Skiltene med vejarbejde, der har advaret i god tid, burde ikke være til at overse. Alligevel kører mange bilister med uændret hastighed. Det oplever vejarbejderne på de danske motorveje hver dag.
Hos Trafiksikkerhed & Vejservice, der er brancheorganisation for virksomheder inden for bl.a. drift og vedligeholdelse af vejarealer, oplever man, at farten ikke bliver taget af i god tid, og det skaber risikable opbremsninger.
”Desuden lader nogle deres frustration gå ud over vejarbejderne, og vi har oplevet folk give fingeren eller kaste ting efter dem. Det er naturligvis ikke i orden, da vi ikke udfører arbejdet for at genere nogen”, forklarer Michael Stisen, formand for Trafiksikkerhed & Vejservice.
Efterlyser mere fartkontrol
Den eneste måde at skabe sikre forhold for alle er at få farten ned, mener brancheforeningen. Et af midlerne er mere kontrol.
”Det er kun bøder, der virker, så der bør opstilles flere mobile stærekasser. Ikke at det skal være en pengemaskine, men for at skabe mere sikkerhed. Det vil kun være fint, hvis man varsler, at de er stillet op”, siger Michael Stisen.
Et andet middel er højere bøder.
”Vi ser gerne, at man fordobler bødetaksten i zoner med vejarbejde”, siger Michael Stisen.
Han medgiver, at branchen kan være bedre til at skilte i forbindelse med vejarbejder, men det undskylder ikke, at man kører for stærkt:
”Vi holder kurser for vores folk og vil gerne blive bedre, men man skal huske, at det er vejarbejdernes liv, man gambler med, når man kører for stærkt.”
Politiet opmærksom på problemet

Som en del af en artikelserie om trafikkultur, fik Motor lov at være passager hos politiassistent Steen E. Hansen fra færdselsafdelingen i Midt- og Vestsjællands Politi. Han gør en dyd ud af at finde de trafiksyndere, der kører råddent og er til fare for andre.
”Jeg har intet problem med at medvirke til at frakende kørekortet hos de typer, der ikke tænker over risikoen ved at køre meget for stærkt, køre for tæt på forankørende, lave farlige overhalinger og køre for stærkt ved vejarbejde, hvor der arbejder mennesker. De er hensynsløse og skaber farlige situationer, og der er meget større sandsynlighed for, at de ender i en ulykke”, forklarer Steen E. Hansen.
De fleste bøder, han udskriver, er relateret til fart, og især ved vejarbejder har bilisterne svært ved at trykke hårdt nok på bremsen og komme ned i lovlig hastighed. Mange af overtrædelserne takseres til et klip i kørekortet.
Synes du, det vil være rimeligt med dobbelt så store bøder ved vejarbejde? Deltag i debatten om trafikkultur nedenfor