Mens selve betalingsringen ifølge transportminister Henrik Dam Kristensen ikke er til diskussion, inviterede ministeren på Transportministeriets konference om netop betalingsringen mandag den 5. december til debat om mulige placeringer.
Selv havde ministeren fire bud på linjeføringer med i tasken.
Ifølge ministeriets egne beregninger, der er foretaget af konsulentfirmaet Tetraplan, vil effekten af de fire bud imidlertid være forskellig.
Efter planen vil ministeriet den kommende måned udarbejde en redegørelse over de miljømæssige aspekter ved de forskellige linjeføringer. Redegørelsen ventes sendt i høring til januar 2012 samtidig med det lovforslag, ministeriet sideløbende arbejder på.
Læs også: Transportministeren: Betalingsringen ikke til diskussion
FDM har herunder samlet de forskellige bud og deres fordele og ulemper. I Signaturforklaringerne på oversigtskortne kan man se, hvilken effekt de vil have for trafikken på de forskellige veje.
Ring 2
Fordele:
• Stor reduktion af biltrafik i den indre del af hovedstadsområdet
Ulemper:
• Gennemskærer Københavns Kommune, herunder skoledistrikter, og skaber omvejskørsel
• Generer mindste provenu af de tre bud
• Skaber omvejskørsel
Københavns kommunegrænse – variant 1 med linjeføring
tværs over Amager
Fordele:
• Stor reduktion af biltrafik i København og Frederiksberg Kommuner
Ulemper:
• Amager, hvor også Tårnby og Dragør Kommuner ligger, skæres over
Københavns kommunegrænse – variant 2 med hele
Amager
Fordele:
• Stor reduktion af biltrafik i København og Frederiksberg Kommuner.
• Amager, inklusiv Tårnby og Dragør Kommuner, skæres ikke over.
Motorring 3
Fordele:
• Stort fald i biltrafikken i hele hovedstadsområdet
• Generer største provenu af de tre bud
• Begrænser omvejskørsel
Ulemper:
• En række omegnskommuner som Gladsaxe og Brøndby skæres over
• Mindste fald i trafik i centrale dele af København af de tre bud
• Dårlig dækning af kollektiv trafik i dag
Herunder oversigten over de centrale parametre i Transportministeriets og Tetraplans beregninger for de enkelte bud på en betalingsring.
Parametre* |
Ring 2 |
Kommunegrænse og Amager |
Motorring 3 |
---|---|---|---|
Reduktion af trafikken i hele hovedstadsområdet, pct. | -4 | -7 | -8 |
Reduktion af trafikken i de centrale dele af København, pct. | -20 | -15 | -9 |
Bruttoprovenu i 2016 med takster fra S-SF udspil (mia. kr.) | 1,7 | 1,9 | 2,1 |
Nettoprovenu i 2016 takster fra S-SF udspil (mia. kr.) | 1,3 | 1,5 | 1,7 |
Reduktion af luftforurening (partikler, NOx) i indre by | +++ | ++ | + |
God dækning med kollektiv trafik i dag | ++ | + | - |
Ingen gennemskæring af kommuner | - | +++ | - |
Begrænsning af omvejskørsel | - | ++ | +++ |
*Der er tale om foreløbige beregninger |