Logo

Flere blændes bag rattet

Nyheder

Nyt om trafik og biler

15. december 2025

Foto: Line Falck

Anne Damgaard Høybye

Nye og langt kraftigere billygter ændrer måden, vi oplever mørkekørsel på. Ny undersøgelse viser, at flere føler sig blændet bag rattet, og at mørket påvirker både tryghed og kørevaner.

Oplever du også, at du oftere bliver blændet, når du kører om natten? Du er langtfra den eneste. En ny undersøgelse, som FDM har fået foretaget, viser, at næsten 4 ud af 10 bilister føler sig mere blændet nu end for blot 3-5 år siden, og hver anden bilist føler sig ofte blændet. En udvikling, der ikke er tilfældig.

På vejene ruller der i dag langt flere biler, der er udstyret med kraftige LED- og matrixforlygter. Teknologien giver føreren et skarpt, bredt og præcist lysbillede – en markant forbedring i forhold til tidligere tiders halogenpærer. Med matrixlygter kan man endda køre med fjernlyset tændt konstant, da lygterne selv skærmer for det skarpe lys, så andre bilister ikke bliver blændet.

Denne artikel er en del af temaet: Hvor længe er det sikkert at køre bil? Det er bragt i FDMs magasin Motor nr. 09, 2025.

I temaet kan du læse artiklerne:

Oplyst på en mørk landevej

Gode råd til kørsel i mørke

Se lyset i trafikken

Gode lygter øger sikkerheden

Det er farligt for føreren at køre med for lidt eller ringe lys på bilen, men modsat har den øgede lysstyrke også en pris for de modkørende, fortæller chef for Teknisk Rådgivning hos FDM Lone Otto:

– Vi ser en generel bevægelse mod kraftigere lyskilder og mere koncentrerede lyskegler. Det giver bilisten et klart bedre udsyn, men gør samtidig blændingen af modkørende mere markant. Det er helt naturligt, at flere oplever at blive mere blændet – lyset er simpelthen blevet stærkere.

Undersøgelsen viser også, at 8 ud af 10 bilister koncentrerer sig ekstra, når de kører i mørke, og næsten hver fjerde ændrer deres kørevaner. De kører mindre – eller slet ikke – når mørket falder på.

– Vores øjne er ikke skabt til så kraftigt lys, især ikke på veje med svag belysning eller mangelfuld afmærkning. Kombinationen af moderne, intense lyskilder og mørke omgivelser skaber en belastning, som mange helt naturligt reagerer på, forklarer Lone Otto.

Behov for nye regler for lygter

Blænding vil fylde mere i de kommende år. Antallet af elbiler og SUV-lignende modeller stiger, og med dem følger endnu mere avancerede lyskilder og lygter, der sidder højere.

– Vi er midt i en teknologisk bølge, hvor udviklingen af bilernes lygter går hurtigere end reguleringen. Der arbejdes internationalt på nye rammer for både lygtehøjde, lysstyrke og lyskegler, og det kommer til at gøre en forskel. Men vi er ikke i mål endnu, siger Lone Otto, der som repræsentant for de internationale bilklubbers paraplyorganisation, FIA, har sat fokus på blændende lygter i hele Europa.

I en undersøgelse, som FIA har udført i 10 lande, mente tre ud af fire bilister, at der skulle reguleres mere for at forebygge blændende forlygter.

– Udviklingen skal fortsætte, for moderne lys er et kæmpe sikkerhedsløft. Men den skal følges af klare rammer, der mindsker blænding for alle andre i trafikken, siger Lone Otto.