Logo

Kendt problem med onboardcharger: Pludselig ville elbilen ikke lade

Nyheder

Nyt om trafik og biler

18. december 2025

Kvinde sætter ladestik i en bil

Foto: Adobe Stock

Anders Wendt Jensen

Et FDM-medlem havde udsigt til en regning på 40.000 kr. for en defekt onboardcharger i sin Peugeot E-2008. Men da der er tale om et kendt fejl, blev den med FDMs hjælp udskiftet uden beregning. Flere populære elbiler kan blive ramt.

Der er ikke meget ved at have en elbil, der ikke kan lades med strøm. Det måtte et FDM-medlem konstatere, da han satte ladekablet i sin Peugeot E-2008 fra 2022, og intet skete.

Han havde købt den brugt i april 2023, og næsten to år efter stod han pludselig med en ubrugelig bil. Forhandleren konstaterede, at bilens onboardcharger skulle udskiftes – en reparation til i nærheden af 40.000 kr.

Han gik derefter til FDM, der på vegne af bilejeren kontaktede den autoriserede forhandler med krav om, at forhandleren skulle skifte onboardchargeren uden beregning, da der var tale om en mangel på bilen.

– Der var stadig reklamationsret, og da der var tale om en fejl, vi desværre har set en del gange, gjorde FDM gældende, at fejlen havde været under udvikling på leveringstidspunktet. Der er tale om en mangel, som forhandleren skal afhjælpe gratis efter reglerne i købeloven, på trods af at vores medlem først oplevede fejlen mere end et år efter levering af bilen, siger jurist i FDM Nicoline Sophie Bredvold Amundsen, der hjalp medlemmet med sagen.

Hun henviser til, at det er FDMs erfaring, at netop denne type onboardcharger, der sidder i en række modeller fra bl.a. Opel, Citroën og Peugeot (se liste nederst), kan gå i stykker, selvom bilerne stadig er relativt nye. Med tiden skal den udskiftes, uden det dog kan forudsiges hvornår.

Hvad er en onboardcharger?

Det er elbilens integrerede lader. Den har til opgave at konvertere vekselstrøm (AC) til jævnstrøm (DC), som højvoltsbatteriet oplades med. Jo højere effekt den kan klare, desto hurtigere kan opladningen foregå. Ved hurtig- og lynladning går strømmen uden om chargeren og lader bilens batteri direkte med jævnstrøm.

Forhandler skiftede mening

I første omgang afviste forhandleren og sparkede bolden videre til importøren, Wismo. Her kunne der ikke blive tale om en gratis udskiftning efter fabriksgarantiens udløb, da service på bilen ikke var overholdt.

Efter FDMs anbefaling hævede bilejeren købet og anlagde sag hos Ankenævn for Biler. Men sagen nåede ikke at blive behandlet, inden forhandleren alligevel indvilgede i at skifte onboardchargeren uden beregning.

– En onboardcharger bør som udgangspunkt holde i hele bilens levetid, uanset om service er overholdt eller ej. Og da der er tale om en kendt problemstilling vedrørende denne type onboardcharger, burde den være blevet udskiftet med det samme, siger Nicoline Sophie Bredvold Amundsen.

FDM har fået mange henvendelser fra medlemmer med lignende problemer.

Står onboardchargeren af, bør man reklamere så hurtigt som muligt og bede om at få den skiftet. Enten via nybilgarantien, hvis den stadig gælder, via reklamationsretten eller pr. kulance med henvisning til den kendte fejl.

Flere biler kan have samme fejl

Ifølge Patrick Rossing fra FDMs tekniske rådgivning, som også har bistået bilejeren i sagen, kan disse bilmodeller, der alle er bygget på E-CMP-platformen, blive ramt af samme fejl:

  • Peugeot E-2008
  • Peugeot E-208
  • Peugeot e-Rifter/e-Partner
  • Opel Corsa-e
  • Opel Mokka-e
  • Opel Combo-e/Vivaro-e
  • Citroën ë-C4
  • Citroën ë-Berlingo/ë-SpaceTourer
  • DS 3 Crossback E-Tense
  • Fiat 500e/Fiat e-Doblò
  • Toyota Proace Electric/Proace Verso Electric
  • Jeep Avenger
  • Alfa Romeo Junior