Så stort var løftet, da rederiet Færgen døbte den første af sine to nye færger, der skal skabe større kapacitet og bedre komfort på rute 9 mellem Langeland og Lolland.
"Langeland" og "Lolland"
23. marts døbte transportminister Henrik Dam Kristensens kone, Bente Dam Kristensen, den første af de nye tvillingefærger. Det skete i Spodsbjerg havn på Langeland, og færgen kom til at hedde ”Lolland”. Den næste færge skal hedde ”Langeland”.
I drift 16. april
Nu skal ”Lolland” afprøves, og efter planen vil færgen begynde at sejle fast på ruten fra 16. april. Søsterfærgen indsættes i slutningen af maj.
De nye færger vil næste tredoble antallet af biler, der kan tages med pr. afgang – fra 35 til 122. Passagertallet hæves fra ca. 400 til 600.
Slut med flaskehals i ferietiden
- Vi forventer, at der over de næste år vil komme et trafikspring på 30-40 procent, sagde Leo Larsen, administrerende direktør for Sund & Bælt ved færgedåben.
Storebælt håber at miste kunder
Sund & Bælt ejer desuden havnene på begge sider og har betalt for en udbygning af havnene, så der er plads til de nye færger.
Når Femerntunnelen er klar om otte år, vil Langelandsfærgerne blive et vigtigt bindeled mellem Odense og Femern.
Genvej til Danmarks største byggeplads
Men allerede nu kan færgerne betjene den voksende trafik af håndværkere og byggematerialer, der ventes at komme til Danmarks største byggeplads de næste otte år, nemlig Femerntunnelen.
Antallet af afgange og sejltiderne vil være uforandret – afgang hver time i hver retning fra 5 morgen til 10 aften med 45 minutters sejltid.