Tysk gigant rydder bordet i dansk bilsalg

Volkswagen havde en særdeles stærk måned i oktober, hvor den tyske bilkoncern satte sig på syv ud af ti pladser på top-10. Det sker i en måned med pænt stigende bilsalg, en meget høj andel elbiler og en rekordstor brugtimport af elbiler.

Bilsnuder på rad og række.
Nyt om biler

Salget af nye biler havde fart på i oktober, og særligt ét bilmærke og én koncern satte sig tungt på salget.

Skoda Elroq blev atter en sikker nr. ét, og søsterbilen Enyaq indtog tredjepladsen, men ellers står der i høj grad VW på hitlisten i efterårsmåneden. Fire af modellerne på top-10 er en elektrisk VW-model.

Foruden de to Skoda-modeller er der også en Audi på listen. Kun en BMW, en Peugeot og en Mazda formår at bryde ind og blande sig øverst i bilsalget.

Mazda 6e har fået en stærk begyndelse med over 300 leveringer i oktober. Og så er Xpeng G6 tilbage på hitlisten, efter at den faceliftede udgave er kommet til Europa.

Tesla Model Y, der skød helt til tops i september, er ikke engang på top-25 i oktober. Med under 100 leveringer er bilen nede på en 51. plads. Teslas leveringer er meget ujævne, men oktober-tallet er 82 pct. lavere end samme måned sidste år. 

Blå Skoda Elroq på bane.
Skoda Elroq har fortsat fart på. Den kompakte SUV blev den suverænt mest solgte bil i oktober. Foto: Lars Krogsgaard.

Volkswagen tager 45 pct.

På mærkeniveau er VW et nøk mere dominerende end hidtil med hele 16,6 pct. andel af nybilsalget, viser de nye tal for bilstatistik.dk. Sammen med Audi, Cupra, Skoda, Porsche og Seat er Volkswagen i oktober oppe på hele 44,7 pct. af bilsalget.

Det samlede salg af nye personbiler steg markant i oktober. Der blev indregistreret 16.156 nye personbiler, en stigning på 12,2 pct. sammenlignet med samme måned sidste år.

Set over årets første ti måneder er der leveret 150.228 nye personbiler, ca. syv pct. flere end i 2024.Elbilerne dominerer fuldstændigt med 71 pct. af salget. Det er en anelse lavere end i september.
 

Stadig kæmpe import af brugte

Brugtimporten er fortsat en vigtig motor i elbilernes vækst. I årets første ti måneder er tallet på 66.405, hvilket er højere end hele 2024.

- Det er ikke én bestemt type bil, der dominerer brugtimporten. Det er hele spektret fra de små, prisvenlige modeller som Opel Mokka og Fiat 500 til de større som Skoda Enyaq og VW ID.4. Mini ligger endda i top-5, bemærker forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru.

- Til gengæld er én ting iøjnefaldende: Tesla fylder næsten intet i brugtimporten. Forhandlerne holder sig tilbage – både på grund af usikker efterspørgsel og de mange prisjusteringer, der gør brugtpriserne svære at regne på, siger han.

Biler på autotransporter.
Der bliver solgt særdeles mange nye og lettere brugte elbiler i Danmark. 

Ilyas Dogru peger desuden på, at brugtimporten er en væsentlig årsag til, at VW har overhalet Tesla som Danmarks største elbilmærke.

Mens VW har leveret godt 24.000 nye biler i år (alle slags motorer), er der importeret ca. 16.500 brugte VW-modeller, både af VW’s egne forhandlere, af andre forhandlere og af private.

- VW udbygger sin position som det mærke med flest elbiler i Danmark, og med mange modeller på hylderne rammer mærket en bredere målgruppe end de fleste konkurrenter, siger Ilyas Dogru.

 

Vil du vide, hvornår nye elbiler lanceres?

Se den omfattende liste over nye elbilers ankomst til Danmark. Opdateres løbende.

Nye elbiler i 2025 og 2026