Se to direktører skøjte rundt på sommerdæk
Nyt om trafik og biler
11. november 2025

Foto: FDM
FDMs og Rådet for Sikker Trafiks adm. direktører blev sendt på glatis for at teste forskellen på sommer- og vinterdæk. Se deres reaktioner her.
80, 90, 100, 130 meter.
Bremselængden for en bil med sommerdæk på en glatbane kommer bag på de fleste.
Også FDMs adm. direktør, Stina Glavind, og adm. direktør for Rådet for Sikker Trafik, Jakob Bøving Arendt, da de på FDM Sjællandsringen fik lov til at klodse bremserne på en bil med hhv. sommer- og vinterdæk med 60 km/t på en bane, der svarer til en vinterglat vej.
Mens bilen med vinterdæk ’bare’ skulle bruge 30 meter, fortsatte bilen med sommerdæk altså 130 meter, inden den holdt stille.
”Det er både tankevækkende og på sin vis skræmmende at opleve, hvor stor forskel der er på sommer- og vinterdæk i glat føre. Heldigvis fik vi lov til at prøve det på en lukket bane, hvor man kan få en ny chance, hvis man laver fejl. Det får man ikke ude i trafikken,” siger adm. direktør i FDM, Stina Glavind, og tilføjer:
”Derfor er det også positivt, at loven nu er blevet strammet, så der er krav om vinteregnede dæk i vinterføre. Det er godt for trafiksikkerheden og fremkommeligheden og noget, vi i FDM har arbejdet for i mange år.”