Varmepumpe overflødig i lille elbil
Nyt om trafik og biler
3. december 2025


Test af varmepumpe i den lille elbil Hyundai Inster viser, at den dyre teknik kun giver marginale økonomiske gevinster, ingen forskel i varmeoplevelsen og marginale gevinster på rækkevidden.
Varmepumpe eller ej? Det er spørgsmålet for mange, der overvejer at købe en elbil. Uanset om den er brugt eller ny.
Det er især interessant på mindre elbiler, da varmepumpen ofte er standard på de større og dyre elbiler. Derfor har FDM lavet en test med elbilen Hyundai Inster, hvor vi har testet energiforbrug på to biler hhv. med og uden varmepumpe.
Vi har endda testet bilerne to gange, så vi her kan vise resultater ved frysepunktet, og når temperaturen er omkring 13-15 grader. Dermed kan vi se, hvor stor energibesparelsen er, både når det er koldt, og når det bliver varmere.
Varmepumpe giver ikke stor besparelse
Testen af de to udgaver af Hyundai Inster viste en meget lille forskel i forbruget. Fra nærmest ingen forskel når det var varmere, til en besparelse på fire procent ved lave temperaturer.
– Resultatet overrasker os noget. Generelt ved vi, at varmepumper er op til tre gange mere effektive under de optimale forhold. Men uanset forhold viser vores test, at der nærmest ikke er nogen forskel, siger Yasser Abaiji, teknisk konsulent i FDMs rådgivning.
Han fortsætter:
– En varmepumpe til en Hyundai Inster koster 7.000 kr., men på vores tur ved frysepunktet gav den kun en besparelse på ca. 2-3 kr. over 220 km kørsel. Og ved 13-15 grader var der kun en besparelse på 1 kr. over 260 km. Så man skal køre over 1 million km, før merudgiften til varmepumpen er tjent hjem, siger Yasser Abaiji.
Han påpeger, at resultaterne her gælder for Hyundai Inster, og at de ikke med sikkerhed kan overføres til alle elbiler. Årsagen til at det ikke umiddelbart kan overføres, er, at bilernes varmesystemer er bygget op på forskellige måder. Dermed kan en anden elbil godt have større gavn af varmepumpen, end vi ser i denne test.
– De færreste bilister kører over 200 km på hver tur, og kører man flere korte ture og sjældent langt, så vil man reelt ikke opleve nogen forskel i forbrug. Under vores test var forbruget nær identisk de første kilometer, siger Yasser Abaiji.
Vi lavede også en statisk test, hvor vi målte forbruget, efter kabinerne var varmet helt op. Her viste der sig at være stor forskel i strømforbruget.
– Både ved frysepunktet, og da det var 13-15 grader, var der 9-10 gange højere strømforbrug på versionen uden varmepumpe. Det understreger, at varmepumpen virker, men at effekten bliver minimeret under kørslen, hvor størstedelen af energien bruges på fremdrift, siger Yasser Abaiji.
Varmepumper kan være dyre i længden
Årsagen til at strømforbruget til opvarmning af kabinen er nær identisk med og uden varmepumpe, er, at langt de fleste elbiler med varmepumpe har også en såkaldt PTC-varmer.
Da bilerne med varmepumpe har to varmekilder, gør det også bilerne mere komplekse. Det vil give større omkostninger til service, fordi de har mere kølemiddel, men det kan også give dyrere reparationer ved nedbrud.
– Varmepumpen kan lokke med officielt længere rækkevidde og en øget effektivitet, men virkeligheden kan være mindre imponerende. Og derfor bør man kraftigt overveje, om varmepumpen er nødvendig, når man skal købe en ny eller brugt elbil, siger Yasser Abaiji.