Logo

Jette fik gakgak p-afgift uden at have parkeret

Nyheder

Nyt om trafik og biler

11. december 2025

Foto: : FDM

Mads Bregenov-Pedersen

FDM-medlem fik usynlig p-afgift på 500 + 89 kr., selvom hun slet ikke havde parkeret. Hun nægter at betale og afventer nu, at p-selskabet stævner hende.

Jette Gerding er ikke stedkendt i Valby i København, hvor hun først i oktober havde et ærinde. I sin søgen efter en parkeringsplads drejede hun derfor ind på en lille grusplads i håb om at finde en ledig p-plads.

Ved indkørslen bemærkede hun godt den sorte informationstavle, som indikerer, at her er der tale om en privat parkeringsplads med gældende regler og vilkår.

– Men sådan et skilt når man jo ikke at læse i forbifarten, fortæller hun.

Hun gik derfor straks hen til pladsens informationstavle, hvor man på sin smartphone kan scanne en QR-kode for at se regler og vilkår. Af dem fremgår det, at det kun er muligt at købe en 24-timersbillet. Pris: 500 kr.

Det var mere end i overkanten for Jette Gerding, som kun skulle et kort ærinde i en forretning. Hun skyndte sig derfor at køre ud igen og parkerede et andet sted.

Fik usynlig afgift efter 16 dage

16 dage senere dumpede der alligevel en såkaldt faktura fra p-selskabet Oparko ind i hendes mands e-Boks. Den lød på 500 kr. for manglende betaling for parkering samt 89 kr. i administrationsgebyr.

Som dokumentation var vedlagt billeder, der viser Jette Gerding køre ind og ud af pladsen. Af tidskoderne fremgår det, at hun i alt var der i præcis tre minutter.

– Det er da smadderirriterende, men det kom heller ikke som en overraskelse. For når man først er gået i p-selskabernes fælde, så klapper den. Det har jeg prøvet før, siger Jette Gerding.

Eftersom p-pladsen er videoovervåget, var hun meget bevidst om ikke at forlade pladsen, mens bilen holdt der, og hun undersøgte, hvad det kostede at parkere. Netop for ikke at starte en parkering.

– Derfor vil jeg heller ikke betale opkrævningen, som jeg finder er meget urimelig. Og jeg vil ikke give mig. Det er blevet en principsag, siger hun.

Hun klagede derfor i første omgang til Oparko, som fastholdt deres opkrævning, da det kræver gyldig tilladelse eller betaling at standse eller parkere på pladsen. Herefter kontaktede hun FDMs rådgivning.

– Så nu har jeg spurgt Oparko, hvor lang tid man har til at aflæse p-pladsens vilkår, og hvorfor de kalder det for en kontrolafgift, fortæller hun.

På p-pladsen i Valby har man kun mulighed for at købe en 24-timers-billet til 500 kr. Det var alligevel for meget for Jette Gerding, som derfor valgte at parkere et andet sted.

Sender fortsat ulovlige afgifter

I FDMs juridiske rådgivning ryster advokat Michael Ern Nielsen på hovedet over opkrævningen, Jette Gerding har modtaget.

– Den viser med al tydelighed, at p-selskaberne fortsætter med at sende usynlige p-afgifter. Nu kalder de dem bare noget andet, hvilket ikke gør det mere lovligt, siger Michael Ern Nielsen og uddyber:

– Parkerer man på en privat p-plads, accepterer man de facto de regler og vilkår, som gælder der. Men det har Jette Gerding jo netop ikke gjort. Hun har læst dem og sagt, at det vil hun ikke betale og er kørt igen. Alligevel bruger p-selskabet deres adgang til Motorregistret til at sende hendes mand en opkrævning på 589 kr. Det illustrerer med al tydelighed, hvad der er galt på området, og hvordan p-selskaber bruger deres særlige adgang til Motorregistret til at sende ulovlige opkrævninger til bilister. Det skal stoppes.

FDM har opfordret Jette Gerding til ikke at betale afgiften og afvente, at p-selskabet stævner hende.

Sådan ser skiltet på p-pladsen i Valby ud. Man skal scanne QR-koden for at se prisen og betale for gyldig parkering.

P-selskab er tavs

FDM har til artiklen her forsøgt at få en kommentar fra Oparko til Jette Gerdings sag. Vi ville blandt andet gerne have spurgt, hvorfor Oparko fortsat sender usynlige p-afgifter til bilister. Vi ville også gerne have spurgt, hvorfor de fastholder, at Jette Gerding har parkeret, og hvorfor man kun kan købe en 24-timers p-billet til 500 kr. Endelig ville vi have spurgt, hvordan Oparko vil forfølge deres krav.

Men Oparko er ikke vendt tilbage på vores henvendelse.

I en præsentationsvideo på selskabets hjemmeside fremgår det ellers, at Oparkos mission er at gøre parkering nem og bekvem for alle, ligesom Oparko arbejder for at gøre parkering mere gennemsigtigt og effektivt.

Her er skiltet, som bilister møder, når de kører ind på p-pladsen i Valby. Det hænger nede ved jorden og er svært at læse i forbifarten.