Vilde idéer genskaber den fleksible familiebil
Nyt om trafik og biler
9. december 2025


Historien om den praktiske MPV fortjener et nyt kapitel, hvis det står til Citroën. Det franske bilmærke har derfor gentænkt den en gang så populære multibil.
En gang var en MPV en drømmebil for alle børnefamilier, men nu er biltypen fuldkommen overhalet af SUV-modeller. Det er synd, mener Citroën, der derfor har skabt en konceptbil, der skal vise, hvordan en moderne MPV kan få helt nyt liv, hvis man tænker ud af boksen.
Den nye konceptbil har fået navnet ELO, hvor bogstaverne er hentet ud af ordene Rest, Play og Work (slap af, leg og arbejd).
Den er udviklet med henblik på en fantastisk pladsudnyttelse og skal demonstrere, hvordan en lille elbil kan rumme et fleksibelt og anvendeligt interiør.
Seks pladser på blot 4,10 meter
Selv om bilen har en længde på bare 4,10 meter, er det alligevel lykkedes at skabe en kabine, der kan rumme op til seks personer.
ELO får officiel verdenspremiere på den internationale biludstilling i Bruxelles til januar, men vi har allerede haft lejlighed til at se det spændende design efter i alle detaljerne.

Førersædet er placeret i midten, og sæderne på række to kan derved køres langt frem, idet der er fin benplads ved siden af førersædet. Det skal skabe bedre forbindelse mellem føreren og passagererne
To hemmelige sæder giver fleksibilitet
Takket være et modulært system kan man ændre sædekonfigurationen efter behov.
Forrest sidder føreren i midten bag rattet og har dermed mægtig god plads omkring sig. På række to er der som udgangspunkt ingen sæder, og man skal derfor om på bageste række for at finde tre separate stole til passagererne. Bilen er dermed firepersoners til hverdag.
Men under de to yderste bagsæder er der mulighed for at trække to ekstra stole ud af sæderammen, og derved kan man etablere yderligere to stole på række to. Dermed bliver ELO sekspersoners.
Og modsat de fleste andre biler med tre rækker, er der fremragende benplads til alle, da der ikke er forsæder foran sæderne på række to.

Der er to store døre i hver side af bilen. De glider til side via en smart konstruktion med et stort hængsel for oven og for neden.
Der er to store døre i hver side, der vipper ud og skaber et enorm indstigningsfelt i begge sider, hvilket gør det let at komme ind og ud af bilen fra alle siddepladser.
Typisk for konceptbiler er der dog ikke tænkt på sikkerheden i samme grad som ved produktionsklare biler, og vores første møde med bilen afslørede flere punkter, hvor bilen skal modnes en del, før den kan komme i produktion.
F.eks. er det uklart hvordan sikkerhedsseler, airbags og stole skal kunne give den fornødne sikkerhed. Men Citroëns eksperter fortæller FDM, at bilen mest er tiltænkt som et rullende laboratorium for nye designideer, og altså ikke skal ses som et direkte forslag til en ny bilmodel.

Førersædet er placeret i midten, og sæderne på række to kan derved køres langt frem, idet der er fin benplads ved siden af førersædet. Det skal skabe bedre forbindelse mellem føreren og passagererne
Kan ombygges til kontor eller camper
Det ses ret tydeligt, da vi ser nærmere på kabinen. Her er alle sæderne opbygget med en kolossal form for fleksibilitet, og det betyder, at man kan dreje førersædet, så man kan sidde og arbejde ved et bord, når der er behov for det.
De bageste sæder kan foldes sammen, hvorefter man kan lægge en madras oven på dem, og derved omdanne bilen til en camper.
Madrassen er til hverdag foldet sammen og gemt i et af opbevaringsrummene, men kan let foldes ud, når behovet er til stede. Med sengen opredt, kan man vippe den bageste del af taget op, så man kan ligge og se på stjerner fra bilens kabine.
Citroëns direktør, Xavier Chardon, forklarer til FDM, hvordan ELO skal ses som et fyrtårn for mærkets vision for fremtiden: Med udgangspunkt i Citroëns historie gennem mere end 100 år skal ELO demonstrere den udvikling, der er planlagt for mærket i de kommende år, hvor der skal være fokus på kreativitet, mod, tilgængelighed, ansvarlighed, opfindsomhed og trivsel.
ELO sender på den måde et klart signal om, hvad vores vision for Citroën skal være, udtaler den franske direktør.

ELO er en konceptbil, der skal vise, hvordan man med nytænkning kan skabe en alsidig og inspirerende bilmodel med op til seks siddepladser i en bil på kun 4,1 meter
Der er i øjeblikket ingen planer om at gøre ELO produktionsklar, men de mange spændende løsninger kommer hver især til at indgå i et idekatalog og vil på den måde dukke op i fremtidige bilmodeller fra Citroën.