyde modeller med benzinmotor og som plugin-hybrid.

Grå Porsche Cayenne Electric bagfra.
Grundmodellen hedder blot Cayenne Electric. Også her har man firehjulstræk, mens ydelsen er 408 hk i standard-indstilling. 

For få år siden hed det, at Porsche ville sælge 80 pct. elbiler i 2030.

Porsche vil fortsætte med at udvikle Cayenne og øvrige modeller med brændstofmotorer ’langt ind i det næste årti.

Desuden har Porsche ifølge ikke-bekræftede oplysninger droppet en planlagt elbil, også her på grund af langt mindre global efterspørgsel efter fuldelektriske Porsche-biler end forventet.

Belyst Porsche-skrift på nagklappen.
Navneskriften bagpå er skrevet med belyste røde bogstaver.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2025 og 2026