Logo

Allerførste tur: Elektrisk Polo afslører et forandret VW

Nyheder

Nyt om trafik og biler

15. december 2025

Torben Arent

ID. Polo skal bringe VW ind i den elektriske tidsalder i miniklassen omkring 200.000 kr. Det sker med op til 450 km rækkevidde og fornuftig lynladning. FDM har længe før verdenspremieren kørt første tur i den vigtige nyhed, som viser en bil og et mærke, der søger tilbage til rødderne. Det tegner til en lykkelig beslutning.

Det har taget sin tid, men nu nærmer det sig at VW kan lancere sin første elektriske minibil. Navnet er blevet en mellemting mellem det klassiske VW-univers og det veletablerede ID-mærke for elektriske biler: ID. Polo.

Bilen har tidligere været kendt under projektnavnet ID.2 og som konceptbilen ID. 2all.

ID. Polo bliver en af fem små elbiler fra Volkswagen-koncernen, der lanceres inden for godt og vel et år. De andre er ID. Polos søsterbil, Cupra Raval, samt de delvist ens SUV-udgaver, VW ID. Cross og Skoda Epiq. Endelig kommer der en ID. Polo GTI.

ID. Polo har traditionelt VW-design med særligt den brede, bageste hjørnestolpe. Lygterne er en fornyelse, og det samme er det belyste logo.

Første billige VW siden Up

Dermed blander Volkswagen sig for første gang siden e-Up i 200.000 kroners klassen for elbiler.

FDM har fået mulighed for at se nærmere på – og køre i – en forserie-model længe inden verdenspremieren til foråret og den danske lancering til september.

ID. Polo tegner til at blive en af 2026’s helt store nyheder – dog muligvis overgået af sin egen SUV-udgave, ID. Cross.

Først og fremmest er bilklassen meget vigtigt, selv om det indtil videre ikke afspejles i det danske elbilsalg. Og dernæst virker ID. Polo ekstrem vellykket, bedømt ud fra FDM’s fire timer i selskab med bilen og dens skabere.

Kurs tilbage til klassiske dyder​​​​‌‍​‍​‍‌‍‌​‍‌‍‍‌‌‍‌‌‍‍‌‌‍‍​‍​‍​‍‍​‍​‍‌​‌‍​‌‌‍‍‌‍‍‌‌‌​‌‍‌​‍‍‌‍‍‌‌‍​‍​‍​‍​​‍​‍‌‍‍​‌​‍‌‍‌‌‌‍‌‍​‍​‍​‍‍​‍​‍‌‍‍​‌‌​‌‌​‌​​‌​​‍‍​‍​‍‌‍‌‍‌‍‌​‌‍‌​‍‍‌​‌‍​‌‌‍‍‌‍‍‌‌‌​‌‍‌​‍‍‌​‌‌​‌‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‍​‍‌‍‍‌‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍‌‍‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‌​​‍‌‍‌‌‍‌‍‌​‌‍‌‌​‌‌​​‌​‍‌‍‌‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​‌‍​‌‌‌​‌‍‍‌‌‍‌‍‍​‍‌‍‍‌‌‍‌​​‌‌‍‌‌​‌‍​​‍​‌​​​‌‍​‌‌​‍​​‍‌​‍​​‌​‌‍‌​‌‍‌​​‍‌​‌​​‌​​‌‍‌‍​‍​‍‌​‍‌‌‍​‍​‌‌‌‍​‌​‍‌​‍‌​‌​‌‍‌‍​‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‍‌‍​‌‍​​‍​​​​​‌​‍‌‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‌​‌‌‍​‌‌​‍‌‌​‌‍‍‌‌‍​‌‍​‌‍‌‌​‍‌​​‌‍​‌‌‌​‌‍‍​​‌‌‍​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍​‌​​​​‌‍‌‌​‌​‌‍‌‍​‌‌​‌​‌‍‌​​​‍‌‍‌‌​​‍‌‍​‍​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‍​‍‌‍​‌‍‌‍​‌‍‍​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍‌‍​​‍​‌‍​​‌​‌‍​‌‌‍​‌‌‍​​‍‌​‌‌‍‌‍‌‍​​​‌​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‍​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍‌‍​​‌‌‌‍‌‌‌‍‌​​​​​‌​‌‍​​‌‌‍‌‌​‌​‌‌​‍‌​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‍​‌‍‍​‌‍‍‌‌‍​‌‍‌​‌​‍‌‍‌‌‌‍‍​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍​‌‌‌‍​‌​​​‌‍​‌‍‌‍​‍‌​‌‍​​​​‌​​‌​​​‌​​​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍​‌‌​​‌‍​‍‌‍​‌‌​‌‍‌‌‌‌‌‌‌​‍‌‍​​‌‌‍‍​‌‌​‌‌​‌​​‌​​‍‌‌​​‌​​‌​‍‌‌​​‍‌​‌‍​‍‌‌​​‍‌​‌‍‌‍‌‍‌‍‌​‌‍‌​‍‍‌​‌‍​‌‌‍‍‌‍‍‌‌‌​‌‍‌​‍‍‌​‌‌​‌‌‌‌‍‌​‌‍‍‌‌‍​‍‌‍‌‍‍‌‌‍‌​​‌‌‍‌‌​‌‍​​‍​‌​​​‌‍​‌‌​‍​​‍‌​‍​​‌​‌‍‌​‌‍‌​​‍‌​‌​​‌​​‌‍‌‍​‍​‍‌​‍‌‌‍​‍​‌‌‌‍​‌​‍‌​‍‌​‌​‌‍‌‍​‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‍‌‍​‌‍​​‍​​​​​‌​‍‌‍‌‌​‌‍‌‌​​‌‍‌‌​‌‌‍​‌‌​‍‌‌​‌‍‍‌‌‍​‌‍​‌‍‌‌​‍‌‍‌​​‌‍​‌‌‌​‌‍‍​​‌‌‍​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍​‌​​​​‌‍‌‌​‌​‌‍‌‍​‌‌​‌​‌‍‌​​​‍‌‍‌‌​​‍‌‍​‍​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‍​‍‌‍​‌‍‌‍​‌‍‍​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍‌‍​​‍​‌‍​​‌​‌‍​‌‌‍​‌‌‍​​‍‌​‌‌‍‌‍‌‍​​​‌​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‍​‌‍‌‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍‍‌‌​​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍‌‍​​‌‌‌‍‌‌‌‍‌​​​​​‌​‌‍​​‌‌‍‌‌​‌​‌‌​‍‌​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‍​‌‍‍​‌‍‍‌‌‍​‌‍‌​‌​‍‌‍‌‌‌‍‍​‍‌‌​‌‌‌​​‍‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌‍‌​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‌​‌​​‍‌‌​​‍​​‍​‌‌‌‍​‌​​​‌‍​‌‍‌‍​‍‌​‌‍​​​​‌​​‌​​​‌​​​‍‌‌​​‍​​‍​‍‌‌​‌‌‌​‌​​‍‍‌‌​‌‍‌‌‌‍​‌‌​​‍​‍‌‌

En del af det vellykkede er en klar kurs tilbage til klassiske VW-dyder og klassisk stil.

De to testbiler var begge kamuflerede, men FDM fik lov at se – men ikke fotografere – den helt færdige bil.

Den ligner konceptbilen ID. 2all særdeles meget. Men produktionsbilen er fire cm smallere, har mindre markerede skærmkanter og en lidt anderledes grafik mellem forlygterne. Ændringerne har ikke udvandet eller ødelagt indtrykket fra konceptbilen.

Som led i VW's store marketingstrategi om flest mulige omtaler må den færdige ID. Polo stadig ikke vises. Men FDM har set den, og der er reelt ingen forskel i forhold til den to år gamle konceptudgave ID.2All. Produktionsbilen er lidt smallere, og der er skruet ned for effekterne i båndet mellem lygterne.

Traditionelt VW-design

Designet er klassisk med genkendelige proportioner inklusive den brede, bageste hjørnestolpe, der har været et VW-kendetegn siden den første Golf, og fordørene har gedigne, ’gammeldags’ dørgreb.

Det er tydeligt, at VW vil vise, at det er et mærke med historie og en lang kultur – som en modsætning til de mange kinesiske bilproducenter.

Fronten er dog en smule vovet – lidt kinesisk? - med et lysende bånd og et panel i kontrastfarve på tværs af fronten. Bagpartiet er en mellemting med markante ’whiskyglas’-lygter.

VW-ledelse ombestemte sig

Designet af bilen er ifølge FDM’s oplysninger fra velinformerede medarbejdere ændret flere gange af topledelsen – noget der angiveligt har været med til at forsinke bilens udvikling en del.

Det tekniske fundament til ID. Polo & co. er en opdateret Volkswagen-platform kaldet MEB+. Den findes både i en baghjulstrukket og en forhjulstrukket udgave. Det er den forhjulstrukne, nogle gange kaldet MEB Entry, der bruges til minibilerne.

VW ID. Polo-programmet

37 kWh 116 hk og 135 hk - 90 kW ladning
52 kWh 135 hk og 211 hk - 130 kW ladning

Bilens dimensioner: Længde 4,05 m, bredde 1,82 m, højde 1,53 m, akselafstand 2,60 m. Bagagerum: 435 liter. Platform: MEB+ forhjulstræk

Fælles VW-Cupra-Skoda-projekt

ID. Polo har belyst logo i fronten og - i topudgaverne - et kørelys-lygtebånd på tværs under logoet. Bilen fås med IQ Light 2.0, nyeste generation af VW's adaptive lygtesystem.

Det er VW’s søstermærke Cupra, der har haft hovedansvaret for MEB Entry-projektet, men en meget stor del af udviklingen er foregået i VW-hovedkvarteret i Wolfsburg.

Det er også Seat/Cupra, der skal bygge både ID. Polo og Raval på en fabrik ved Barcelona, mens VW ID. Cross og Skoda Epiq skal fremstilles på en anden fabrik i Spanien.

Forhjulstrækket har gjort det muligt at give bilen et formidabelt dybt og stort bagagerum på 435 liter – mere end nogen Golf nogensinde har haft (på nær stationcaren). Der er ikke noget bagagerum foran. Konceptbilens store rum under bagsædet er forsvundet – det skal bruges til teknisk udstyr.

Bagsædepladsen er fin for en minibil. Fire voksne rejser udmærket i bilen, der har tre bagsædepladser. Gulvet er helt plant, luftdyser må man undvære.

Ok bagsædeplads

Bagsædepladsen er fin uden at være fyrstelig, men voksne sidder ok med god siddeposition. Loftshøjden er fin, i hvert fald i den prøvede udgave, som havde panoramatag (med gardin).

Akselafstanden er pæn stor med 2,60 meter. Det er seks cm mere end både den næstnyeste Golf og Renault 5. Luftdyser er der ikke (ID. Cross får det), og sideruderne kan kun gå halvt ned.

Førerpladsen er klassisk, velindrettet og flot udført, men VW har nedlagt forbud mod at gå i detaljer før en gang i januar. Der er ellers meget godt at sige.

300 eller 450 km rækkevidde

VW’s eksperter vil dog godt fortælle FDM om de fleste tekniske detaljer. En central og ny oplysning er, at ID. Polo vil blive tilbudt med to batteristørrelser. Det lille er af LFP-typen og er på 37 kWh, mens det store er et NMC-batteri på 52 kWh.

Det giver forventede rækkevidder på hhv. 300 og 450 km.

Det lille batteri kan lades fra 10 til 80 pct. på ca. 27 min., mens det store klarer det på ca. 23 minutter. Varmepumpe bliver en mulighed.

Bagagerummet i ID. Polo er enormt. Under et normale gulv er der en kælder på cirka samme størrelse.

Yderst behagelig at køre

En god lang køretur i bjergene nord for Barcelona blev også bevilget. Den tur i en ikke-serieproduceret bil underbygger helhedsindtrykket af en klassisk, velkomponeret bil. VW-ingeniører sagde forinden, at de havde fået lov til at nørde lige så langt ned i detaljerne som i gamle dage. Og det er formentlig det, der kan mærkes.

Servomotoren til styretøjet er flyttet fra rattet til forakslen. Det giver lidt mere præcis reaktion. Der er også monteret en vibrationsdæmper i undervognen, som dæmper lige præcis den frekvens, der skabes af dækstøj. En anden nørdet ting er gummibøsninger til baghjulsophængene med et særligt materiale, hvor noget virker i længderetningen og andet på tværs. Der er skivebremser bag.

Oplevelsen er en meget velafbalanceret bil, hvor det hele føles naturligt og ligetil. Præcis styring, veldoserede bremser og først og fremmest overbevisende komfort – både i undervognen og lydmæssigt. Ikke sportslig som Cupra Raval, men direkte, rar og forudsigelig, som det passer sig til daglig transport.

Har husket anhængertrækket: 1.200 kg

Det trækker ikke ligefrem ned på køreoplevelsen, at motoren er den kraftigste i programmet med 210 hk. Der kommer også udgaver med 135 og 115 hk og muligvis en svagere version. GTI-modellen får 225 hk.

VW har ikke gentaget fejlen fra ID.3, der ikke må trække noget. Trækvægten på ID. Polo er 1.200 kg.

Bilens egenvægt er holdt nede på ca. 1.512 kg for grundudgaven. Blandt midlerne til det er en forholdsvis simpel bagakselkonstruktion og at alle højspændingskomponenter har kunnet holdes foran. Derfor sidder ladestikket foran (højre side).

Ved den eksklusive forpremiere på ID. Polo i kamufleret udgave havde VW opbygget denne reol med en hemmelig dør i midten. I rummet bagved kunne de udvalgte medier se den færdige bil.

Forventet fra-pris på 200.000 kr.

Priserne kendes ikke så længe før lanceringen, men VW fastholder en fra-pris i Tyskland på 25.000 euro. Det bliver med dansk moms ca. 200.000 kr.

Prisen gælder med det lille batteri og ukendt udstyr. I Danmark vil de fleste private kunder formentlig vælge det store batteri og mellemudstyr, som for en sådan version kunne sende prisen op omkring 250.000 kr.