Minister er dødtræt af p-selskaber – åbner særlig klagemail
Nyt om trafik og biler
2. december 2025

Foto: : FDM
Bilister kan nu skrive direkte til transportminister Thomas Danielsen, hvis de har haft en dårlig oplevelse med et privat p-selskab. Vil man klage over en p-afgift, skal det dog ske først til parkeringsselskabet og siden til Parkeringsklagenævnet, understreger FDM.
Bilister der har været i klørene på et privat p-selskab får nu mulighed for at berette om deres oplevelser til transportminister Thomas Danielsen (V).
Som noget helt nyt åbner ministeren nu en særlig mail, hvor man kan skrive til om sine oplevelser med et p-selskab. Det kan gøres på privatparkering@trm.dk
Rockermetoder
Det er den seneste tids eksempler på, at flere private p-selskaber fortsættere med at sende såkaldt usynlige p-afgifter – nu blot med et andet navn – som man kan klage over.
Ministeren præciserede ellers tidligere i år, at p-afgifter skal placeres fysisk på bilen og ikke blot må eftersendes digitalt. Men det har altså blot fået selskaberne til at opfinde nye usynlige afgifter, som nu blot kaldes noget andet, men reelt dækker over det samme.
”Jeg kender ikke til andre brancher end rockere, som giver regeringen fingeren og siger, at ”vi er ikke enige i de regler I laver, så vi agter ikke at følge dem.” Sådan kan man jo ikke drive virksomhed i Danmark, siger Thomas Danielsen til TV2.
Klag til parkeringsklagenævn
- Det er positivt, at transportministeren nu har åbnet en direkte adgang for de bilister, der oplever især eftersendte ’usynlige’ p-afgifter. Det er vigtigt, at ministeren får et godt billede af, hvordan parkeringsbranchen opererer ude i virkeligheden. I FDM har vi hørt fra adskillige medlemmer, der har modtaget disse usynlige p-afgifter, selvom reglerne er klokkeklare om, at en p-afgift skal sættes i forruden og ikke blot kan eftersendes, siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.
Transportminister Thomas Danielsen vil dog ikke sagsbehandle de klager, han måtte få, men alene indsamle dem som dokumentation mod p-selskabernes unoder.
Ønsker man at klage over en privat p-afgift, er det vigtigt, at man gør det det rigtige sted.
- Er man uenig i en p-afgift, er transportministeriets postkasse ikke en traditionel klageadgang – der vil ikke blive truffet en afgørelse. Man skal stadig i første omgang klage skriftligt til det selskab, der har udstedt afgiften, og derefter evt. indbringe sagen for Parkeringsklagenævnet. Som medlem af FDM, er man naturligvis også altid velkommen til at kontakte vores juridiske rådgivning for hjælp og vejledning, siger Dennis Lange
Ny gak-opkrævning
FDM er fuldt opmærksom på p-selskabernes nye opkrævning. Blandt har FDM set flere eksempler på såkaldt opholdsafgifter, som bilister risikerer at få blot for at have forvildet sig ind på en p-plads. Også selvom de ikke har parkeret.
Derfor er FDM allerede i dialog med transportministeren og Skatteministeriet om problematikken. De private p-selskaber bruger nemlig deres særlige adgang til data om bilejerne i Motorregistret, når du udskriver de nye opkrævninger.
Men adgangen bør kun gælde ved p-afgifter og ikke være et carte blanche til at hente oplysninger om bilisterne ved de mange nye opkrævninger og gebyrer, mener FDM, som vil have ministeren til at begrænse eller helt lukke for selskabernes adgang til Motorregistret.