Logo

Bilejere ignorerer tilbagekaldelser - kører med farlige fejl

Nyheder

Nyt om trafik og biler

16. december 2025

Foto:: Adobe Stock

Mads Bregenov-Pedersen

Bilimportører må sende flere rykkere til bilejere, der ignorerer tilbagekaldelser – også selvom det gælder bilens sikkerhed. Som køber af en brugt bil risikerer man derfor en fejlbehæftet bil. FDM har forslag til, hvordan man får bilejerne til at reagere.

Kære Kia-ejer. Vi er af Kia Corp. blevet gjort opmærksomme på et potentielt problem i forbindelse med funktionen af sikringerne til bilens HCU (højvoltsbatteri, red.). (…) Vi vil i den forbindelse gerne bede dig om at aftale en tid hos en autoriseret Kia-forhandler så hurtigt som muligt med henblik på udskiftning af sikringerne.“

Sådan lyder det i en af de op mod 500 tilbagekaldelser, der hvert år lander i bilejernes digitale postkasse. Tilbagekaldelserne handler om at rette vigtige sikkerheds- eller miljømæssige egenskaber på en bil – enten ved at udskifte dele eller ved at opdatere bilens software. Alligevel må importører og forhandlerværksteder ofte se langt efter bilejere, der skal have rettet kritiske fejl. For selvom tilbagekaldelserne sendes via Motorstyrelsen – og altså lander i bilejernes e-Boks – ignorerer mange bilejere dem.

Airbag-modul med citroën-logo på.

Som flere andre bilmærker har Citroën også tilbagekaldt biler for at skifte potentielt livsfarlige airbags. Tidligere på året modtog 12.000 bilejere end tilbagekaldelse. Det er langtfra dem alle, som endnu har reageret. (Foto: Citroën)

Rykkere bliver ignoreret

Det er noget, man kender til i FDMs tekniske rådgivning. Her hører man ofte både mærkeværksteder og bilimportører beklage sig.

– Vi kritiserer ofte bilimportørerne for at være for langsommelige eller for at have ventetid på udbedring af fejl. Men vi må også erkende, at de i de fleste tilfælde gør et reelt forsøg på at afhjælpe sikkerhedsrelaterede fejl på kundernes biler. Derfor forstår vi godt deres frustration, hvis bilejerne ignorerer tilbagekaldelserne, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.

Hun har hørt om flere tilfælde, hvor bilimportører må sende op til flere rykkere for at få bilejere til at reagere – hvis de overhovedet gør det.

– Det gør det svært at udbedre fejl og betyder, at en del biler kører rundt med potentielt farlige fejl eller fejl, som har betydning for bilens udledning af skadelige emissioner, siger Lone Otto.

Det sidste så man i forbindelse med den såkaldte dieselskandale i 2015, hvor bilejere blev indkaldt til at få opdateret bilens motorstyring. Det gjorde mange, mens andre fortsatte med at køre rundt uden den ændring, som kunne nedsætte bilens skadelige NOx-udledning.

Selvom bilimportørerne i de fleste tilfælde gør et reelt og vedholdende forsøg på at afhjælpe fejl på kundernes biler, oplever de ofte, at mange bilejere slet ikke reagerer på de tilbagekaldelser, de modtager. .

Sådan tilbagekaldes biler


- Bliver en bilproducent opmærksom på en fejl, identificeres først stelnumrene på de biler, hvor fejlen findes. Herefter informeres bilimportørerne i de forskellige lande.

- Bilimportørerne orienterer myndighederne i de enkelte lande. I Danmark er det Sikkerhedsstyrelsen.

-Da bilimportørerne ikke kan se, hvem der ejer de berørte biler, men kun stelnumrene, sendes tilbagekaldelserne ud til ejerne af de konkrete biler via Motorstyrelsen.

- Det er også via Motorstyrelsen, at eventuelle rykkere sendes.

Skal ikke kunne bestå bilsyn

I nogle lande kan myndighederne sanktionere de bilejere, som ignorerer tilbagekaldelser. Og netop sanktionsmuligheder kan være det, der skal til for at nå de sidste bilejere, mener FDM, der derfor foreslår en række tiltag.

– Konkret foreslår vi, at det ikke skal være muligt at få synet en bil, hvis der er en åben tilbagekaldelse, som handler om sikkerhed eller miljø. Det kræver naturligvis, at synshallen kan slå det op. Derudover skal man heller ikke kunne om- eller indregistrere eller foretage ejerskifte af en bil, hvis der er en åben tilbagekaldelse. Dermed sikrer man sig mod at købe en bil, som har en tilbagekaldelse, man ikke er klar over, og som kan udgøre en potentiel sikkerhedsrisiko. Der er ikke noget i de nuværende regler på området, som står i vejen for det, siger Lone Otto.

Endelig så FDM også gerne, at man på f.eks. Motorstyrelsens eller Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside kunne slå en bils stelnummer op og se, om der er en tilbagekaldelse, man som ejer har overset og bør reagere på.

FDM har forelagt Sikkerhedsstyrelsen og Færdselsstyrelsen, som er myndigheder på området, problematikken om bilejeres manglende reaktioner på tilbagekaldelser samt FDMs forslag til, hvordan man kan komme problemet til livs. I en mail til FDM skriver styrelserne:

„Sikkerhedsstyrelsen og Færdselsstyrelsen takker for de fremsendte forslag og kan oplyse, at vi er i fælles dialog omkring udfordringen. (...) For Færdselsstyrelsen er det vigtigt, at eventuelle tiltag står i rimeligt forhold til den faktiske risiko og problemets omfang.“

FDM vil nu kontakte transportminister Thomas Danielsen (V) med henblik på at diskutere FDMs forslag.

Tilbagekaldelser kan både handle om at rette fejl på bilens sikkerhed eller som i brevet fra DS en fejl, så bilen lever op til gældende emissionsstandard. (Foto: FDM)

Disse bilejere skal ofte rykkes

En aktuel tilbagekaldelse herhjemme handler om udskiftningen af airbags fra producenten Takata i en række Citroën-, Peugeot- og DS-modeller. Det er sket igennem den danske importør, Wismo, som har sendt to forskellige tilbagekaldelser ud afhængigt af bilmodel. Mens den i november havde en udførelsesprocent på 87, lå den anden på 40 procent.

– Det er desværre et velkendt problem hos os, at mange bilejere ikke reagerer på recalls. Heller ikke når det handler om at få rettet fejl med betydning for bilens sikkerhed, siger Jakob Riisgaard Pedersen, der er teamleder i teknik- og garantiafdelingen hos Wismo.

Han fortæller, at Wismo for år tilbage havde en tilbagekaldelse på de populære mikrobiler Peugeot 107 og Citroën C1, hvor der var risiko for, at sideruderne kunne falde af. Alligevel har omkring 30 procent af bilejerne aldrig reageret på tilbagekaldelsen – heller ikke selvom de har fået flere rykkere.

Har sendt otte rykkere

Også hos de danske importører af bilmærkerne VW og Ford oplever man, at bilejere af især ældre biler ikke reagerer på henvendelsen i e-Boks. Hos VW Danmark er man i henhold til sin importørkontrakt forpligtet til at udsende første brev ved aktionsstart og andet brev efter tre-fire måneder. Derudover bliver der sendt flere breve, alt efter hvor hurtigt tilbagekaldelsen afvikles. Den såkaldte afviklingshastighed falder, jo ældre bilerne er.

Ifølge Ford Danmark gør de brugerapps, som mange nyere biler er knyttet op på, det dog nemmere at „pinge“ ejere, ligesom man på et mærkeværksted også vil kunne se, om der er en åben tilbagekaldelse på en bil, man får ind. Den mulighed har man ikke på de frie værksteder.

FDM har også talt med Toyota Danmark, som kan fortælle den samme historie om bilejere, der ikke reagerer på tilbagekaldelser. Toyota har også tilbagekaldt biler for at udskifte airbags fra Takata, og her har man skiftet airbaggen på 97 procent af de berørte biler, men tvivler på, at man når de sidste.

– Vi gør altid alt, hvad vi kan, for at få afviklet en tilbagekaldelse hurtigst muligt. Men vi har kun stelnumre at gå ud fra, og kontakten til de omfattede bilejere går derfor gennem Motorstyrelsen og ikke direkte til bilejerne, fortæller pressechef hos Toyota Danmark Anders Tystrup, der har oplevet at sende otte breve til bilejere.