Jaguar slagter stort set alle sine biler
Nyt om trafik og biler
25. juli 2024

Foto: Torben Arent
Fra nytår er der kun én model tilbage i Jaguars modelprogram, men mærkets nedtur har for længst indfundet sig i Danmark. I 2025 lanceres en ny elbil, men den bliver særdeles dyr, og det er nu Jaguars strategi kun at sælge kostbare - og særdeles kostbare - modeller.
Jaguar tager nu den store slagterkniv frem. Det britiske mærke stopper produktionen af samtlige sine modeller på nær den mellemstore benzin-diesel-SUV, F-Pace.
Det er dermed slut med XE, XF (både som sedan og stationcar), F-Type, E-Pace og elbilen I-Pace.
Produktionen af XE, XF og F-type sluttede i maj, mens E-Pace og I-Pace ruller af samlebåndet for sidste gang til december.
I-Pace, som var den første premium el-SUV, blev kåret til Car of the Year 2019 og fik et pænt salg i begyndelsen. I Norge kom den på top-10. Men længe har der været stille om I-Pace, som nu koster fra 930.000 kr.
Bilerne udgår i løbet af i år, fremgår det af en investor-præsentation, som branchebladet Automotive News refererer.

Jaguar I-Pace udgår af produktion sidst på året. Der er solgt knap 300 i Danmark på seks år, men qua brugtimport kører der næsten 400 på vejene.
Jaguar er helt usynlig i Danmark
Dermed bliver der snart særdeles tyndt på hylderne i Jaguars salgslokaler. Den første nye model af en helt ny, elektrisk generation er først klar i løbet af 2025.
I Danmark har nedturen for længst indfundet sig, og nedlæggelsen af de mange Jaguar-modeller får ingen praktisk betydning. Jaguar leverede blot to biler i årets første halvår. Samme periode i fjor blev det til fem biler.
Årsagen til det voldsomme produktionsstop angiver Jaguar som, at mærket tjener ’tæt på nul’ på dem alle.

Alle Jaguars modeller bortset fra F-Pace udgår nu uden at få afløsere.
Alle modeller er gamle
Det spiller dog givetvis også ind, at de alle er temmelig gamle, og at EU-strammer kravet til bilers CO2-udledning fra 2025. I Storbritannien er der høje krav til andelen af solgte elbiler.
Jaguar indgår i den indisk-ejede JLR-koncern, hvor det faktisk går ganske godt. I 2023 havde JLR sit største overskud siden 2015. Det er drevet af en solid fortjeneste på blot tre Land Rover-modeller, Defender, Range Rover og Range Rover Sport.
Land Rover gør det også i Danmark noget bedre end Jaguar. 50 nye Land Rovere blev leveret i første halvår fra Jaguar Land Rovers enlige danske forhandler i Søborg ved København.

Jaguar viser senere i år - i USA - sin første nye model i seks år. Det er denne fuldelektriske GT, som kommer op i en helt anden prisklasse, end Jaguarer hidtil har befundet sig i.
Jaguar vil op i Bentley-klassen
Fremtiden for Jaguar hører til i det helt eksklusive segment, har JLR besluttet – nærmest helt deroppe, hvor man finder Bentley og Rolls-Royce.
Mærket vil gå fra at være 'mass premium' til 'elite lifestyle'.
Jaguar planlægger blot tre nye modeller, hvoraf den første bliver en GT-model. Alle bliver fuldt elektriske og baserer sig på en ny platform kaldet Jaguar Electrified Achitecture, JEA.
Produktionsstoppet er endnu et slag for den selvstændige producent Magna Steyr i Østrig. Det canadiske firma fremstiller både I-Pace og E-Pace, og for nylig mistede virksomheden også Fisker Ocean.